F frasen_36 skrev:
UPPDATERING. Varuhuschefen i det aktuella Julavaruhuset har idag kontaktat mig och vi har en överenskommelse. Jag har fått en ursäkt samt får bl.a. tillbaka mina utlägg samt resekostnad. Jag är helt nöjd med hans hantering. Tycker därmed att tråden har spelat ut sin roll och kan stängas.
Trevligt att de nyktrade till tillslut
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
UPPDATERING. Varuhuschefen i det aktuella Julavaruhuset har idag kontaktat mig och vi har en överenskommelse. Jag har fått en ursäkt samt får bl.a. tillbaka mina utlägg samt resekostnad. Jag är helt nöjd med hans hantering. Tycker därmed att tråden har spelat ut sin roll och kan stängas.
Hade han fått nys om denna tråd?
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
F
K Kane skrev:
Hade han fått nys om denna tråd?
Ingen aning. Dessutom hade jag ju (som jag skrivit) även skickat mail till företaget.
 
F frasen_36 skrev:
Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).

Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.

Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.

Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.

Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."

Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.

Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.

Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Samma sak hände mig med en motorsåg. Den funkade bra och rätt som det var stendog den och var omöjlig att starta. Lämnade in den och fick sedan ett meddelande om att den var klar. De påstod att den funkade felfritt vid inlämnandet och jag fick betala 250kr. Omöjligt att den var felfri när jag lämnade in den. De öppnade troligen kåpan och fixade något med brytaren. Inget jag ville göra själv och tappa garantin. Sågen har funkat felfritt i flera år efter detta.
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
K kortis skrev:
Nu var det ju ingen reparation utan en förgasarjustering som måste göras på alla motorsågar som har den typen av förgasare andra har annan typ som man måste köra in för att få ut maximalt.
Däremot så skulle personalen kanske kunnat just det men man borde väl vara något så när medveten om vart man köper maskiner
Det får ju stå i manualen isåfall att man måste ställa in förgasaren innan man börjar använda maskinen...
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
UPPDATERING. Varuhuschefen i det aktuella Julavaruhuset har idag kontaktat mig och vi har en överenskommelse. Jag har fått en ursäkt samt får bl.a. tillbaka mina utlägg samt resekostnad. Jag är helt nöjd med hans hantering. Tycker därmed att tråden har spelat ut sin roll och kan stängas.
Bra! Lite personalutbildning om förgasare till surtanter kan vara väl investerade pengar!
 
F frasen_36 skrev:
UPPDATERING. Varuhuschefen i det aktuella Julavaruhuset har idag kontaktat mig och vi har en överenskommelse. Jag har fått en ursäkt samt får bl.a. tillbaka mina utlägg samt resekostnad. Jag är helt nöjd med hans hantering. Tycker därmed att tråden har spelat ut sin roll och kan stängas.
Vad bra att det löst sig.
Vad hade han att säga om den dolda rösten?
 
F
1 123abc skrev:
Vad bra att det löst sig.
Vad hade han att säga om den dolda rösten?
Som sagt: Jag har fått en ursäkt för hur ärendet som sådant har hanterats, och det har jag accepterat.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Bra! Lite personalutbildning om förgasare till surtanter kan vara väl investerade pengar!
👏
 
Jag tycker att det låter som en riktigt bra lösning på problemet.Dock var det kanske lite. lite sent. Men
F frasen_36 skrev:
Som sagt: Jag har fått en ursäkt för hur ärendet som sådant har hanterats, och det har jag accepterat.
Det tycker jag var riktigt bra jobbat av bc. Du har gjort rätt i att acceptera ursäkten. Att inte acceptera hade varit barnsligt! Problemet löstes på ett bra sätt Det tar upp betyget betydligt. Men Jag som åskådare tycker nog inte att det är värt mer än en trea. Det tog för lång tid innan bc dök upp.
Men det visar för min del att det inte verkar ha kommit några sura order uppifrån om sämre hantering. Även om vissa här verkar tro det.
Ska man spara pengar så gör man det genom att minska antal anställda. Där kan du på pappret spara massa pengar. Reklamationer är i förhållande nästan inga pengar alls.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
hsd
Tog ju tid för bc att läsa på bh 😉
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det beror på vad man menar med kvalitet. Jula har ett sortiment bestående av kända märken vars kvalitet inte Jula kan klandras för samt billigare märken som är deras egna. Där är Jula ensamma att klandras för. Om deras egna märken som börjar ta lite väl stor plats har börjat få sämre kvalitet så skulle jag kunna hålla med om de inte står för kvalitet.
Hur deras returhantering är har jag ingen större erfarenhet av. Det lilla jag behövt lämna tillbaka pga fel. Har allting fungerat bra.
Skulle jag nu råka ut för en dålig garantihantering. Så är det inte säkert att jag skulle bojkotta Jula för det. Men jag skulle dra öronen åt mig. Och byta varuhus. Men inte börja bojkotta. Sen är intressant hur bc reagerar på ärendet. Eftersom det i ts fall handlar om en avgift på 250:-
Om BC bråkar om det i ts fall. Då bör man nog fundera på att byta butik. Men inte dumpa Jula. Men riktigt illa blir det när gnälls bland cheferna högre upp.
Jag är inte helt säker på Ts har rätt..
Son jag skrivit förut. Men som med oss alla vi måste välja våra strider. Jag skulle som BC välja att backa kostnaden. Framförallt för att det osäkert vem som har rätt. För min del är det enkelt en så låg kostnad. Är inte värt att bråka om. Hade det varit en avsevärt mycket större kostnad hade det kanske varit läge för ett annat beslut.
Kunden har inte alltid rätt. Men å andra sidan ibland får man helt enkelt låta kunden få rätt.
Enligt känd princip har kunden -alltid- rätt!
Men visst kan man rösta med benen.
Det finns ju lite olika alternativ på återförsäljare men bristen på kvalitetskontroll och
responsen på returer där kunden konstaterat att varan eller dess spec
lider av allvarliga fel kunde vara bättre hos både Jula och Biltema.
 
Att kunden alltid har rätt är ju bara ett talesätt egentligen. I dagens samhälle ska allt ske enligt protokoll och en kassörska vågar ju inte ens att uppskatta ett pris på nåt idag. Då ska det ringas och letas fram exakt vad det kostar......Sen att kön ringlar sig allt längre och längre spelar ingen roll bara det blir "rätt". Samma med reklamationer. Den stackarn som tar emot en reklamation eller lämnar ut för den delen vet ju ingenting. Den personen följer bara uppsatt protokoll...........
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jeg har en MEEC motorsav (40V batteri, dvs. i virkeligheden er batteriet vist kun 36V) hvor kæden hoppede af under savningen og tog en lille bid af huset før end den metalsikring der sidder ved kæden stoppede den. Den bad jeg også Jula om at kigge på og de kunne ikke finde nogen fejl, så de krævede også de 250SEK.

Jeg nægtede at betale og enden på det blev at de noterede et eller andet og så gik jeg hjem med saven.

Jeg lærte at den sav skal have kæden strammet ikke kun stramt, men vanvittig stramt - og at enten har de testen saven på den måde eller også har de reelt ikke testet noget som helst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Samma sak har hänt med min såg tre gånger. Jag menar det är en brist i konstruktionen. Svärdet är fastsatt med endast en mutter, vingmutter som dras åt med handen. Alla bensinsågar jag haft/har, är fästa med två muttrar, vilka dras åt med medföljande hylsnyckel. Vibrationerna får vingmuttern att lossna och kedjan hoppar slutligen av, om man inte regelbundet kollar kedjespänningen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.