Iofs, ursprungsfelet med den felmontertade kabeln, visar ju att dom inte utför någon provning av utrustningen i fabrik. Det tycker jag är anmärkningsvärt och motiverar en uthängning. Sedan kan det mycket väl vara så att övriga tillverkare inte heller provar något i sina fabriker.

Ursprungsfelet går inte att avskriva som ett tillfälligt kvalitetsproblem. Att kabeln blev felmonterad är OK sånt händer. Men när felet ger så dramatiska effekter och ändå kan lämna fabriken så visar det på ett obefintligt kvalitetsmedvetende.
 
Det var tydligen känsligt det där med att det var fel på en värmepump.

En fråga; skulle ni acceptera att inte få en perfekt vara om ni köpte något annat än en värmepump?

Antag att ni köpt en ny bil och det händer något med bilen när den är, säg en vecka, som förkortar livslängden på bilen. Skulle ni då säga, ja men det finns ju 10 års garantier, eller kräva om leverans. Om ni inte kräver omleverans så är ni ganska korkade. Det borde gälla för VP med.

Intressant det här med resonemanget om tio års garanti, annars brukar det ju heta från VP förespråkarna att kompressorn håller mycket längre.

Med tanke på felbeskrivningen så bör man ju ha sina onda aningar om vad det är för fel som inträffat. Och med tanke på den obefintliga provningen från fabriken, så har antagligen motorskyddet varit för högt ställt.
 
hempularen skrev:
Iofs, ursprungsfelet med den felmontertade kabeln, visar ju att dom inte utför någon provning av utrustningen i fabrik. Det tycker jag är anmärkningsvärt och motiverar en uthängning. Sedan kan det mycket väl vara så att övriga tillverkare inte heller provar något i sina fabriker.

Ursprungsfelet går inte att avskriva som ett tillfälligt kvalitetsproblem. Att kabeln blev felmonterad är OK sånt händer. Men när felet ger så dramatiska effekter och ändå kan lämna fabriken så visar det på ett obefintligt kvalitetsmedvetende.
Hej Hempularen!
Självklart att jag håller med om att det skulle ha kommit fram på en test på fabrik före leverans. Klar miss!
Sen vet jag inte riktigt vad du menar med dramatiska effekter.
En kontaktor som går sönder efter 1½ veckas drift?
Självklart att motorskyddet löser ur.

poiu skrev:
Det var tydligen känsligt det där med att det var fel på en värmepump..
Hej Poiu!
Tycker inte jag i alla fall.
poiu skrev:
En fråga; skulle ni acceptera att inte få en perfekt vara om ni köpte något annat än en värmepump?
Svar: Nej! Inte VP heller.
poiu skrev:
Antag att ni köpt en ny bil och det händer något med bilen när den är, säg en vecka, som förkortar livslängden på bilen. Skulle ni då säga, ja men det finns ju 10 års garantier, eller kräva om leverans. Om ni inte kräver omleverans så är ni ganska korkade. Det borde gälla för VP med.?
Tror du på fullt allvar att du skulle få en ny bil pga att ett relä har brunnit?
poiu skrev:
Med tanke på felbeskrivningen så bör man ju ha sina onda aningar om vad det är för fel som inträffat. Och med tanke på den obefintliga provningen från fabriken, så har antagligen motorskyddet varit för högt ställt.
Eftersom du använder uttycket Klickson om motorskyddsreläet ser jag mig tvungen att informera om vad en Klickson är.
En Klickson är ett relä av bimetell som påverkas av temperatur. När temperaturen överstiger en viss nivå, så löser bimetallen ut.
Den brinner inte! Den bara löser ut.
När sedan Klickson kommer ner i rätt temperatur så återställs den automatiskt.
Därav namnet Klickson.
Det går inte att ställa in en Klickson för högt. Den går inte att reglera. Nivån är fast.

Med vänlig hälsning AlfM
 
Bimetallen brinner inte upp, men plasten smälter ibland efter många utlösningar. Och är det gamla anläggningar så brukar där finnas damm som brinner.

