tensiden tensiden skrev:
Och sen kommer alla "bo- och miljöförvaltningar" på kommunerna att förbjuda vedeldning över hela landet eftersom det eldas med en massa sur ved som förpestar i städerna...
Finns det inte redan en lag som säger att om man bor i tätbebyggt område så får man endast elda 2 gånger i veckan max 4h per gång av den anledningen? :p
 
Z Zlatje skrev:
Finns det inte redan en lag som säger att om man bor i tätbebyggt område så får man endast elda 2 gånger i veckan max 4h per gång av den anledningen? :p
Knappast en lag, möjligtvis en kommunal ordningsstadga. Så man riskerar inte att polisen hälsar på, antar att det värsta som kan hända är att det blir eldningsförbud på kaminen. Sen om man bryter mot det, vad kan de då hitta på? Det är väl heller ingen lag, eller är det kanske det?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J
Z Zlatje skrev:
Finns det inte redan en lag som säger att om man bor i tätbebyggt område så får man endast elda 2 gånger i veckan max 4h per gång av den anledningen? :p
Nej, det finns ingen sådan lag.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
F
GlennB GlennB skrev:
Vet inte vilken du syftar på men dom jag testat är ganska opålitliga/värdelösa, det ger mer att använda det gamla sättet att slå två trän emot varann och bedöma ljudet.
Har två vanliga fuktmätare typ Jula eller Classe (kommer ej ihåg) och de funkar alldeles ypperligt sen många år tillbaka.
 
B
Jag har två olika mätare.
En meec med två taggar fram som man kan trycka in några milimeter. Smt en med "kula".
Taggarna visar hyffst ibland. Ofta visar den helt fel. Finns inte heller någon direkt logik i hur den visar.

Den stmrre modellen med kular mer en indikator och fungerar dåligt på mindre smalare vedklabbar. På de som har minst 5 cm /diameter uppfattar jag den som rätt mätsäker om man lägger vedträt på bordet osv. Hpller man i det blir det konstiga mätvärden.

Således är det svårt att lita på fuktmätare göllande ved. Jag har dock i gen erfarenheter av t ex STIHLS fuktmätare för ved. Men sugen på att köpa en. Borde vara bra kvalitet och ge säkra värden jämfört med t ex meec. Classe, biltema osv.
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
B
Z Zlatje skrev:
Finns det inte redan en lag som säger att om man bor i tätbebyggt område så får man endast elda 2 gånger i veckan max 4h per gång av den anledningen? :p
Nej det finns ingen såda lag. Regimen i Sverige styr våra liv enligt följande

Grundlag
Lag (riksdagen)
Förordning (regeringen)
Föreskrift (kommunen)
Allmäna råd (alla idioter med skatrefinansierad lön).

Gällande hur man får elda med ved:
Kommunen a svarar för luftkvaliteten och kan då genom minst kraftfulla lagstiftningen (Föreskrift) försöka hindra folk från att elda ved.
Ofta sammanfaller kommunens intresse att hindra vedeldning med det lokala fjärrvermevärkets intresse att sälja just värme!

Man kan i regel inte bli dömd för att elda mer ön vad kommunen föreskriver. Men kommunen kan teoretkskt försöka få till ett vitesföreläggande mot dig.
Dvs du får vite tex 5000 kr varje vecka du eldar mer än 8 timmar.

Vad jag vet har det aldrig hänt ex officio, möjligen kan någon granne drivit kommunen framför sig om det eldats med dyngsur ved och sopor i enplanshus med låg skorsten bland höga hus mycket centralt.

Således,r fmreskrift om vedeldning något man kan bör och skall ignorera.

Betänk att det handlar om pengar. Stat kommun myndigheter och statslojala företag hatar ved. Alla ... förutom vi skattebetalare hatqr ved.
Staten får ingen moms och ingen skatt och ingen exakt kontroll.
 
Nu råkar jag veta en del om fuktmätning.
Jag forskade väldigt seriöst i ämnet för 15 år sedan. Rapporten som jag skrev finns i det tekniska biblioteket Tritonia i Vasa. Rapporten gäller fuktmätning i betong men på köpet lärde jag mig litet om fuktmätning i trä.

