Glufsglufs skrev:
Nja, vette sjutton om man kan räkna riktigt så. Om denna firma ska sköta sig efter svenska regler och har kostnader som ett medelföretag samt vill ha en vinst så blir det inte mycket kvar netto i lön till arbetaren.
Ja inte sjutton kan du räkna med "kostnader som ett medelföretag" när du ska räkna priset för hantverkaren med den mest slimmade kalkylen!
 
isolde skrev:
Vem uppmanar till svartjobb? Lätt rasistiska inlägg? Din bransch har inga konkurrensproblem? Ok, låt se vad en flerfaldigt belönad journalist har att säga om saken. Jag vågar mig på ett långt citat, eftersom folk brukar blunda för "tråkiga kultursidor".
[länk]

Ett urklipp:
"Den 13 februari 2004 stiger en man in på ett bygge i Göteborg och ropar: "Var är de polska skojarna?" Jan Nowak från Gdansk ligger på rygg och petar in isolering under taket. Han får glasull i håret och i munnen. Somliga menar att det inte är nyttigt. Därför är det svårt att folk till det knoget. Nu går mannen fram till Nowak och säger: "Du får inte vara här." Han heter Lars Ek och är ombudsman i Bygg 12:an.

Varför får Nowak inte vara där? Han arbetar åt en firma som har avtal med Byggnads, han är registrerad hos skatteverket för F-skatt och moms, han är försäkrad och dumpar inte ens lönerna. "Jag jobbade på pris, det blev 120 till 170 kronor per timme."
Ombudsmannen går runt hos företag som anlitar den polska firman och säger att Byggnads kommer att ställa till besvär om de fortsätter att anlita "utländsk arbetskraft med F-skattsedel".
Att vara utlänning är inget brott, F-sedeln är beviset på att man är godkänd. Den polske företagaren skriver till facket och begär förhandling om saken. Han får inget svar. Men under tiden viker sig hans uppdragsgivare. De har inte råd att tvista med Byggnads. De säger upp samarbetet med honom. Och på sommaren 2005 går firman i konkurs.
Saken hamnar inför Arbetsdomstolen. Som finner att Byggnads varit bundet av fredsplikt och inte fick lov att vidta stridsåtgärder. Det var en rättstvist, man skulle ha förhandlat; att inte svara på inviten var ett brott mot avtalet. Och onekligen var hotbreven till företagen "objektivt", en olovlig påtryckning från Byggnads. De innehöll ett hot, och togs för ett hot, eftersom det åtlyddes.
Så då tror vi att saken är klar? Nej, nu skriver domstolen att förvisso verkade breven som ett hot, men kanske var de bara menade som information? Menade ni att hota? frågar rätten de fyra ombudsmännen. Absolut inte! Vi ville bara informera.... Nå, då var den saken klargjord. Och på den grunden finner AD (Dom nr 88/2005) att den polske företagarens klagan skall avvisas. Han har visserligen blivit effektivt utmobbad, men det går inte att styrka att det var det som var den djupaste avsikten med mobbningen. Han skall därför betala 154.256 kronor till Byggnads för deras juridiska besvär.

Hur kom AD runt det faktum att Byggnads åberopade "utländsk arbetskraft" som skäl för sina hotelser? Det var väl ändå ett brott mot EU-rätten eller rent av lite hets? Inte alls, finner domstolen. Ty frågar man ombudsmannen vad han menade, svarar han att han inte menade något särskilt. En olycklig formulering... "Enligt domstolens mening får vad Jan-Erik Berg uppgett med avsikten med brevets formulering godtas."

Enligt min mening kan man inte begära av den polske företagaren att han skall knäböja inför den svenska modellen, om det är Arbetsdomstolen som är kronan på dess hjässa. Han har, liksom många andra, dragit sina slutsatser. Om systemet är korrumperat gäller det att undvika systemet. Men han tänker inte låta sig tvingas in i den svarta sektorn.
Enligt Skatteverket försvinner 56 miljarder kronor årligen genom svartarbete. Det är mera än hela vårdbudgeten. Hur jag än räknar får jag inte arbetsmigranterna att räcka till för att fylla mer än en bråkdel av den kvoten.

