Sammanfattningsvis efter att ha läst dessa inlägg:
Eksjöhus kommer iaf inte att bygga något hus till någon jag känner, detta är pinsamt. >:(
 
bjhu skrev:
Vi köpte en totalentreprenad, med fast pris. Alltså ingen möjlighet att välja entreprenörer.
Man har alltid valmöjliheten att inte skriva på kontraktet.
Om det är så att ni var tvugna att välja Eksjöhus för att få just den tomten som ni ville ha så kan jag förstå att ni kände er tvingade. Att välja något annat innebär i så fall att man väljer bort tomten och kanske Eksjöhus.

I ditt fall kan jag säga: Stå på dig! Stäm dom om så behövs.
Ofta verkar det räcka om man anlitar en advokat som skickar ett par lagom hotfulla brev till företaget för att det ska börja hända saker. En del företag verkar ha som strategi att inte göra något förrän en advokat är inblandad. De räknar helt enkelt med att många inte orkar eller vågar blanda in en advokat utan i stället accepterar situationen som den är. Tyvärr så verkar det ju inte hjälpa för er så då är det bara att lägga i nästa växel.
 
Man har alltid valmöjliheten att inte skriva på kontraktet.
Om det är så att ni var tvugna att välja Eksjöhus för att få just den tomten som ni ville ha så kan jag förstå att ni kände er tvingade. Att välja något annat innebär i så fall att man väljer bort tomten och kanske Eksjöhus.
Det fanns inget annat val om vi ville ha tomten, och i det läget så 'trodde' vi att Eksjöhus borgade för en 'säker' affär. Vad vi bedrog oss. Tyvärr så räcker det tydligen inte denna gång att vi anlitat advokat som trycker på. Hitills har Eksjöhus nonchalerat allt. Kanske de bara väntar på att bli stämda....

/Björn
 
Precis som du Björn så tänkte vi också att det som hade med Eksjöhus borde vara en säker affär. Om de väntar på att bli stämda är tveksamt, de verkar alltför tvärsäkra i sitt agerande. Som om de tro att de är ett världsledande företag som ingen sätter sig på. Konstig inställning med tanke på att de måste konkurrera som alla andra om kunder!
 
Till alla er som har undrat hur det har gått för oss: Nej, vi har fortfarande inga goda nyheter att meddela. Vi står och stampar på samma ställe som förut, och det tycks som om vi kommer att fortsätta med det. Enligt "bjhu"´s beskrivning verkar detta kunna fortgå i åratal och avslutas nog först den dagen man själv ger upp. Inga goda framtidsutsikter precis eller hur!
 
sofia_k skrev:
Sammanfattningsvis efter att ha läst dessa inlägg:
Eksjöhus kommer iaf inte att bygga något hus till någon jag känner, detta är pinsamt. >:(
Tjaha, o jag vill tillägga att vårt nuvarande drömhus (byggt 2003) och eventuellt nästkommande kommer att vara ett ........... just det, EKSJÖHUS, och entreprenören bytar jag inte ut för allt smör i småland.

Däremot har vi bekanta som aldrig kommer att bygga LB igen.

Vilken lärdom drar vi av detta ???
 
sofia_k skrev:
Sammanfattningsvis efter att ha läst dessa inlägg:
Eksjöhus kommer iaf inte att bygga något hus till någon jag känner, detta är pinsamt. >:(
Du kan väl ändå inte basera hela din husinvestering på dessa inlägg? Om vi tog en tråd om missnöjda LB huskunder eller Värsåsvillakunder etc med säkerligen ett antal irriterade kunder så skulle du alltså inte bygga med någon av dessa heller???

Tänk så här i stället....alla de som inte klagar på Eksjöhus torde kanske vara rätt nöjda med sin investering?
 
Ja, än så länge är vi mycket nöjda med våran investering!
 
Calle Anka skrev:
Tänk så här i stället....alla de som inte klagar på Eksjöhus torde kanske vara rätt nöjda med sin investering?
Alla har ju inte tillgång till internet eller kanske inte hittat hit 8)

Tror att man behöver ha mycket tur, o bygga ett enkelt hus om man ska slippa otrevligheter, eller bygga själv det e alltid bäste dräng!!
 
Funderade en gång till och måste få svar på var Ni fanns i denna process. Ni har ett ansvar som Byggherre och det kan Ni aldrig lämpa över hur mycket Ni än försöker.
Mastermind skrev:
Slutbesiktning fick flyttas fram 2 veckor utan att förvarning om försening hade lämnats. Slutbesiktningen blev underkänd eftersom värme och vatten saknades i huset. Det var även ett 80-tal andra fel. Nästa besiktning blev godkänd trots att många fel återstod.
Att det finns fel i en slutbesikting är ngt som måste finnas med i beräkningarna men det regleras i det besiktingsprotokoll som besiktningsmannen utfärdar. Där regleras även hur stor del av slutfakturan som skall hållas inne samt under vilken tidsperiod restarbetet skall uföras. Beloppet skall motsvara den kostnad det medför Er att ta dit en extern hantverkare för färdigställande och det har Ni rätt att göra efter deadlinen har gått ut för ursprungs-entreprenören.