Ytfuktmätare med kula fungerar inte om man tänker sig att bedöma fuktigheten i trä. Man får ett resultat som i det stora hela är godtyckligt eftersom ytfuktmätaren påverkas av så många faktorer i omgivningen. Ytfuktmätare är till för att leta efter fuktigaste punkten i en konstruktion men mätvärdet i sig själv är i det stora hela ett slumpvärde.

fuktmätare för trä som mäter mellan två spikar fungerar bra och är relativt trovärdiga så länge man inte mäter i eller nära ändträ. Problemet med dem är att de fungerande modellerna är alldeles för dyra för en vedeldande privatperson. De billiga modellerna brukar sällan vara pålitliga.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Ett mycket enkelt men helt seriöst test är att väga sin vedklabbe, sedan torka den i ugnen och sedan väga den igen då vet man med säkerhet hur mycket fukt den innehöll.Man kan ju parallellt med det även testa med sin fuktmätare så får man reda på hur bra eller dålig den är.
 
  • Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Ett mycket enkelt men helt seriöst test är att väga sin vedklabbe, sedan torka den i ugnen och sedan väga den igen då vet man med säkerhet hur mycket fukt den innehöll.Man kan ju parallellt med det även testa med sin fuktmätare så får man reda på hur bra eller dålig den är.
24h på 105grader :)
 
J Jerald Stuartson skrev:
Noterade idag att Coop tog 169kr för en 40liters vedsäck.

Prisvärt... njaaa... några säckar för att man absolut måste sett ur beredskapsynpunkt funkar väl.
:surprised:
Jag försökte sälja 40 L säckar med torr björkved för 49kr st förra hösten och det var ingen som köpte.
Eldade upp dom istället
 
  • Haha
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
:surprised:
Jag försökte sälja 40 L säckar med torr björkved för 49kr st förra hösten och det var ingen som köpte.
Eldade upp dom istället
Samma här, har haft plus 10 kubik med bakved som jag eldat upp på åkern eftersom ingen ens ids hämta det fast det var gratis.
Så nu får det vara, det är slutbjudet framöver, ,,,
 
F
H heimlaga skrev:
Nu råkar jag veta en del om fuktmätning.
Jag forskade väldigt seriöst i ämnet för 15 år sedan. Rapporten som jag skrev finns i det tekniska biblioteket Tritonia i Vasa. Rapporten gäller fuktmätning i betong men på köpet lärde jag mig litet om fuktmätning i trä.

Ytfuktmätare med kula fungerar inte om man tänker sig att bedöma fuktigheten i trä. Man får ett resultat som i det stora hela är godtyckligt eftersom ytfuktmätaren påverkas av så många faktorer i omgivningen. Ytfuktmätare är till för att leta efter fuktigaste punkten i en konstruktion men mätvärdet i sig själv är i det stora hela ett slumpvärde.

fuktmätare för trä som mäter mellan två spikar fungerar bra och är relativt trovärdiga så länge man inte mäter i eller nära ändträ. Problemet med dem är att de fungerande modellerna är alldeles för dyra för en vedeldande privatperson. De billiga modellerna brukar sällan vara pålitliga.
Man behöver väl kanske inte nödvändigtvis göra kontrollen av fukthalten till nån sorts raketforskning..? ;)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Man behöver väl kanske inte nödvändigtvis göra kontrollen av fukthalten till nån sorts raketforskning..? ;)
Nej det behöver man inte. Man kan känna på veden och väga den i handen eller så kan man tälja några stickor och se hur de brinner. Båda metoderna är noggrannare än en dålig fuktmätare och kostar ingenting.
Bäst är att lufttorka sin ved själv hemma på backen så vet man vad man har. Överlägset billigast är det också.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
F
H heimlaga skrev:
Nej det behöver man inte. Man kan känna på veden och väga den i handen eller så kan man tälja några stickor och se hur de brinner. Båda metoderna är noggrannare än en dålig fuktmätare och kostar ingenting.
Bäst är att lufttorka sin ved själv hemma på backen så vet man vad man har. Överlägset billigast är det också.
Absolut, det finns flera "metoder" att konstatera fukthalt. Jag lufttorkar min ved från tidig vår till mitten av sommarn och såväl känner (ung. som du beskrev) och mäter med fuktmätare. Eftersom den redan är inköpt och använd sedan många år tillbaka är det ingen ny utgift och kalibrerad mot verkligheten.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
galento
H heimlaga skrev:
Nej det behöver man inte. Man kan känna på veden och väga den i handen eller så kan man tälja några stickor och se hur de brinner. Båda metoderna är noggrannare än en dålig fuktmätare och kostar ingenting.
Bäst är att lufttorka sin ved själv hemma på backen så vet man vad man har. Överlägset billigast är det också.
Nog likadant här , nån fuktmätare har vi inget behov av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.