Vi anlitade denna hantverkare för att renovera vårt badrum, badrummet är ca 3 kvm stort. I offerten offererade Hugo en materialkostnad på 14 tkr (endast materialet exkl kakel, klinker och badrumsinredning). När jobbet var klart kom han och krävde 30 tkr för materialet. Vi protesterade högt och ljudligt och kom till slut överens om ett belopp som vi ansåg var rimligt (trodde jag), vi fick slutfakturan för badrummet och betalade denna med vändande post.
Överraskning kom då vi fick besked om ROT-avdraget på mig och min fru, han hade då fått ROT-ersättning för 27500 kr på mig och 27500 kr på min fru samt fått betalt med 25500 samt 30 000 kr i material, totalt 110 500 kr EXKLUSIVE kakel och klinker!!! Med inredning och annat material, som vi själva köpt, så skulle vårt badrum kosta oss 140 tkr!!! Behöver jag säga att detta inte var vad Hugo angivit i sin offert till oss...

Efter att ha redovisat för skatteverket hantverkaravtalet (undertecknat där det framgår att vi ska betala 55 tkr i arbetskostnad och inte 80 tkr som Hugo kräver) samt fakturor från Hugo så får vi rätt mot Hugo och skatteverket justerar vårt ROT-avdrag och kräver pengarna tillbaka av Hugo. Slutet got, allting gott, trodde jag...

Natten efter det att vi får beskedet brevledes från skatteverket så skickar Hugo ett femtal sms med olika hot, han kommer och ringer på vår dörr kl 0330 på natten, vi använder oss av vårt trygghetslarm via vårt larmbolag och polisen och väktare (totalt 8 st) kommer hit på bara några minuter. Vi gör en polisanmälan om ofredande direkt till polisen.

Några dagar senare, då jag och min fru vi sitter på restaurang, blir jag uppringd av en kille på skyddat nummer som kräver att jag ska betala 35 tkr till Hugo, "annars kommer de och knackar mig...". Vi gjorde en ny polisanmälan om olaga hot till polisen och väntar vidare på besked och utredning.
Till saken hör att Hugo skriver helt obegripliga fakturor (för att inte tala om offerter), när man sedan ska försöka lösa något går det överhuvudtaget inte att resonera med karln, han vägrar helt sonika lyssna och väljer att inte förstå ren svenska då det passar hans egna syften. Jag sitter med totalt 10 (!) olika fakturor från karln som han mailat till mig med versler och konstiga radbrytningar som man inte förstår ett skit av...

För att bespara er en massa problem, anlita INTE denna skojare och bedragare..
 
Vi har kontrollerat den här referensen och den är OK.
 
Tack för varningen. Stå på er i denna affär och ge inte vika för sådana maffialiknande metoder.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Vi har kontrollerat den här referensen och den är OK.
Det där lät lite luddigt.... Vem är det som är OK? Hantverkaren eller den drabbade?


Roger
 
Vi har raderat varningen tidigare och min kommentar var riktad till de som tidigare undrade vart den hade tagit vägen. Jag har talat med TS så att vi bekräftar att man är den man utger sig för att vara.
 
Tackar för varningen och för föredömlig uppföljning!
 
Tack för varningen! Det är sånt här som vi behöver bli varnade för innan...Skönt att det finns forum där man kan redogöra för vad som hänt, och därigenom hjälpa andra. Stå på er, som sagt! Bra gjort! Vore inte så dumt om man skulle kunna ha en "Hantverkarbedömning" med poäng där man skriver namn på hantverkaren och vad man anser om firman, så som man kan bedöma säljföretag. Seriösa firmor kan ju då få fina referenser att hänvisa till.
 
G
RUGGIGT!!

Tyvärr så pågår något illavarslande i Sverige i dag. Detta är absolut inte det enda fall jag tagit del av.
Man kommer hit för att göra "snabba" pengar vare sig man är hantverkare eller ej och metoderna är obegränsade!
-- redigerat av moderator ---

Det enda man kan göra är att anlita ett seriöst välrenomerat företag med kontroll på de anställdas kunnande, välja ett med goda referenser!

Kan kosta, men inte alltid, något mer, men man får vad man betalar för och slipper nattliga maffiabesök och hot!!
Tyvärr finns i dag en tendens att buset alltid vinner.

Instämmer i övrigt med Eva s...
 
Redigerat av moderator:
Bara firmanamnet hade fått mig att tveka... :)
 
nino skrev:
Bara firmanamnet hade fått mig att tveka... :)
Precis vad jag tänkte - Bygg... "och städ" ?! Och jag som t.o.m. tvekar när det står att en liten firma gör både "badrum och takomläggningar" :)

/A
 
inte bara bygg och städ utan även Antik :)
 
G
precis vad jag också tänkte, antik. Kanske hade varit läge att be Hugo värdera mormors gamla pottskåp när han ändå var på G..:)

Men som sagts redan, bara "firmanamnet" hade fått även mig att dra öronen åt mig!

Eller trädfällning och noggranna måleriarbeten..:)))
 
Den där Hugo verkar ha höga studieskulder....
 
Version och version, han svarar ju inte på en enda punkt av det som TS tar upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.