värmepunmpar från EURONOM !!

En långdragen och pinsam historia (för Euronom) utspelar sig:

Fick en ExoAir VP inkl tank och kontroll installerad för c:a 4 veckor sedan, i början av november.

Vid igångkörningen visade sig att anläggningen sköt 20A säkringar. Efter mycket felsökande av elektriker konstaterades att en fabriksmonterad kabel var felkopplad. Euronom erkänner kvalitetsproblem med kablarna. Igångkörningen försenades med 3 dagar pga detta.

Nåväl, anläggen startades och gick i 1 1/2 vecka då motorskyddet till kompressorn löste ut, söndagen den 27 nov. Kompressorn låter som ett tröskverk. Ringde min installatör på måndagsmorgonen och representant från Euronom skulle då, enl uppgift anlända på tisdagen. Ingenting händer, på torsdagen (4 dagar senare) ringer jag Euronom i Kalmar och frågar vad som (inte) händer. Får då besked att kylmontör skall anlända på måndag, alltså en vecka senare. Inga andra alternativ föreslås trots att jag påtalar allvaret.

Kylmontören anländer (måndag 5 dec), vad som görs vet jag inte exakt men han konstaterar att kretskortet till kontrollelektroniken behöver bytas. Han har inget sånt.
Anläggningen kopplas till nödkörning på el, dvs 6 kW patron går utan kontroll på full effekt......

Idag, torsdag 7 dec, hänger fortfarande rör och trådar likadant som i måndags när jag kommer hem....

Är det så här man behandlar folk som köpt "fina, energisparande värmepumpar med sensate teknik".

Alltså, Euronom's produkter avseende kvalitet kan ifrågasättas. Deras (s.k.) SERVICE när det gäller är den SÄMSTA jag träffat på under mina 35 år som servicechef inom el/data branschen.

Det står att läsa på deras hemsida:

"Idag är Euronom ett välkänt företag när det gäller att utveckla, tillverka och sälja värmeprodukter med låg energiförbrukning och lång livslängd.

Alla företagen i nätverket jobbar mot samma mål för att säkerställa vår gemensamma affärsidé "trygghet för kunden".

Vi hjälper er med hela affären från produktval till driftsatt kvalitetssäkrad produkt.

Naturligtvis har ni garanti på installerad produkt, vår konstruktion och funktionsgaranti löper på 5 år, (AA VVS 96 + 3 år, självriskavtäckning.)"

Det enda som stämmer här är väl "utveckla, tillverka och sälja", sen skiter dom tydligen i hur det går...

En högeligen förbannad VP ägare
 
Hej
Lägg även ut det på varmepumpsforum.com....
Den negativa reklamen kanske får fart på Euronom / LOB
 
saker kan gå sönder.
det sitter inte kylmontöter i rad på en bänk o väntar på att nån ska ringa, dom har väll inbokade jobb som också måste utföras.

ta reda på fakta innan du klagar, anars kan det vara missvisande.
1. är det fel på högspänningskabeln på alla Euronorms produkter, eller hadde du otur?
2. varför kom inte kyltekningern på utsat tid?

det är väll bar dom 2 sakerna som felat eller?
självklart har kyltecknikern inte alla delar medsig, specielt inte såna spesefika delar som ett kretskort (kretskortat kan mycke väl ha tagit stryk av den kortis du prata om)

sen så är det väll ganska vanligt att det tar nästan en vecka att få hem delar.
 
Nog borde havererade nyinstallationer vara högre prioriterade än nya installationer. Det borde ha kommit en servicetekniker på övertid när saker havererar direkt.
Att han sedan inte kan göra annat än att kopla om till nödläge är en annan sak. Det är man tyvärr tvingad att acceptera.
 
T
Gå in på arn.se, och skriv sen en reklamation på din VP, där du begär x-antal kronor för förlorad arbetsinkomst, fördyrande åtgärder (typ helt påslagen patron etc etc).
Finns ingen anledning att du ska ta olika smällar för ett ev "måndagsex".
 
poiu skrev:
Nog borde havererade nyinstallationer vara högre prioriterade än nya installationer. Det borde ha kommit en servicetekniker på övertid när saker havererar direkt.
Att han sedan inte kan göra annat än att kopla om till nödläge är en annan sak. Det är man tyvärr tvingad att acceptera.

vist kan man tycka det, men jag tycker det är lite misvisande att bara sprisa skitsnak rakt ut, innan man ens fått en förklaring.

desutom jag trådskaparen bara skrivit ett inlägg i detta forum & såna personer brukar jag mistro skarpt !
 