Nu sitter det väl förmodligen inte en enkel klickson som motorskydd på en VP, men oftast är det samma konstruktion med en bimetall termostat, som på mer avancerade motorskydd är ställbar. Nu kan de ha valt ett fast efter kompressor storleken.
Om det är ett motorskyddsrelä som har det blivit så varmt att ngt har smällt så lär lindningarna ha blivit rejält värma i motorn också, med sänkt livsläng som följd.

Är det ett vanligt relä så har det blivit rejält varmt av ngn orsak.
Vanliga orsaker är:

*Dålig kontakt pga oxider, slitage, eller svetsloppor. (Borde inte vara fallet på en ny maskin)

*Lösa skruvar som ramlar ner i relät. (Visar i så fall på bristande kvalitet)

*Över ström genom relät. (Betyder att ngt annat varit rejält fel)

*Frekventa till- och frånslag så att spolen blivit överhettad. (Sliter hårt på kompressorn)

Vilka eventuella följkonsekvenser det haft är svårt att veta.

Om man utgår från beskrivningen att kompressorn låter som ett tröskverk, men att det försvinner efter att elfelen lagats borde elfelen orsaka oljudet. Det finns ju lite olika alternativ:

Kompressorn går inte utan startar och stoppar i ett. Det sliter på kompressorn mekaniskt och värmer upp lindningarna med sänkt livslängd som föld. Dessutom är det spikar som sliter mest på isoleringen och det får du vid varje start och stopp. Det felet gäller för både en- och trefas kompressorer.

Om det är en trefas kompressor så kan den ha gått på två faser. Det kan förklara oljudet, och resulterar i överströmmar med sänkt livslängd som följd. Är motorskyddet rätt ställt stoppar det kompressorn., eller, bättre, ett avancerat motorskydd löser på fasbortfallet.

Vad som varit fel är svårt att säga.

Kunden har rätt till en felfri vara. Det löser leverantören antingen genom att reparera felet och följd felen, eller genom omleverans. Har kompressorn skadats ska den bytas ut, och det ska ske under sådana former att det motsvarar fabriksmontering. Bevisbördan ligger på leverantören.

Min åsikt är kristallklar; har livslängden sjunkit på maskinen ska man ha en ny, eller en kraftig priskompensation.

Tyvärr gäller ju den gamla visan "staten och kapitalet" lite mer av Amerikanskt konsumentskydd skulle inte skada. Var och en betalar sin rättegångskostnad och din advokat stämmer på provision. Då skulle sådana här ärenden avgöras i domstol om inte leveröntören sköter sig, och med Amerikansk inställning så brukar åsikten vara att varan ska vara säker och i perfekt skick.
 
Fjuppe skrev:
Nåväl, anläggen startades och gick i 1 1/2 vecka då motorskyddet till kompressorn löste ut, söndagen den 27 nov. Kompressorn låter som ett tröskverk.
Hej Poiu!
Jag vet inte om du läst inlägget från Fjuppe?
Han skriver inget om ett motorskydd som har brunnit.
Det är bara du!
poiu skrev:
Bimetallen brinner inte upp, men plasten smälter ibland efter många utlösningar. Och är det gamla anläggningar så brukar där finnas damm som brinner.

Nu sitter det väl förmodligen inte en enkel klickson som motorskydd på en VP, men oftast är det samma konstruktion med en bimetall termostat, som på mer avancerade motorskydd är ställbar. Nu kan de ha valt ett fast efter kompressor storleken.
Om det är ett motorskyddsrelä som har det blivit så varmt att ngt har smällt så lär lindningarna ha blivit rejält värma i motorn också, med sänkt livsläng som följd.

Är det ett vanligt relä så har det blivit rejält varmt av ngn orsak.
Vanliga orsaker är:

*Dålig kontakt pga oxider, slitage, eller svetsloppor. (Borde inte vara fallet på en ny maskin)

*Lösa skruvar som ramlar ner i relät. (Visar i så fall på bristande kvalitet)

*Över ström genom relät. (Betyder att ngt annat varit rejält fel)

*Frekventa till- och frånslag så att spolen blivit överhettad. (Sliter hårt på kompressorn)

Vilka eventuella följkonsekvenser det haft är svårt att veta.

