ghoti skrev:
Jag förstår din tanke men det går ju inte att förbereda sig för allt på en gång - däremot kan man ju skapa förutsättningar för att framtida åtgärder ska bli enklare. En enkel grej är ju att dra in luftkanal för kamin när man gjuter grunden även om man inte vill installera kamin just då. Bygger man garage ser man till att det går att använda som verkstad och inte bara som förvaring för prylar som man borde gjort sig av med för 20 år sen.

Listan på tillgänglighetskrav idag är ganska omfattande, det är svårt att bygga ett hus som man INTE kan bo i även om man är förpassad till markplan.

Scenariet med gammal/ofärdig och fattig blir lite speciellt ihop med vedpanna - du skulle varken ha råd att köpa ved, eller förmåga att hugga den själv.

Sen måste man vara beredd att tänka om också. Jag kan inte bruka min mark, för det är en villatomt. Skiter det sig på något plan, t ex att det blir trögt med jobb, så är nog den bästa lösningen att flytta. Av den anledningen står jag t ex ständigt i diverse bostadsköer på större orter.
Som jag ser det skall man inte heller bygga fast sig med enbart vedpanna. Ved i kombination med någon annan värmekälla (i vårt fall kombipanna med oljebrännare) ger just den här omställbarheten som jag efterlyser. Oljeeldning håller på att bli historia så nästa panna kommer säkert att ha något annat andra alternativ. Kanske pellets. Kanske el.
Dessutom är skårved i 3-4 meters längder väldigt billig att köpa och alltid finns det någon bekant eller släkting som kan hjälpa till med kapning och klyvning. Somliga gamlingar ger bort några hektar skog åt en driftig ung släkting eller bekant i utbyte mot livstids vedförsörjning. Så har det alltid fungerat.

Att flytta ser jag inte som någon lösning annat än i yttersta nödfall (då talar jag om verkligt krisdrabbade orter). För det första blir man evigt skuldsatt om man säljer sitt hus på en arbetslöshetsdrabbad ort. Ingen chans att någonsin få kostnaderna tillbaka så man kan betala bort den kvarvarande skulden och dessutom köpa nytt någon annanstans. Ingen vet vilka orter som är krisdrabbade om några år. För tillfället har vissa skärgårdskommuner på Åland överlägset lägst arbetslöshet i Finland. De har rentav inflyttning av arbetskraft.
Ingen vet hur morgondagen ser ut!
Dessutom innebär en flytt att man förlorar hela det nätverk av vänner och släktingar och bekantas bekanta som man behöver nästa gång livet krisar eller arbetslösheten slår till....... för att inte tala om att man råkar ut för de höga levnadskostnaderna i trängselområdena.

pelpet...... är varmvattenutkastaren din fru med en trädgårdsslang;-)
 
I grunden håller jag helt med dig men anledningen är helt enkelt ekonomisk. För de flesta som bygger nytt hus är det inte ekonomiskt försvarbart att bygga ett hus som fungerar i varje situation genom hela livet. Jag skulle gärna t ex ha en extra groventré, stort hobbyrum och stort garage men med byggkostnader på mellan 20 000 - 30 000 kr/kvm så får jag helt enkelt prioritera.

/Krille
 
heimlaga skrev:
pelpet...... är varmvattenutkastaren din fru med en trädgårdsslang;-)
Min fru har trevligare uppsyn än så här :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vilken tur du hade(y)
Ta väl hand om varandra!

Jag har tyvärr haft oturen att råka ut för fruntimmer vars uppsyn får din vattenkran att se gullig ut i jämförelse:rolleyes:
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.