Vad har detta med Eksjöhus att göra ??

Mastermind skrev:
För två månader sedan upptäckt vi själva att våra våtrum inte är utförda av auktoriserad plattsättare. Våra två badrum är inte färdiga och i dåligt skick!
Jag hade strypt min entreprenör och stämt min kvalitetsansvarige men vad har Eksjöhus med detta och göra ??

Skulle kunna fortsätta men vissa av er har väl fattat poängen. Stäm biltillverkaren för att bilverkstan har repat lacken och pajat motorn, men det går inte att lämna ut namnet på bilverkstan för att hans firma är liten och firmanamnet = personnamnet. Bullsh....

Fortsatt trevlig helg
 
;D ;D
 
Det är märkligt hur vissa på det här forumet totalt saknar empati - det vi och flera andra har ÄR verkliga problem och en stor del av dem kan direkt hänföras till Eksjöhus. Sedan är ni några stycken som är lite torra, men ni gör ju åtminstone inlägg som är konstruktiva så att vi kan börja bena upp vem som är största boven i dramat.

Många problem är även relaterade till de entreprenörer som valts, men valet har gjorts av Eksjöhus i och med att ingen annan fick väljas. De har rekommenderat dem och t.o.m. paketerat sina och deras tjänster i ett och samma 10-åriga konsumentskydd som nu tycks vara värt noll.

"Tack för det Eksjöhus..."
 
Mastermind, mina gladgubbar refererade till att fg talare skulle "strypa entreprenören".

Tror inte folk saknar empati för er situation och det är beklagligt det som hänt. Jag tror dock att det finns ett antal nöjda Ekjsöhuskunder och ni verkar haft en jäkla otur.

Tror inte heller ni behöver oroa er för att era case ej uppmärksammats av forumets läsare eller Eksjöhus men jag vet inte om det fysiskt hjälper er att klaga så in i norden. Eksjöhus verkar ju inte hjälpa er ändå?

Får ni någon hjälp mot felen så kan ni väl återkomma men som det känns just nu så för ni en personlig vendetta med Eksjö på forumet och det kan bli lite långtradigt.

Lycka till i alla fall!
 
Du får kalla mig "lite torr" ;) eller vad som helst men vi har byggt ett Lönneberga i Linköping och har nu bott där i fem månader och är helnöjda! Nöjda både med tiden före (vi gjorde mycket ändringar tillsammans med säljaren), tiden under själva bygget (bra kontakt med hantverkarna) och tiden efter inflytt (fortfarande bra kontakt med säljaren).
Vi hade taktiken att om vi smörjer inblandade, med enkla medel, såsom en drickaback, lite bullar och ett allmänt glatt humör så gör de ett bra jobb och vi får ett bra samarbete. Taktiken fungerade! Vi hade rekordkort protokoll från slutbesiktningen.
T ex berättade vår snickare att parallellt med vårat bygge så processade de med en kund som "bara klagade på allt" och "då är det omöjligt att göra ett bra jobb", som de sa.

Jag vet ju ingenting om bakgrunden för er som är missnöjda men jag ville bara berätta hur vi gjorde och att det fungerade i detta fall. :)

Vill också tillägga hur viktigt det är att skilja på husleverantören och hantverkarna. Häng inte ut husleverantören om hantverkarna gjort ett dåligt jobb och häng inte ut hantverkarna om husleverantören inte fullgjort sina åtaganden.
 
Är det inte att låta husleveranntören komma lite väl enkelt undan.

Om hustillverkaren rekomenderar en viss monteringsfirma, trots att den tidigare inte skött sina åtaganden, så är väl det minsta man kan göra att hänga ut dom. Den som säljer ett husbygge må av formella skäl avsäga sig ansvar för vissa moment, men det tar ju inte bort det moraliska ansvaret. Om vi skall få bort oseriösa hantverkare från marknaden, så måste man ju sätta tryck på deras (informella) uppdragsgivare.

Med tanke på hur mycket hustillverkaren förlorar på den här sortens publicitet, så kan man ju tänka sig hur mycket dolda och öppna provisioner som betalas ut i olika led för att motivera tillverkaren att ta risken med oseriösa hantverkare på sin rekomendationslista.

Oseriösa hantverkarföretag har en tendens att dyka upp med nya namn när deras "förmåga" bli alltför allmänt känd. Husföretgen har däremot oftast ett litet större värde investerat i sitt "goda namn", och är följaktligen den part som borde ha störst intresse av att upprätthålla sitt rykte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.