Peter Holm klättrar ned från villa*taket utanför Karlstad för att ge sin syn på den saken. Han känner några få som jobbar svart på heltid, andra som lyfter a-kassa samtidigt som de jobbar i Norge, ingen som inte svartarbetar alls. "De är nog riktigt odugliga, såna känner inte jag." Själv tar han svartjobb när han behöver: "En ny soffa eller teve, det orkar man inte spara till." Holm är förtroendeman hos Bygg 29:an i Karlstad.

Man kan fråga sig varför Byggnads fått så mycket plats i detta reportage. Det beror på att det är mest för dem som den vandrande rörmokaren spökar. De har det inte lätt. Hela industrier kunde försvinna från Sverige (textil till Kina, varv*en till Korea) utan att solidariteten behövde sättas på mänskliga prov. Byggnadsarbetarna är nästan ensamma om att möta konkurrensen på egen mark. Kanske är det inte så konstigt att det blir panik och moralisk förvirring.
Den som inte kan bevisa för mig (vilket jag skrivit flertalet gånger nu att jag vill se en seriös uträkning så ger jag mig) att ett företag kan drivas seriöst ekonomiskt i sverige efter svenska lagar och regler hjälper ju antingen till med att nyttja svart arbetskraft i första eller andra hand alternativt nyttjar ett företag som laborerar med bokföringen eller betalar ut skitlöner, just gällande skitlönerna där vissa anser att det är helt ok 225 kr/h så tycker jag att det uppkommit inlägg med lätt rasistisk/nedsättande tom mot utländska arbetare.

Nej, min bransch har inte problem med konkurens av arbetare från låglöneländer och det är pga att det är lagar som gör det så.

Inlägget förstår jag inte, killen gjorde ju rätt för sig, hade alla papper i ordning och debiterade som en svensk hantverkare står det ju. Sen hur facket gjorde/gör och hur en domstol dömer kan varken du eller jag göra något åt. Jag har alltid själv varit anti-fack och gällande juridik så är inte det detsamma som logik. Att det förekommer svartarbete vet väl alla men att uppmana till det på ett eller annat vis kan väl även du inse är fel, speciellt på ett forum som detta eller?
I övrigt kan jag berätta att svenska företag med svenska arbetare/företagsledare råkat ut för samma saker då inte hängavtal och likande varit i ordning, kanske något som denne polacks uppdragsgivare hade i oordning, vad vet vi för det berättar inte artikeln. Egentligen vet vi ingenting då artikeln är skriven av någon som inte är objektiv ocj troligen helt utan kunskaper om byggbranschen, byggfacken och juridiken runt detta. Men klart är ju att killen inte tog 225 kr/h i alla fall.
 
Nyfniken skrev:
Ja inte sjutton kan du räkna med "kostnader som ett medelföretag" när du ska räkna priset för hantverkaren med den mest slimmade kalkylen!
Ja, vi utgår ju från att ett svenskt företag inte går att driva för 225 kr/h så något medel måste ju ligga som grund.
 
Glufsglufs skrev:
Den som inte kan bevisa för mig att ett företag kan drivas seriöst ekonomiskt i sverige efter svenska lagar och regler hjälper ju antingen till med att nyttja svart arbetskraft i första eller andra hand alternativt nyttjar ett företag som laborerar med bokföringen eller betalar ut skitlöner
Du kan inte mena allvar?

Alla som inte kan ge dig ett bevis betalar svart?!
 
Nyfniken skrev:
Du kan inte mena allvar?

Alla som inte kan ge dig ett bevis betalar svart?!
Men???? Står det verkligen så???

Jag trodde det var skrivet fler alternativ än det.....bland annat att om inte svart arbetskraft så företag som laborerar med bokföring kanske (lura staten du vet) eller betalar ut skitlöner (vilket drabbar arbetaren).....och det du reagerar på är svartjobb?

