Den typen av kunder klassar jag in under dom som får betala lärpengar.
 
Har man väldigt långt till närmsta biltema så kan det ju vara värt att köpa. Men annars gäller det väl som vanligt att ha koll på vad man betalar för, bara för att det handlar om tradera/blocket/loppis/auktion behöver det inte vara billigt.
 
Daniel78 skrev:
Det hade varit kul att höra från någon på Tradera hur dom ställer sig till sådant här egentligen, bedrägeri? ocker?
Varför skulle det vara bedrägeri eller ocker? Man kan tycka vad man vill, men faktum är att säljaren erbjuder en tjänst som biltema inte gör, och det är kunderna som bestämmer priset och om de vill köpa.

Jag tror knappast att Stadium anses begå bedrägeri eller ocker bara för att snowracerarna jag köpte på coop kostar mer än dubbelt upp hos Stadium... ;)

Själv är jag väl mest förvånad över att det finns folk som sitter och letar efter sådana här grejer på tradera, utan att ha kollat just de "vanligaste" och mest lättillgängliga sajterna på internet. Men det kan nog vara så kanske att för de som aldrig har möjlighet att besöka en biltema-butik, så föresvävar inte ens tanken att sådana här produkter skulle finnas där, och det är egentligen ingenting konstigt med det. Kollar man vad liknande produkter kostar i ett byggvaruhus eller vvs-butik, förstår jag att kunderna känner sig nöjda med att ha betalat 170:-

Jag ska själv åka till biltema idag och handla en för -50 kronor :) Tack för tipset :)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Lite OT men jag tror att många som tar rejäl titt på biltemas sortiment blir lite förvånade. Väldigt mycket ligger en bra bil från bil och verkstadstemat som namnet signalerar. T.ex. kan man köpa vinglas på biltema. 85-0003_m.jpg
Frågan är när de ska börja sälja livsmedel.
 
Dom säljer ju godis inne i butiken och har korvmoj i entren ;)
 
Det är lite Beppes gris och video över det hela ;)
 
Han som köper på biltema osv och säljer på tradera är ju ett geni. Men sedan kan man fråga sig om den morala aspekten och det är en annan fråga.

Men det har ju avhandlats för att köparna verkar många gånger ha noll koll och det är faktiskt inte säljarens fel.

Pär
 
Han som säljer från biltema etc.
Tycker ni själva att det är bedrägeri?
Ica då är inte det bedrägeri att sälja bosch skruvdragare för 1500kr , eller det kanske är tvärtom yrkesbutiken som säljer dem för 4500kr, hur gör vi där ska de in i tråden?

Är det inte lite Jantelag över det hela, ingen ska få köpa nåt för 50kr och sälja för 150 för då har han gjort 100kr vinst och det är inte ok.

Det kan diskuteras men man nog knappast kalla det för bedrägeri.
Man har ett ansvar själv att kolla upp vad man köper för produkt också, hittar man en produkt på tradera så bör man kolla upp om man kan hitta någon annanstans, oavsett om man gör det så får man överväga om man är nöjd att betala priset säljaren vill ha även om det går att hitta billigare.
Det är ju ingen som tvingar en att lägga bud.
 
Redigerat:
  • Gilla
lorens och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att det är en lysande affärsidé. Hade jag varit arbetslös eller liknande så att jag hade massor av tid så skulle jag nog också ha gjort så.

Lägg ut en traderaannons med samma utrop som inköpspriset på affärn plus 9% provision till tradera. Det är helt riskfritt på tradera eftersom de inte har några osåltavgifter. Vänta tills köparen betalat, boka frakten, åk till biltema och köp grejen, klistra fraktlappen på originalkartongen och åk till paketombudet. Köparen kanske känner sig lurad men lär inte ge ett negativt omdöme eftersom köparen då själv kan få ett negativt omdöme.

Säljarens egna insats är tiden som läggs ner, och kostnaden för att åka till biltema.

En annan variant är att köpa saker som är på rea på öppet köp, lägga ut på tradera och sen returnera om de inte blir sålda.

En annan variant skulle ju kunna vara att börja sälja importverktyg från EU. Ut med annonsen på tradera och när köparen betalt lägger man en beställning från Rubart eller liknande med sig själv som fakturaadress och köparen som leveransadress.

Det hela är inte mer omoraliskt än annan detaljhandel. Det står alltid kunderna fritt att handla var de vill.
 
Banken tar en förvaltningsavgift för mina fonder på X % oavsett om jag går med vinst eller förlust.
Låter som bedrägeri då de tar betalt utan att ha utfört något.
 
pelpet skrev:
Jag tycker att det är en lysande affärsidé. Hade jag varit arbetslös eller liknande så att jag hade massor av tid så skulle jag nog också ha gjort så.

Lägg ut en traderaannons med samma utrop som inköpspriset på affärn plus 9% provision till tradera. Det är helt riskfritt på tradera eftersom de inte har några osåltavgifter. Vänta tills köparen betalat, boka frakten, åk till biltema och köp grejen, klistra fraktlappen på originalkartongen och åk till paketombudet. Köparen kanske känner sig lurad men lär inte ge ett negativt omdöme eftersom köparen då själv kan få ett negativt omdöme.

Säljarens egna insats är tiden som läggs ner, och kostnaden för att åka till biltema.

En annan variant är att köpa saker som är på rea på öppet köp, lägga ut på tradera och sen returnera om de inte blir sålda.

En annan variant skulle ju kunna vara att börja sälja importverktyg från EU. Ut med annonsen på tradera och när köparen betalt lägger man en beställning från Rubart eller liknande med sig själv som fakturaadress och köparen som leveransadress.

Det hela är inte mer omoraliskt än annan detaljhandel. Det står alltid kunderna fritt att handla var de vill.
Så kallad droppshipping alltså att sälja en pryl man inte fysiskt har hemma är ej tillåtet enligt traderas regelverk men det förekommer ändå ganska frekvent. Det är ganska många som ägnar sig åt att köpa in prylar på rea eller på biltema och liknande för att sedan kränga dem på tradera det fungerar pga att folk verkar ha noll koll på vad sådana saker kostar.
 
Vilken tur att vi har den här lärorika tråden. Jag har väl tänkt att det finns en del överpriser på Tradera men jag är inte där så ofta. Så tack för att ni tar er tid och lägger upp exempel.
 
arwid skrev:
Så kallad droppshipping alltså att sälja en pryl man inte fysiskt har hemma är ej tillåtet enligt traderas regelverk men det förekommer ändå ganska frekvent. Det är ganska många som ägnar sig åt att köpa in prylar på rea eller på biltema och liknande för att sedan kränga dem på tradera det fungerar pga att folk verkar ha noll koll på vad sådana saker kostar.

Han tar ju egna bilder på grejer, så jag tolkar det som att han har dem hemma.
 
Ingen är väl överlyckligare än Tradera som tjänar pengar på varje auktion.
Vi får ju anta att det inte är stöldgods, och då lär man ju få sälja vad man vill, till vilket pris man vill..
:)
 
noone70 skrev:
Det är lite Beppes gris och video över det hela ;)
Eller lite som:
ImageUploadedByByggahus.se1363165336.158136.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


;)
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.