Jag har bara bra erfarenheter av byggmax spackel. Den va klart bättre än de flesta märkena för brespackling, precis rätt konsistens. Provade minst 7 olika märken när jag brespacklade över sjögrästapeterna. Den va precis lika bra som Nordsjöns spackel, dock till 1/3 av priset.
 
Jag har också använt Byggmax spackel, massor av spannar. Har också använt en del "proffs-spackel", men jag kan inte påstå att det varit någon större skillnad eller att jag märkt några särskilda problem med med Byggmax spackel. Några blåsor har jag inte alls märkt.
Takfärgen kan jag dock hålla med om att den var ganska tunn och täckte dåligt.
 
Varje gång jag tvingats att använda det, så har det varit helt kass. Sjunker in nåt vansinningt.
Kanske olika blandningar dock. vissa månader är det dåligt, andra mycket dåligt...
 
Redigerat:
Jag har enbart använt Byggmax färg och spackel i hela mitt hus.
Kan inte påstå att den lokala färghandelns produkter är ens 10% bättre trots att de är minst 100% dyrare.

Det enda jag egentligen är missnöjd med är Lackfärg V, vattenbaserad lackfärg. Den vill inte flyta ut och penseldragen försvinner inte det minsta, det ser ut som om en femåring målat trots att jag är utbildad slöjdlärare.
Men det är inget unikt enbart för för Byggmax vattenbaserade, som tur är har byggmax oljebaserad som funkar fin-fint.

Mvh
 
Här har det också gått åt många spannar Byggmax-spackel, inga problem även om den sjönk in mer än den dyra sorten jag hade först. Har testat deras billiga vita väggfärg och den duger som grundfärg, tyckte snickerigrund och lackfärg fungerade också även om jag inte målat så mycket med dem än. Blir ingen mer Nordsjö eller annan dyr väggfärg för mig i fortsättningen, inte värt pengarna. Däremot utvändigt och till trappor mm, där vågar jag inte använda billig färg.
 
Är mycket nöjd med både Alpina takfärg glans 40 samt lättspacklet.
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
Inbillar mig att "fluffet" i Byggmax´ spackel beror på att de vispar i en massa luft i det. Skulle vara intressant att väga deras spackel och jämföra pris/kg mot dyrare spackel. Gissar att det inte skulle bli så billigt då.
 
Fluff i mitt beckersspackel också ;) Har inget BM-spackel att jämföra fluff med dock :D

Kändes iaf som det vägde ungefär lika mycket som en 10liters färghink.
 
Jag har bara bra erfarenheter av byggmax spackel. Tycker inte att det skiljer något från beckers som jag använde innan. Samma sak med latexfogen.

Färgen däremot är det sämsta jag har varit med om. Men den är i alla fall sjukt billg, om man jämnför med beckers som är gansla dyr, och ofta skitdålig. (Om än inte lika dålig som den billiga alpinan)
 
.....
 
Problem med blåsor tyder på att ni spaklar på löst underlag (lösa tapeter). Detta har inget med spaklet att göra. Blöt väggen innan ni spacklar och ta bort all tapet där ni får blåsor (som är lös) så ska ni se att även Byggmaxs produkter funkar.
 
F
JJ1 skrev:
Problem med blåsor tyder på att ni spaklar på löst underlag (lösa tapeter). Detta har inget med spaklet att göra. Blöt väggen innan ni spacklar och ta bort all tapet där ni får blåsor (som är lös) så ska ni se att även Byggmaxs produkter funkar.

Det har inget med löst underlag att göra. Det är fullt av mikrobubblor i spacklet som blir små gropar när man spacklar, är liksom lite "fluffigt" i hinken. Väldigt mjukjobbat blir det och det går lätt att jobba bort bubblorna men jävligt irriterande och tar lite mer tid.
 
Roary skrev:
Jag har bara bra erfarenheter av byggmax spackel. Tycker inte att det skiljer något från beckers som jag använde innan. Samma sak med latexfogen.
Inte hålla med igen. =)

Byggmax latexfog blir inte lika vit när den torkar, utan blir lite dassig och halvgenomskinlig. Dessutom har den spruckit efter några månader på flera ställen. Har gått över till kvalitetsfog nu och den funkar mycket bättre. De gamla Byggmax-tuberna jag har liggande kastar jag gärna efter någon. =)
 
Latexfog från Byggmax spricker lätt.. tycker inte den håller bra jämfört med dyrare latexfogmassor den ska ju tåla ca 10% rörelse.. men den spricker bara den torkar :)
 
Dristade åter mig att använda Byggmax finspackel för bredspackling av gipsväggar, även denna gång med gott resultat. Dock verkar de ha bytt leverantör sedan förra året för nu är det längre torktider och spacklet har en annan nyans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.