Saken är den att jag har frågat efter en annan kalkyl sen startinlägget men ännu inte sett någon så därmed håller min teori för mig om att det handlar om dessa alternativ vid så låg debitering. Du är välkommen att läsa igenom igen och då gärna hela inläggen d^_^b
 
Glufsglufs skrev:
(vilket jag skrivit flertalet gånger nu att jag vill se en seriös uträkning så ger jag mig)
Antagande:
Timpris: 225 kr + moms
Debiterade timmar: 1500 (ett normalt heltidsarbete 40h/v är ca 1750-1800h /år, dina 2000h är inkl semester). Då har man 300 h för administrativt arbete och tid mellan jobb (eller 2 mån extra semester).
Kostnad per anställd per månad: 5000 kr (din uppgift) = 60.000 kr/år.

Beräkning för en person, enmansfirma som i ursprungsinlägget:

Intäkter: 225 * 1500 = 337.500 kr
Avgår kostnader: 337.500 - 60.000 = 277.500 kr
Avgår egenavgifter (schablon 25% på beloppet = 31% på lönen): 277.500 * 0,75 = 208.125 kr
Månadslön: 208.125 / 12 = 17.343 kr

Ingen jättelön, men inte heller helt orimligt lågt. Kan inte tänka mig att man har 300 timmar administrativt arbete, så antagligen kan man jobba mer, eller ha mer semester.
 
Hempularens räkneexempel stämmer rätt bra. Det blir naturligtvis skillnad om det finns förmedlare inblandade, men om vi tar ett för villabyggen representativt arbetslag som kör en VW buss, modell äldre, och varken håller sig med kontor eller lagerlokaler, är 225 kr/tim rimligt. Den inbördes fördelningen sinsemellan sköter de själva, och då blir det 225 kr/tim - 30% avgifter, 158 kr/tim brutto, och efter 30% inkomsskatt 110 kr/tim netto.
En högst normal lön alltså. 158 kr/tim ggr. 168 tim/mån ger 26500 kr/mån bruttolön.

Posten 'avgifter' är generöst satt till 30% men jag vet att exemplevis bolagsskatten är betydligt lägre i Lettland (15% mot 28% i Sverige), samt mycket möjligt är inkomstskatten lägre på andra sidan Östersjön.
 
Jag visste inte att om man hade en gammal firmabil så har man inga utgifter för verktyg,arbetskläder, företagsförsäkringar etc
Bra att dom som vet kan tala om det för oss andra
mvh Tille
 
apa skrev:
Antagande:
Timpris: 225 kr + moms
Debiterade timmar: 1500 (ett normalt heltidsarbete 40h/v är ca 1750-1800h /år, dina 2000h är inkl semester). Då har man 300 h för administrativt arbete och tid mellan jobb (eller 2 mån extra semester).
Kostnad per anställd per månad: 5000 kr (din uppgift) = 60.000 kr/år.

Beräkning för en person, enmansfirma som i ursprungsinlägget:

Intäkter: 225 * 1500 = 337.500 kr
Avgår kostnader: 337.500 - 60.000 = 277.500 kr
Avgår egenavgifter (schablon 25% på beloppet = 31% på lönen): 277.500 * 0,75 = 208.125 kr
Månadslön: 208.125 / 12 = 17.343 kr

Ingen jättelön, men inte heller helt orimligt lågt. Kan inte tänka mig att man har 300 timmar administrativt arbete, så antagligen kan man jobba mer, eller ha mer semester.
Eftersom man räknar med semesterersättning i sverige för de flesta svenska arbetarna och att jag gjort det i min uträkning så måste vi ju även här räkna på 2000 timmar, blir lite fel med ett räkneexempel som inte grundar sig på samma siffror. Du har heller inte räknat med odebiterbar tid som man ändå ska ha lön för samt du har blandat siffror från två olika uträkningar med två olika förutsättningar.

Använd det jag länkat till i första inlägget där alla kostnader och avdrag görs automatiskt med de grunduppgifter jag använt i första inlägget och se om du kan få till det för jag kan inte laborera ner det till några 225 kr (vilket räknats inkl moms, kanske är fel men momsen går ju ändå bara fram och tillbaka)

Angående odebiterbar tid så är det mer än 300 timmar per år, det jag räknade på är ändå lågt. Du förstår att där ingår koll på arbeten, adm tid, resor mellan jobb osv osv varje dag året runt.

