När man sätter in spottar i taket så kan det ju gå åt några drivdon per rum. Vart sätter man dem? Gör man ett hål i taket och gör en inspektionslucka eller liknande? Vilket är det mest diskreta sättet att gömma dem på?







OBS: Sorry det här hamnade under fel ämne. Ska väl in under el eller byggteknik?
 
Redigerat:
Brukar skjutas in i skyddsboxen (pottan) ovan takgipset, om den går igenom urtaget för spotten vill säga.
 
Gurkan_1963 skrev:
Brukar skjutas in i skyddsboxen (pottan) ovan takgipset, om den går igenom urtaget för spotten vill säga.
Jag kommer att ha spottar där inte det funkar tyvärr. Vad gör man då?
 
Inspektionslucka med potta ovanför.
Elcentral Där man lägger drivdonen (kanske man kan samla ihop de flesta i nätliggande rum).
Skåp där man kan skruva fast de på en bräda etc.

Eller en favorit som man har gjort ibland. Man väljer ett lämpligt ställe tex en städskrubb. Sätter en Apparatdosa. Drar fram Fas/tändtråd/Nolla/Jord vad nu kan behövas. Efter ca 20-30cm så sätter man en till apparatdosa i samma höjd och där drar man ut matningen till spottarna.
Drivdonet sätter man i mitten mellan apparatdosorna. Drar på lite hölje från en ekk eller det rätta att köpa skyddshölje. På med två näslock i varje ändå och en dymolapp på drivdonet vilka spottar det betjänar.

Lite beroände hur drivdonet ser ut men de flesta har 230V in på ena kortsidan och 12V etc ut på motsvarande kortsida.
Annars sätter man bara sina dosor under varandra om nu både 230V och 12V plintarna skulle vara på samma sida.

Att bygga in drivdon är nono och jag tycker det känns fel att stoppa i drivdonen i en potta med en armatur i.
Dels kan man leta ihjäl sig efter var donen är uppstoppade.
Sen efter ett par år har någon målat taket och man får med sig hela det ner. Sen riskerar man att paja gipsen runt hålet så att spotten inte går dit igen.

Glöm bara inte skriva på drivdonen vilka spottar de tar och i elcentralen kan man skriva ner var evt inspektionslucka finns eller "central med drivdon".
 
Redigerat:
  • Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
I vår tillbyggnad har vi öppet upp till nock och spottar i taken. Drivdonen monterades i en överbliven elcentral som placerats på vinden i den gamla delen av huset. (F.d. yttergavlen, nu vägg in mot nya delen.) Man behöver alltså gå upp på vinden för att komma åt drivdonen men där sitter de snyggt och prydligt lätt åtkomliga i elskåpet.
 
Finns det något min avstånd på drivdonet till spottarna? Eller kan man tex dra en extra läng kabel och sätta drivdonet i tex en garderob 20m bort?
 
O
Det beror helt på den totala längden. Alla drivdon har en maximal längd på kablaget med hänseende på spänningsfall och radiostörningar. Så tyvärr kan man enligt min erfarenhet aldrig sätta dem så långt ifrån varandra.
 
Det brukar stå på trafon hur lång kabel du får ha. Normalt inte mer än 2 meter... :surprised:
Det har dock med störnignar att göra och det kommer att fungera även med längre kablar. Tänk bara på att en spot drar mycket ström (om det är halogen) så minst 1,5kvmm kaberlarea är att föredra och gärna riktig spot kabel.
 
anders07 skrev:
Det brukar stå på trafon hur lång kabel du får ha. Normalt inte mer än 2 meter... :surprised:
Det har dock med störnignar att göra och det kommer att fungera även med längre kablar. Tänk bara på att en spot drar mycket ström (om det är halogen) så minst 1,5kvmm kaberlarea är att föredra och gärna riktig spot kabel.
Jag tänkte köra med led spottar. Vad gäller då?
 
Varför inte en 230V LED (ex denna) direkt?
 
GoForIt skrev:
Varför inte en 230V LED (ex denna) direkt?
Vad är det för typ av led? Länken funkar tyvärr inte.
 
CO´s webbutik har legat nere flera dagar.
 
Anna1984 skrev:
Vad är det för typ av led? Länken funkar tyvärr inte.
Det är en 8 W LED downlight som ansluts direkt till 230 V. Dimbar.

Länken fungerar för mig. Den går till Clas Ohlson art 36-5025. Gå via deras websida om du har problem med länken.
 
Det verkar vara fel på deras hemsida, kommer inte in alls där.

Men det finns alltså led spotlights som inte använder drivdon? Är dom bättre/sämre på något sätt? Vilka nackdelar är det med led spottar utan behov av drivdon?

Kan ju se en klar fördel i allt slippa sätta en massa drivdon överallt då jag i runda slängar behöver ett 50 tal spottar.
 
Märkligt att jag kommer åt deras webbsida..

Den ser ut så här:
8891955937310.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drivdonet sitter i armaturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.