oceanis skrev:
Jag har getts möjlighet att köpa saker direkt över disk och fått gå in i deras lager för att själv välja ut den maskin jag velat ha ......
Kanske var därför min maskin som jag köpte av dem redan var såld så det skickade helt enkelt en annan...;)

Skämt och sido. Ramirent Kågeröd är rena skämtet. Kul för dig att det funkar med personlig kontakt, men som du kan läsa i tråden så blåser dom oss andra.
 
Redigerat:
Jag tycker samtliga som blivit blåsta av Ramirent Kågeröd ska informera Klaravik om detta:

http://www.klaravik.se/kontakta-oss.html

Jag blir förbannad varje gång jag ser att de blåser någon ny person. Det är ju samma saker hela tiden med saltade frakt fakturor. Hade dom inte gjort fel hade dom aldrig varit beredda som ibland, halvera kostnaden i efterhand, eller som senast, ta bort momsen helt plötsligt. Nej detta har de satt i system.
 
Nimajneb skrev:
Jag är normalt sett väldigt kritisk till alla varning hit o varning dit trådar som brukar dyka upp på BH.
MEN
Detta är nog det mest absurda jag läst på länge.
Dags att moderatorerna agerar!
1. Klistra tråden
2. Låt den gå ut i nästa BH "nyhetsbrev"
3. Ring Sverker

:banghead:
Jag tycker kanske du överreagerar lite. Den gängse praxisen på alla auktionssajter oavsett om det ebay, tradera, klaravik eller någon av alla de andra tusentals sajterna, så är det brukligt att man klarar ut transportkostnaderna innan man börjar buda.

Jag vill inte försvara Ramirent på något vis utan tycker det låter horribelt det som skrivits här.

Men samtidigt kanske man kan förvänta sig att den som ska bjuda klarar ut villkoren innan man börjar bjuda på de olika sakerna.

Jag köper en hel del både här och utomlands men för mig är det gundläggande att man först ser till hur man ska få hem godset och till vilket pris för det kommer ju att påverka mina bud.

Det jag ser på många auktioner är ju att vissa maskiner blir dyrare där än nya när alla avgifter kommer till. Så ibland undrar man hur folk tänker.

Ramirent gör klart fel om man lovar ett pris och sen saltar det så det är oförsvarbart, vill bara tillägga det.
 
oceanis skrev:
Jag tycker kanske du överreagerar lite. .......
.......
Ramirent gör klart fel om man lovar ett pris och sen saltar det så det är oförsvarbart, vill bara tillägga det.
Om nu deras beteende är oförsvarbart.... varför tycker du jag överreagerar?
 
Nimajneb skrev:
Om nu deras beteende är oförsvarbart.... varför tycker du jag överreagerar?
Av den enkla anledningen att det inte verkar som de olika skribenterna har klarat ut de faktiska priset innan man har låtit Ramirent skicka grejorna. Att jag sen tycker att transportkostnaderna kanske är dyra är faktiskt en annan sak.
Man ska klara ut och få ett fast pris innan man ber dom skicka helt enkelt.
Och allra helst ska man göra det innan budgivning.

Vad jag menade med överreagera var mer ditt förslag om att man skulle skicka ut information i nyhetsblad och andra publika media. Det finns ju så mycket i olika trådar som isåfall ska ut på det sättet. Tycker att man tar sakerna här i tråden och varnar andra så att dom är uppmärksamma innan dom köper. Egentligen inget annat :)
 
Redigerat:
Anna1984 skrev:
Kanske var därför min maskin som jag köpte av dem redan var såld så det skickade helt enkelt en annan...;)

Skämt och sido. Ramirent Kågeröd är rena skämtet. Kul för dig att det funkar med personlig kontakt, men som du kan läsa i tråden så blåser dom oss andra.
Nä jag tror inte det var därför din maskin var såld. Om du åker ner till deras lager som är jättestort och bara innehåller maskiner som ska säljas så kommer du att förstå.
Vad jag förstått så är det bara en bråkdel som går ut på auktion mycket säljs ut direkt till uppköpare, hantverkare eller privatpersoner som kommer dit och vill handla.
Jag har inga känningar där mer än att det är rimligt långt bort från där jag har hus och behöver maskinerna.
Istället för att köpa en Jula maskin brukar jag ta en koll vad dom har och om jag kan köpa en bra Hilti för ett Jula pris så gör jag gärna det. :)
 
Akahigi
Två lastpallar från England kostar 600£. Så då kan ju gärna någon förklara hur två pallar inom Sverige kan debiteras med 5000kr.

Kan man inte hantera frakt gentemot konsumenter på ett vettigt sätt bör man inte sälja till dem.
 
Akahigi skrev:
Två lastpallar från England kostar 600£. Så då kan ju gärna någon förklara hur två pallar inom Sverige kan debiteras med 5000kr.

Kan man inte hantera frakt gentemot konsumenter på ett vettigt sätt bör man inte sälja till dem.
Känns iofs som ganska irrelevant för då kan du tex jämföra vår kära post i Sverige.
En normalfrakt med bilreservdelar från england kostar 15 pund. Men samma åt andra hållet med posten går inte under tusen kronor.
Alla frakter i Sverige är orimliga så jämförelsen England till Sverige med inrikes frakt går inte att jämföra.

Sen är det inte sagt att man skulle kunna hitta billigare frakter inom Sverige för två pallar.
 
Det bör nog tilläggas till denna tråd för alla de som har åsikter utan att ha handlat eller läst villkoren, att det är tydligt angivet att:

All utrustning säljs i befintligt skick
Den säljs för avhämtning på plats
Det är köparen som själv ska beställa eventuella frakter

Det bygger inte i grunden på att de olika säljarna ska tillhandahålla denna tjänst vilket man kanske kan förstå då Klaravik mest säljer för stora företag, kommuner etc vilka normalt inte driver e-handel eller detaljisthandel.

Det går faktiskt väldigt bra att själv boka transporten vilket jag gjort ett par gånger. Det tar ca 4 minuter på internet och är det pall så kan man få en transport från Skåne till Stockholm för 1000 kronor om den inte väger för mycket.

Så visst ansvar ligger ju på köparen att sätta sig in i reglerna för hur budgivning går till och hur tex tiden ökar efterhand som buden ges.

Likaså får man ju förutsätta att man läst köpevillkoren där det just anges att godset säljs för avhämtning och att transport bokar man själv.

Och igen, jag anser inte att priset 5000 för en frakt är rimligt. Så det är inget försvar av detta.

Sen som lite tips till er som inte är avskräckta av att köpa så är det så att priserna på grejorna varierar väldigt mycket upp och ner. Bästa priser har jag fått när jag bjudit på maskiner som har sluttid tex skärtorsdag em. Dagarna innan jul, torsdagen innan midsommar etc. Verkar nämligen som om alla har tagit ledigt från att bjuda på Klaravik dessa dagar.
Sist köpte jag en nästan ny Baier Spårfräs med fina diamantklingor för ett pris motsvarande ett par dagars hyra....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.