Jag har aldrig haft något problem med att köra min gräsklippare på fjolårets bensin eller t.o.m. den bensin som stått i tanken över vintern  ::)  (Ja det är en B&S, fyra år gammal.) Däremot kör jag sedan i våras på akrylatbensin eftersom den ryker mindre = hälsosammare för föraren.
 
Jag har oxå en Stiga Combi 45S som är på dagen 2 år, när den var ny köpte vi en bensindunk och fyllde upp den, soppan tog slut vid årets första klippning i början av april, drygt 1½ år gammal bensin. Har gått hur bra som helst och ryker inte mycket, mer än just vid kallstart då den stått länge. Men det är kanske bäst att byta till Alkylatbensin snart!
 
Jag är ingen bensinexpert. Men vad jag trodde att var problemet med gammal bensin var att den helt enkelt inte bran(exploderade) lika bra som färsk. Inte att den hade sönder packningar.

Men iaf så är det lite uselt om packningar inte tål att användas i sitt eget specifierade användningsområde.
 
Hittade en sida med förteckning över stationer som säljer Alkylatbensin på pump!

http://www.gronkemi.nu/alkylat.html

Men det hjälpte inte mig, finns ingen i närheten av Trelleborg...
 
Klarar man av att byta membranet själv eller måste man lämna in klipparen?
 
grogg skrev:
Klarar man av att byta membranet själv eller måste man lämna in klipparen?
Är du normalt händig, så klarar du det. ;)
 
Ett litet tips bara innan man börjar skruva.
B&S är en amerikansk produkt vilket innebär att man fortfarande använder "tum" istället för "mm" som övriga världen.

Saknar man tum-verktyg är det lite knöligt att skruva...
 
Ubbe skrev:
Saknar man tum-verktyg är det lite knöligt att skruva...
8) Jag har skiftnyckel. ;) ;D
 
Immobil skrev:
8) Jag har skiftnyckel. ;) ;D
MMmmm, och med den kommer du åt alla skruvar ::) ;)
Inga bultskallar som blir runda ::) ;)

Jag skulle nog rekommendera en sats med billiga hylsor från Biltema istället - om dom nu har "tum verktyg"...
 
Ubbe skrev:
MMmmm, och med den kommer du åt alla skruvar  ::)  ;)
Inga bultskallar som blir runda  ::)  ;)
8) Nöden har som bekant ingen lag, ::) ;D
 
Min förra gräsklippare var en Gårlätt Tornado med B&S motor. Fick den av min far.
Aldrig servad och tillverkad 1974.
Jag VILLE ha en ny klippare, men den gamle stöten vägrade att lämna in. Lättstartad var den också.
Det slutade med att jag använde den som röjsåg (när hustrun inte såg) varvid det sönderrostade chassit gav med sig så att jag nästan fick ett klippblad i foten!

Den nya gräsklipparen är mycket sämre. Tyngre, klumpigare och väsnas mer. >:(
 
::)Jag har samma problem med min MTD och som också har en BS motor. Jag köpte den för några år sedan och den gick inte heller så länge innan den började strula. Även här så uppger verkstaden att det är allmänt känt och enl. återförsäljaren så är det den svenska bensinen som packningarna inte klarar. Trot den som vill.
Jag har haft isär förgasaren ett flertal gånger och lagt tillbaka packninge och jag tror att det är konstruktionen på förgasaren som gör att det blir så här. Flera av väggarna mellan tank och förgasare är så tunna att packningen kryper bort och då tar motorn tjuvluft.
Sista gången nu så köpte jag en ny packning och så klistrade jag fast den med packningslim och då har den gått hela sommaren. En ny packning kostar runt 75:-. Skaffa ett bra packningslim (inte silikon) utan ett riktigt klister. Stryck ett tunt lager på ovansidan av tanken och lägg dit och skruva ihop. Låt sedan torka något dygn.
 
Har köpt en ny Stiga Primo. Den fungerade bra för ca 2 timmar, sen stannade motorn under gång. Jag har kollat bensinfiltret OK, Fyllde upp fullt med bifogad miljöbensin, tanken är full. Som sagt en alldeles ny åkgräsklippare, som stannade utan förvarning. Har gjort åtskilliga försök att starta. Startmotorn fungerar, men den "hoppar" inte igång. Är det någon som har någon idé vad det kan vara för fel.:)
 
Stiga Primo.
Har du kollat att du har gnista på stiftet och att soppa kommer fram?
Den har väl kontakt i sitsen va, så ni bör vara två som testar (eller en trave tegelsten på sitsen).
Dra ur stiftet och kolla att soppa kommer igenom också, när du ändå har det borta för att kolla gnistan. Eller ring din åf, garantijobb för dem...
 
haddirajan skrev:
Stiga Primo.
Har du kollat att du har gnista på stiftet och att soppa kommer fram?
Den har väl kontakt i sitsen va, så ni bör vara två som testar (eller en trave tegelsten på sitsen).
Dra ur stiftet och kolla att soppa kommer igenom också, när du ändå har det borta för att kolla gnistan. Eller ring din åf, garantijobb för dem...
Precis, det är ett garantijobb och börjar du pilla själv så upphör garantin. Så.. pilla inte själv helt enkelt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.