Än så länge är jag inte övertygad.
 
Redigerat:
Mikael_L
tille1 skrev:
... när jag vill ha sund konkurrens...
Intressant att veta vad du menar med "sund konkurrens"?

Menar du perfekt konkurrens?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Perfekt_konkurrens

Eller menar du konkurrens som inte drabbar dig (eller en svensk företagare)?
 
Vad är problemet med att folk kommer hit och jobbar en kort period och "lever som hjon"? Det har väl svenskar gjort i alla tider i andra branscher? Slitit som svin under något halvår i Afrika eller Asien för att kunna få det drägligt en tid hemma.
 
Det är väl klart att om du räknar med ett företag med låg effektivitet så har du minst 20% overheadkostnader. Men i en slimmad organisation så kan du ha 20 gubbar som drar in pengar och en som säljer och sköter admin.

Kostnader för lager och admin runt materialinköp behöver inte ha något med arbetskostnaden att göra, även en slimmad firma lägger på 10 - 15 % på materialet för att hantera logistikkostnaden, det räcker. Bilkostnader bör du i stort sett kunna finansiera via kördebitering till kunden.

Personligen skulle jag inte vilja driva ett företag på de premisserna, men det finns massor av framgångsrika företag jag inte skulle vilja driva.
 
tille1 skrev:
Jag visste inte att om man hade en gammal firmabil så har man inga utgifter för verktyg,arbetskläder, företagsförsäkringar etc
Bra att dom som vet kan tala om det för oss andra
mvh Tille
Acceptera att tillfällig utländsk arbetskraft inte nödvändigtvis handlar profilkläder på stans dyraste butik. Många köper varselkläder på Jula, eller tar något hemifrån. Inte heller bläddrar de i Hilti-katalogen dagarna i ända. Företagsförsäkringar ingår i 30%-iga posten 'avgifter'.
Inga leasingbilar så långt ögat kan nå.
Jag, liksom andra här, kan mycket väl förstå att ingen svensk hantverkare vill få det sämre, eller driva sitt företag på det viset, men acceptera att det går, och fullt lagligt dessutom.
 
Glufsglufs skrev:
Eftersom man räknar med semesterersättning i sverige för de flesta svenska arbetarna och att jag gjort det i min uträkning så måste vi ju även här räkna på 2000 timmar, blir lite fel med ett räkneexempel som inte grundar sig på samma siffror. Du har heller inte räknat med odebiterbar tid som man ändå ska ha lön för samt du har blandat siffror från två olika uträkningar med två olika förutsättningar.
Eftersom det gällde en enmansfirma så behöver man kanske inte hålla på och räkna på med olika semesterersättningar och liknande, det bara krånglar till det. Jag räknade med att hantverkaren jobbar lika mycket som en vanlig anställd (1800h/år), har lika mycket semester och får månadslön varje månad (även på semestern). Det är väl ungefär som vanliga anställda har det?

Ditt exempel med 2500 arbetade timmar per år är väldigt mycket, då måste man jobba nästan 7 timmar per dag, varje dag hela året inklusive lördag och söndag och på semestern. Det borde ingen göra för 17000 kr/mån, då är det nog dax att byta jobb.

Glufsglufs skrev:
Angående odebiterbar tid så är det mer än 300 timmar per år, det jag räknade på är ändå lågt. Du förstår att där ingår koll på arbeten, adm tid, resor mellan jobb osv osv varje dag året runt.

Än så länge är jag inte övertygad.
Jag vet ju inte, men jag gissar att de som tar 225 kr har lite längre jobb hos varje kund, så att det inte blir resor mellan flera kunder varje dag eller kollande.

Hantverkare som gör kortare jobb, hos flera kunder varje dag, kostar väl mycket mer.
 
Mikael_L
apa skrev:
Hantverkare som gör kortare jobb, hos flera kunder varje dag, kostar väl mycket mer.
Det går att lösa på flera sätt.
Högre timpenning.
Minimidebitering.
Avgift på bilresan som överstiger den faktiska kostnaden.


Många firmor använder sig av alla tre...


...samtidigt ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.