Mikael_L
tille1 skrev:
Ts har lagt fram uträkningar som visar verkligheten hittils har ingen visat på ett seriöst sätt att det går att bedriva verksamhet inom hantverk på 200 kr tim basis.
Eller hur ?
Jo, det har det ju.
Du skulle kanske ta och läsa tråden, innan du uttalar dig om dess innehåll.
 
Ha ha ha...

Måste säga att jag blev jäkligt imponerad av killarna som kastar upp bruket i hinkarna och den som bar tegelstenarna på huvudet...
De andra var väl lite mer korkade vid lossningen men å andra sidan så blir det betydligt billigare att några stenar krossas än att ta dit en maskin som kan lyfta ner pallarna...så det var nog inte så tokigt ändå.
 
Mikael_L skrev:
Jo, det har det ju.
Du skulle kanske ta och läsa tråden, innan du uttalar dig om dess innehåll.
Snälla Mikael...

Fortsätt inte påstå att det är seriöst att driva en firma i branschen och plocka ut en lön på 85:- FÖRE skatt som MH envisas med...

Dessutom saknas det en hel del i detta påstående som t.ex pensionsavsättningar.

Var nu lite klarsynt i diskussionen. ;)
 
Redigerat:
tille1 skrev:
Jag kan fårstå mr bygg att du inte gillar hantverkare efter ha råkat ut för en klåpare, Men hade vart bättre om klåparen varit billig ? Missförstå mig rätt, tråden måste förutsätta att vi talar om hantverkare som kan sin sak eller hur ?
Klåpare är aldrig värda sin debitering
Mvh Tille
Har inga som helst problem med seriösa och duktiga hantverkare och känner också flera privat. För slutresultatet spelare det knappast någon roll om arbetet är billigt eller dyrt, men jag skulle gissa att det är lite bättre att anlita en billig klåpare än en dyr;)

Jag tycker att många i tråden antar eller förutsätter att svenska hantverkare som debiterar 450 - 500:- kan sin sak och att utlänska hantverkare som debiterar hälften är okunniga idioter, så jag tycker inte att diskussionen enbart handlar om hantverkare som kan sin sak.

Du har helt rätt i att klåpare aldrig är värda sin debitering, problemet är bara att det verkar finnas en hel del av den sorten utan att vi ens blandar in utlänska hantverkare. Och för okunniga, lata, slarviga eller dyra och/eller ineffektiva hantverkare så tror jag att det är dags att börja oroa sig för den utlänska konkurrensen, för där behöver en utlänsk hantverkare eller firma inte ens konkurrera med pris utan det räcker att göra ett bra jobb. Kan man dessutom göra det billigare och leverera ett bra jobb så är det naturligtvis ännu lättare att sälja sin tjänst
 
Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
Snälla Mikael...

Fortsätt inte påstå att det är seriöst att driva en firma i branschen och plocka ut en lön på 85:- FÖRE skatt som MH envisas med...
Snälla Paul.
Vem har lurat i dig att det handlar om 85:- /timme?
För 200:-/timme + moms har man faktiskt 154:-/timme i lön.
Det blir på en 160 timmars månad 24640:-. Vilket är en lön många svenskar som har lön enligt sitt kollektivavtal skulle vara rätt avundsjuk på.
Om du tittar på kollektivavtalen för resturanganställda, musikerförbundet, handels m.fl så ser du att denna hantverkare har bortåt 10.000:- mer i månaden än avtalsenligt lön i andra branscher.

Vad är det oseriösa? För hög lön?
 
Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
...en lön på 85:- FÖRE skatt som ....
Är förövrigt exakt maxtaket för a-kassa, om jag inte räknar fel ... :)
 
Mikael_L skrev:
Snälla Paul.
Vem har lurat i dig att det handlar om 85:- /timme?
För 200:-/timme + moms har man faktiskt 154:-/timme i lön.
Det blir på en 160 timmars månad 24640:-. Vilket är en lön många svenskar som har lön enligt sitt kollektivavtal skulle vara rätt avundsjuk på.
Om du tittar på kollektivavtalen för resturanganställda, musikerförbundet, handels m.fl så ser du att denna hantverkare har bortåt 10.000:- mer i månaden än avtalsenligt lön i andra branscher.

Vad är det oseriösa? För hög lön?
Som sagt... Snälla Mikael...

Det som MH påstått är att en svensk hantverkare ska kunna debitera 200:- inkl. moms /timme i 1400 tim per år och ha omkostnader på 50000:- vilket gör att han kan ta ut en lön på 85:- /tim före skatt vilket då MH påstår är seriöst och helt ok...

För att driva en firma i branschen krävs det dessutom för de flesta grupper högre omkostnader än 50000:- för att kunna bedriva en seriös och vettig verksamhet.

Ingen lurar mig men det trollas väldigt mycket med siffror i denna tråden...