Om man utgår från beskrivningen att kompressorn låter som ett tröskverk, men att det försvinner efter att elfelen lagats borde elfelen orsaka oljudet. Det finns ju lite olika alternativ:

Kompressorn går inte utan startar och stoppar i ett. Det sliter på kompressorn mekaniskt och värmer upp lindningarna med sänkt livslängd som föld. Dessutom är det spikar som sliter mest på isoleringen och det får du vid varje start och stopp. Det felet gäller för både en- och trefas kompressorer.
Klart intressant, men tror du det gäller en värmepumpskompressor som är 1½ vecka gammal?
poiu skrev:
Min åsikt är kristallklar; har livslängden sjunkit på maskinen ska man ha en ny, eller en kraftig priskompensation.

Tyvärr gäller ju den gamla visan "staten och kapitalet" lite mer av Amerikanskt konsumentskydd skulle inte skada. Var och en betalar sin rättegångskostnad och din advokat stämmer på provision. Då skulle sådana här ärenden avgöras i domstol om inte leveröntören sköter sig, och med Amerikansk inställning så brukar åsikten vara att varan ska vara säker och i perfekt skick.
Men om nu tillverkaren lämnar en 10 årig garanti på kompressorn, så borde det ju med ett så allvarligt fel som du vill påskina, hinna visa sig under de 10 åren.

Beträffande hur konsumentskyddet är i USA. För det kan väl inte vara  någon bananrepublik i Centralamerika du menar? Eller Columbia i Sydamerika?
Kan jag bara konstatera att jag inte har en aning om hur det fungerar.
Men om det är så du vill ha det är det väl bara och resa dit.
 
poiu skrev:
Om det är en trefas kompressor så kan den ha gått på två faser. Det kan förklara oljudet, och resulterar i överströmmar med sänkt livslängd som följd. Är motorskyddet rätt ställt stoppar det kompressorn., eller, bättre, ett avancerat motorskydd löser på fasbortfallet.
Jag håller det där för troligt.

Vad pajar på en kompressor när den är utsliten? Jag gissar att det inte är elmotordelen utan tryck-pys-delarna, och jag är rätt säker på att det är elmotorn som tar stryk av att köras på två faser.

Men, alltså, ska det inte vara ett motorskydd som löser ut och måste återställas manuellt?

Jag känner iaf igen "tröskverk"-ljudbeskrivningen från en varuhiss (hemsnickrade kopplingar, det var en syn, tre kontaktorer var hela styrningen inklusive att den körde själv mellan två våingar utan att man behövde hålla knappar inne, och hade nödstopp om man försökte öppna luckorna när den körde, dessutom glömde nån stänga luckorna när allt installerades så kontaktorerna var rena rama dammhärden när allt revs 19 år senare...)... om en av de tre propparna hade pajat så lät det sådär om den....


Förresten, bör inte elpatron-tillskottet i en sånhär anläggning egentligen ha egen matning från elcentralen, så att man kan slå av/på den ena eller andra delen separat från varandra? Det kanske inte behövs normalt...
 
poiu skrev:
Det var tydligen känsligt det där med att det var fel på en värmepump.

En fråga; skulle ni acceptera att inte få en perfekt vara om ni köpte något annat än en värmepump?

Antag att ni köpt en ny bil och det händer något med bilen när den är, säg en vecka, som förkortar livslängden på bilen. Skulle ni då säga, ja men det finns ju 10 års garantier, eller kräva om leverans. Om ni inte kräver omleverans så är ni ganska korkade. Det borde gälla för VP med.

Intressant det här med resonemanget om tio års garanti, annars brukar det ju heta från VP förespråkarna att kompressorn håller mycket längre.

