Deras svar antyder att du genom att betala en viss faktura har godkänt beställningen, de har för vana att skicka med en uppsjö av olika inbetalningskort där ett av dem gäller den prenumeration man har för avsikt att förnya medan de andra gäller prenumerationen plus diverse extratjänster (tex prenumerationer på andra tidningar). Har du betalat för någon av dessa tidningar? Prenumerar du på någon annan tidskrift från Bonniers?
 
Men det låter som sagt som de anser att du accepterat ett erbjudande. Då måste de kunna berätta när och hur du accepterat erbjudandet.

Bestrid och anmäl!
 
Itaka skrev:
I och med att villkoren stod med på inbetalningskortet och du hade möjligheten att läsa dem innan du accepterade erbjudande kan vi ej ta bort hela kostnaden.
Här har du väl kärnan i det hela. Be dem redovisa vilket inbetalningskort det handlar om, de menar att du accepterat erbjudandet genom att du har betalat en faktura med ett visst ocr-nummer. Be dem även att i detalj redovisa för texten på inbetalningskortet (det kan tex stå "Sköna Hem tillsvidareprenumeration och Skapa Stilen tillsvidareprenumeration") samt ocr-nummer och betalningsdatum, sedan stämmer du av det med betalningshistoriken i din internetbank.

Visar det sig att du betalat en faktura med det ocr-nummer och belopp som de anger och att de kan visa att prenumerationen och dess villkor framgår av inbetalningskortet så är det bara att bita i det sura äpplet.

Om det däremot framkommer att du inte betalat den faktura du refererar till så får du bestrida fakturorna.
 
C
Grrr... Kanske inget att rekommendera, men själv brukar jag helt enkelt ignorera sådana där försök till lurendrejeri. Om de mot all förmodan skulle gå till kronofogden så bestrider jag då, men det har aldrig hänt.

Har noterat att Bonnier iaf tidigare också tillämpat den högst tvivelaktiga principen att om du handlat hos något av alla femtielva företag i Bonnierkoncernen så är du "Bonnier-kund" och därmed anser de att alla andra företag i koncernen har rätt att kontakta dig med allsköns erbjudanden trots Nix osv. Men begär man att bli struken från deras centrala kundregister så går det inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.