sir_daniel skrev:
blivit lite stando i renoveringen pga ett långtidsprojekt...

2011-09-12 kl 0333 föddes vår första dotter Elna Åse Landström
[bild]
GRATULERAR! d^_^b
 
Grattis!!!
 
Den som gapar efter .... Grattis ifrån Malmö d^_^b
 
en liten update kan jag bidraga med, fixat "lister" (foder från utsidan som blev över när vi bytt fönster) runt skjutdörrarna, ska upp en "fransiglist" i ovankant, annars så känner jag mig ganska nöjd (även något ner mot golvet, alu eller trä alt. mässing för att täcka mellan golvet o kattvinden)

skjutdrrenigstrummet.jpg

idag så ska jag hinna med måla fönstersmygen i gästrummet så jag sedan kan tapetsera o komma vidare!
 
Lätt att få fart på bygget: gör en förstoring av den här ibldeno ch sätt upp där det behöver göras något, den där minen ser ju ut som värsta grova vrålet från Arga Snickaren ;-)

Obeskrivligt söt trots minen.
 
Tar som sagt längre tid när man har en liten som kräver uppmärksamhet o omvård... men hunnit med att tapetsera o måla fönstersmyg.

blev väggarna i gästrummet, i morrn blir det o skära till runt fönstren o får se om man kan hinna med att fixa dit listerna också
gstrum4.jpg
gstrum3.jpg


edit: tar bättre bilder i morgon o lägger upp
 
Redigerat:
varit iväg och hjälpt svågern med att bygga ut deras hus så inte blivit något gjort hos oss...

men internet finns ju så har köpt lite småsaker som ska in som bla diskbänkbelysning (kommer köra en slinga av varje för att få starkt och mjukt ljus samtidigt, om det nu fungerar får tiden utvisa...)

denna lyser 390-450lumen/m
5M-RGB150P-5050N-44-A.jpg

samt en slinga varmvit 540-600lumen/meter
5M-WW600p-3528N-1.jpg
 
Har ÄNTLIGEN fått hem LED-spottnarna.

30st blev det, 3w varmvitt, lyser kanon!
så i veckan kommer de börja provmonteras o förlänga kablarna för att passa bättre.

ledspot.jpg

även fått hem led-slingorna, de lyser kanon!

dock så läste jag inte så noga så de var inte så vattentäta som jag trodde, så går inte att ha som diskbänkbelysning, men andra som är vattentäta är beställda.

men kommer använda dessa som belysning i kattvindarna o andra ställen
 
Har i veckan o helgen mest hållit på o småfixa lite ute på fasaden, anslutningsplankor som ej var klara o annat sådant småplock som är tråkigt... plus att min fru har målat fasaden vi tilläggsisolerade en gång till.

började idag med att bygga ett städskåp i samma stuk som hallen med pärlspont (orginal från 1909)

stommen är rest
stdskp1.jpg

panelat lite, bara o köpa gångjärn då jag inte hade några hemma.
stdskp.jpg

kommer på ena sidan vara uttag för centraldamsugaren
 
kommit en bit till på städskåpet, några lister kvar (men de monteras efter allt är målat)
stdskp-1.jpg

även limmat dit 3 av 4 glasskivor (som är målade vita på baksidan) av stänkskydden i köket (den som är kvar är den som ska vara vid spisen)
glas1.jpg
glas.jpg
 
Då var städskåpet målat första vändan, en målning till sedan lister och handtag.
stdskp1-1.jpg

provmonterade (läs hängde dit) en av 3W LED-spottarna jag har hemma som bla ska vara fasadbelysning (infälld i takfoten på långsidorna), kommer vara 6st per långsida av huset, samt ev som belysning under taket vid ingången.
fasadbelysning.jpg
 
monterade handtagen på städskåpet idag, grymt nöjd måste jag säga!

i helgen köps lister o monteras upp

skulle nästan kunna tro att det är orginal från 1909 och inte producerat 2011 :)
stdskp2.jpg

fick idag även hem led-listerna som är vattentäta till belysning över diskbänken
 
Redigerat:
  • Gilla
aidgen
  • Laddar…
Skåpet blev ju jättefint! Säg till om du har tråkigt och vill komma hit och bygga ett åt mig. ;)
 
tackar, står du för husrum o mat o dryck så vet man aldrig ;)

tog idag (medan jag städar för att göra det roligare) och provmonterade LED-listen (vattentäta som kom hem i veckan), tog dock ej av dubbelhäftande tejpen som sitter på den då jag först ska dra permanent el fram från en trafo som jag väntar på leverans på.

kommer även monter en L-profil list så man slipper se ljuskällan när man sitter vid matbordet

bästa utöver priset (straxt över 200:- med frakt) är att den bara drar runt 2W (0.8W/meter)
kkbelysningdiskbnk.jpg
 
Redigerat:
ett första långsamt steg mot mer belysning ute..

4st 3W LED spottar (varmvita) monterades idag, gjorde en temporär inkoppling (med skarvsladd inne till transformatorn) tills vi fått riktiga transformatorn och elen dragen som den ska nere i källaren (där kablarna från spottarna går in)

entre-1.jpg
entre1.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.