Med tanke på felbeskrivningen så bör man ju ha sina onda aningar om vad det är för fel som inträffat. Och med tanke på den obefintliga provningen från fabriken, så har antagligen motorskyddet varit för högt ställt.

det jag hängde upp mig på var: jag drar en paralel med din bil.

Du har köpt en ny Volvo V50 T5 AWD
efter en vecka så visardet sig att det är en kabel i bilen som är fel dragen, detta gör att inte AWD styrenhaten funkar.
Du får då vänta några dagar innen dom har tid o kolla på bilen, sen tar det ytligare några dagar innan dom åtgärdar felet. under den 1,5 vecka som gått har du alltså fått åka med endast framhjuls drift, är detta katastrof?
är det så farligt så man måsta varna alla att inte Köpa Volvo, oavssett om det är en FWD eller en helt annan Bilmodell (XC90, S80)

sen kan man ju diskutera om grejorna har fått en kortare livslängd på grund av detta, men det är du som köpare som ska läda igenom garanti avtalet innan du köper produkten & dom behöver inte göra nått annat än det som står i garantiavtalet!
sen spalar det ingen roll om det är en kaffabrygare eller värmepump (du ska vara glad om du får din kaffebrygare lagad på kortare tid en en månad 6 hur bryger du kaffe då?)
 
G
Tänk dig själv.Mitt i vintern,frugan skall till BB.En massa snö.4 hjulsdriften fungerar ej.Fastnar i en snödriva.Frugan får föda hemma.Komplikationer tillstöter.Börjar att bli tufft.Som tur är har barnmorskan en riktig Jeep med riktig 4 hjulsdrift,och kan komma till undsättning.
Vad har jag lärt mig.
Jo köp alldrig en Volvo 4 hjulsdriven.Kanske fanskapet går sönder när man som bäst behöver den.



 
GR B skrev:
Tänk dig själv.Mitt i vintern,frugan skall till BB.En massa snö.4 hjulsdriften fungerar ej.Fastnar i en snödriva.Frugan får föda hemma.Komplikationer tillstöter.Börjar att bli tufft.Som tur är har barnmorskan en riktig Jeep med riktig 4 hjulsdrift,och kan komma till undsättning.
Vad har jag lärt mig.
Jo köp alldrig en Volvo 4 hjulsdriven.Kanske fanskapet går sönder när man som bäst behöver den.

du förstod inte ett dug av vad jag skrev.
bara för att en volvo hade fel på kaben till AWD:n så betyder det ju ita att alla volvo är skit. eller, det kan ju lika gärna vara en Audi som pajar nästa gång...
& sen så är det ingen som har i skrivet i garani vilkoren att man får flyga helakopter gratis om bilen tappar en lien funktion, fast den fortfarande kan göra sitt jobb.

Om trådskaparen efter 3-4 år har haft ett 20 tal olika fel på värmepumpen kan det vara dags att gå ut med en stor varning på just denna model & årsmodell, inte alla & defenetivt inte fabrikatet.

jag sägr INTE att jag tycker det är kul när nått man köpt för dyra pengar pajar, men sånt händer!
 
GR B skrev:
Tänk dig själv.Mitt i vintern,frugan skall till BB.En massa snö.4 hjulsdriften fungerar ej.Fastnar i en snödriva.Frugan får föda hemma.Komplikationer tillstöter.Börjar att bli tufft.Som tur är har barnmorskan en riktig Jeep med riktig 4 hjulsdrift,och kan komma till undsättning.
Vad har jag lärt mig.
Jo köp alldrig en Volvo 4 hjulsdriven.Kanske fanskapet går sönder när man som bäst behöver den.
Hej GR B!
Du tror att du skulle vara i kris med ett sådant scenario. Tänk då på mig.
Jag är steriliserad sedan 15 år tillbaka. Då snackar vi KRIS! ;D ;D
 
Hej AlfM, jag citerar från Fjuppe:

Jaha, då fungerar min anläggning igen, åtminstone sen igår (8 dec). Visade sig att det var kontaktorn till kompressorn som brunnit/klibbat. Med stor sannolikhet ett resultat av den, från fabriken, felkopplade kabeln.
Om den kontaktorn är en kontaktor eller ett motorskyddsrelä eller både och skulle inte jag vilja avgöra på den beskrivningen. Därför "dubbel" analyserar jag.