CarMan skrev:
desutom jag trådskaparen bara skrivit ett inlägg i detta forum & såna personer brukar jag mistro skarpt !
Någon gång måste man ju börja. Skulle det då betyda att allas första inlägg är det inget att ta notis om???
Gäller detta även dina första inlägg. :-?
 
roli skrev:
Någon gång måste man ju börja. Skulle det då betyda att allas första inlägg är det inget att ta notis om???
Gäller detta även dina första inlägg. :-?

Hej

Kan inget annat än hålla med.

Said
 
T
Det bör noteras att dels är " fjuppe" själv servicechef på ett företag och att det är kall årstid = hög prio på en värmeanläggning som ev kan orsaka följdskador vid ett ev haveri. Varför inte kopiera detta inlägg och skicka till Euronorm för kännedom och låta dom få bemöta kritiken i detta forum.
 
Jaha, då fungerar min anläggning igen, åtminstone sen igår (8 dec). Visade sig att det var kontaktorn till kompressorn som brunnit/klibbat. Med stor sannolikhet ett resultat av den, från fabriken, felkopplade kabeln.

Framtiden får utvisa hur det blir med tillgänglighet och ev servicebehov.  Konstateras kan göras att min anläggning, 3 veckor gammal, stått stilla  mellan 27 nov och 8 dec, dvs 12 dagar.

Med tanke på den fokus på värmepumpar som råder idag ( vad ska jag välja/vilket fabrikat osv) tycker jag att det är en klar oförmåga från Euronom's sida att tillhandahålla service när det gäller....

Detta var mitt andra inlägg i detta forum, undrar om tilltron blir dubbelt så stor nu ??:))

Fjuppe
 
G
Vet inte om man skall skratta eller gråta när man läser CarMan:s inlägg. >:(
 
roli skrev:
Någon gång måste man ju börja. Skulle det då betyda att allas första inlägg är det inget att ta notis om???
Gäller detta även dina första inlägg. :-?
Kanske bara finns en trovärdig på detta forum då de gäller vp.. ::)
 
Hej Fjuppe. Jag tycker det låter värre än det verkar. Har kompressorn låtit som ett tröskverk och "klickson" brunnit, så är frågan hur mycket stryk kompressorn har tagit. Kan inte ge ett bra svar, men jag tror nämligen att reläet är ett motorskyddsrelä (klickson på kyl slang). Jag tycker att du ska försöka höra med antingen en kompressor återförsäljare eller en riktig kylmontör, men jag skulle kräva om leverans.
 
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad ni hetsar upp er på.
Fjuppe har en luft/vatten pump. Till en sådan måste det finnas elpatroner som går till och värmer när det blir kallare än 10 minus. När VP lägger av kopplas elpatron in. Alltså, det är inte frågan om kallt i huset. Enbart en 100% ökning av värmekostnad (under 12 dagar)!

Visst, är det tråkigt att det ska ta 12 dagar innan den fungerar igen, men att kalla det för det sämsta som hänt och jämföra med databranschen, tycker jag visar på en "politikers minne". Jag ska inte prata om alla de gånger man fått vänta upp till både 2 och 3 månader på datorkomponenter!!! Fast det är klart! Det är ju inte det företag som Fjuppe representerar, eller hur!

Jag är rätt så säker på att det finns (eller kan lösas) en garanti på 10 år på kompressorn. Under den tiden hinner det nog att visa sig om kompressorn har fått stryk!
 
AlfM skrev:
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad ni hetsar upp er på.
Fjuppe har en luft/vatten pump. Till en sådan måste det finnas elpatroner som går till och värmer när det blir kallare än 10 minus. När VP lägger av kopplas elpatron in. Alltså, det är inte frågan om kallt i huset. Enbart en 100% ökning av värmekostnad (under 12 dagar)!

Visst, är det tråkigt att det ska ta 12 dagar innan den fungerar igen, men att kalla det för det sämsta som hänt och jämföra med databranschen, tycker jag visar på en "politikers minne". Jag ska inte prata om alla de gånger man fått vänta upp till både 2 och 3 månader på datorkomponenter!!! Fast det är klart! Det är ju inte det företag som Fjuppe representerar, eller hur!

Jag är rätt så säker på att det finns (eller kan lösas) en garanti på 10 år på kompressorn. Under den tiden hinner det nog att visa sig om kompressorn har fått stryk!
det var unge fär så jag också mena, även om jag utryckte mig anorlunda.
bara för att en värmepump strular så betyder det inte att alla värmepumpar av deta fabrikat är skit. Tycker därför att man inte ska hänga ut nån fp ett forum, specielt inet innan allt är klart.

om du hade aft pumpen i 5 år & haft flertalet garanti reprationer & alltid fått vänta i månader på servickilarna så hade dt varit en annan sak.
Ock Ja du blir met trodd nu när du skrivit 2 inlägg. du anar inte hur många inlägg jag läst på olika forum från folk som bara ställer en fråga/påstående & sen försviner spårlöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.