Från början var diskussionen gällande att fakturera 225:- inkl. moms men sedan kom MH med sitt briljanta inlägg att det är fullt möjligt att klara sig genom att fakturera bara 200:. inkl. moms vilket är de senaste siffrorna vi diskuterar om det gått förbi dig.

-MH- skrev:
85:-/h, 1400 timmar arbetat per år och 50.000:- i omkostnader (dvs dryga 20% av intäkterna) blev utpriset 200:-/h inklusive moms.
 
Redigerat:
mr_bygg skrev:
Jag vet inte hur din jämförelse med advokater kom in i bilden.
Det borde framgå för den som läst: Jag jämför overheadkostnaden mellan två sorters personalintensiva småföretag. Att advokatens "lön" är tre gånger högre än snickarens är inte det intressantaste. Mer tankeväckande är att advokater (därutöver) avsätter kanske en tredjedel av sin bruttolön till privat pensionsprogram. Det gör inte snickaren i GG:s kalkyler. Men det vore förnuftigt, jämfört med yrkeskårens arbetsskador och verkliga pensionsålder.
 
Du är fin du micke L förut ville du kasta ut mig sen tycker du att jag ska läsa tråden
Men själv styr du på mellan klarsynthet o total insnöhet
Varför inser du bara inte att du är överbevisad av paul tex
Din polare mjölkbonden har fel det funkar inte så med företagande
Mvh tille
 
Mikael_L
tille1 skrev:
Du är fin du micke L förut ville du kasta ut mig
????? :O :x

Vad, var när ... ???
:x
 
A
tille1 skrev:
Ja det är klart men det är antagande. Han kan ha gift sig rikt eller vunnit pengar det är ochså antagande.
tille1, vet du överhuvud taget någonting om företagande?
 
Om vi helt seriöst knappar in lite siffror att leka med i räknesnurran...

http://www.verksamt.se/portal/web/guest/driva/anvandbara-verktyg/rakna-ut/ditt-pris

...så får vi fram en del intressanta uppgifter kan jag tycka.


Många hantverkare har svårt att få ihop mer än 7 faktureringsbara timmar / dag vilket gör att av en heltid på 2000 tim om året så är bara 1400 debiteringsbara så där har ju MH en vettig siffra att bolla med...

För att man då ska få täckning motsvarande en anställd så är vi ju tillbaka på ruta ett som GG berättat redan och vilket är seriöst att jämföra med...

Arbetstid: 2000tim / år
Debiterbar tid: 1400tim / år
Månadslön: 25000:-
Omkostnader: 100000:-

Detta ger ett svar på 384:- i kostnader och ska man räkna in en ynka marginal på 3% så landar vi på 396:-/tim exkl. moms...

Då finns möjligheten att driva en seriös verksamhet och att ta ut en seriös lön som man kan leva på i dagens Sverige 2011.
(och visst går det säkert att skära ner något på omkostnaderna beroende på i vilken del av branschen man befinner sig i men lika ofta blir det högre omkostnader)

Att ta ett exempel där man får en lön på 85:- /mån före skatt kan jag ju tycka är meningslöst då det inte går att leva ett seriöst liv på de pengarna och ska man hålla på att räkna med sådana siffror kan man ju lika gärna räkna med att man arbetar gratis och visst...
Då räcker det ju att debitera 36:- +moms i timmen så man täcker upp sina omkostander på 50000:-/år.

Ganska ointressant va...
 
Vissa människor ger sig aldrig... :x
.
.
.
.
.
.
.
.........och jag är en sådan när jag har rätt iaf... :cool:
 
Mikael_L
Paul.
Varför bestämmer du vilken lön man ska ha för att kunna kallas seriös.
Varför bestämmer du vilken omkostndasmassa man ska ha för att kunna kallas seriös.
Varför bestämmer du vilken beläggningsgrad man ska ha för att kunna kallas seriös.

Tille1
Varför bestämmer du vad "sund konkurrens" har för innebörd?
 
Mikael_L
Paul, ett tankeexperiment.
Om jag skulle ha en hantverkarverksamhet där jag lyckas klara mig med väldigt små utgifter.
Är nöjd med en rätt blygsam lön.
Har lyckats med antingen god beläggningsgrad alternativt skiter i denna för jag kanske inte är intresserad av heltidsarbete av något skäl.

Och därmed har väldigt låg timpenning, trots att jag utför ett bra och kvalitativt arbete.

Skulle du därmed vägra att anlita mina tjänster, pga att timpenningen är för låg och jag därmed placeras in i facket oseriös av dig.
Skulle du bli gladare ifall jag skaffade en präktig SUV som egentligen inte behövs i min verksamhet, låter den sen stå och kosta pengar i garaget bara för få upp omkostnadsvolymen lite. Så jag äntligen kan få utföra uppdrag även åt dig?


Jag förstår rätt mycket av vad du skriver (inte riktigt allt, tror jag) men jag tycker att du generaliserar allt för mycket. Du måste lyfta blicken lite och inse att man kan ha olika affärsmodeller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.