En sak finner jag väldigt konstig:

Det verkar som om du anser att Fjuppe först ska betala en massa för sin VP och sen inte ha rätt att kräva en vara i nyskick. Han fick ett måndags ex. så synd för honom , men det får han acceptera för inte ska det vara fabrikanten som tar smällen. Säljer och tillverkar du VP?

Om normal livläng på kompressorn/maskinen i helhet är 20 år och den nu går sönder efter 11 så hjälper det ju inte med 10 års garanti.

Om jag är fel ute med mina hypotetiska livstidsförkortningar så argumentera emot dem, och tjaffsa inte om vilken typ av kontaktor/motorskydd det är fråga om med mindre än att det är relevant för analysen.

Och anser ngn att Fjuppe ska acceptera en från början dålig vara så skriv det rent ut.

Till CarMan:
Nu har de ändrat konsumentköplagen, men förut hade man 1 års garanti på nya varor oavsett vara (naturligtvis inte färskvaror), och om inte felet avhjälptes i rimlig tid hade du rätt att häva köpet.
Däremot så håller jag med om att Fjuppe tog i onödigt mycket, men har man köpt en ny VP för X kkr så blir man ju lätt förbannad när det inte fungerar. Sedan vet vi ju inte hur det lät i telefon, tonen kan ju reta upp en. Men att så totalt skåpa ut Euronom är fel utan att motivera sig mer.
 
Nu tycker då jag att tråden börjar spåra ut!


Det är inte alls ovanligt att en helt ny användare dykter upp och spyr galla över ett fabrikat. Det har i forntiden visat sig ibland dessa att de är anställda på konkurrerande firmor som är ute efter att smutskasta, så att 'Fjuppe' bemöts med en viss skeptisism efetr sitt första inlägg är inget konstigt alls.
 
Det har i forntiden visat sig ibland dessa att de är anställda på konkurrerande firmor som är ute efter att smutskasta, så att 'Fjuppe' bemöts med en viss skeptisism efetr sitt första inlägg är inget konstigt alls.
Det om något visar ju hur ändå relativt sett omogen och oprofessionell branschen fortfarande är. Vilket iofs inte är så konstigt med tanke på att VP är något relativt nytt som plötsligt har blivit lite väl populärt på lite väl kort tid. Backlash om tio år när elpriset ligger på plus fem spänn och större delen av elen kommer från naturgas och europeisk kolkraft? Bara spekulationer, ej menat som bränsle åt någon urspårning. I sanningens namn kan man väl tillägga att stora delar av värme- och rörbranschen i övrigt också verkar ha en hel del att lära sig om kundservice och kvalitetstänkande.



 
Kasch skrev:
Det om något visar ju hur ändå relativt sett omogen och oprofessionell branschen fortfarande är. Vilket iofs inte är så konstigt med tanke på att VP är något relativt nytt som plötsligt har blivit lite väl populärt på lite väl kort tid. Backlash om tio år när elpriset ligger på plus fem spänn och större delen av elen kommer från naturgas och europeisk kolkraft? Bara spekulationer, ej menat som bränsle åt någon urspårning. I sanningens namn kan man väl tillägga att stora delar av värme- och rörbranschen i övrigt också verkar ha en hel del att lära sig om kundservice och kvalitetstänkande.
Jag kan hålla med om det mesta (och sedan har vi den vanliga el diskusionen), men VP är inget nytt. Det är därför man kan kräva mycket mer av branchen än vad den idag presterar.
 
Ok, gott folk, nu föreslår jag att den fortsatta diskussionen i denna tråd handlar om Fjuppes problem och Euronom, snarare än prat om vem som säger vad, varför och hur trovärdigt det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.