K
C cpalm skrev:
Precis så tror jag de flesta resonerar. Med all rätta. Men med det resonemanget är inte Blocket, Booli eller någon annan annonsplats ett alternativ. Det är ju inte där du når spekulanterna.

Så "valfriheten" du pratar om är ju i praktiken nonsens. Valet att stå utanför kommer till ett högt pris (i form av färre spekulanter = lägre slutpris och trögare affär), och så länge Hemnet-annonsen är billigare än så är det ekonomiskt motiverat. Kanske även om annonsen kostar 100 000-tals kronor, om man skall ge sig på att försöka kvantifiera det.

Problemet här är ju att det inte beror på att Hemnets produkt är så överlägset fantastisk, utan på förra ägarnas (mäklarnas) fulspel. Det är ju ett de facto monopol. Apropå tokiga jämförelser kan du inte jämföra med t.ex. en hantverkartjänst där du kan anlita någon annan och få exakt samma resultat.
Ledsen för sen reaktion.
Hade jag sett ditt svar tidigare, hade jag då garanterat svarat.
Jag fann dina tidigare frågor till mig lite märkliga i sammanhanget, så jag borde ha varit lite mer aktiv i tråden.

För att rekapitulera.
Tråden startades med en varning för Hemnets höga priser, trots att problemet primärt förefaller ha bestått i att mäklaren inte varit tydlig i sin kommunikation och att TS inte ens frågat vad kalaset skulle kosta (därför kom kostnaden som en överraskning). TS konstaterar själv att han vid avtalets ingående inte ens reflekterat över att "hemnet inte ingick", eftersom det finns alternativ (Booli, m.fl.). Ingenting i trådstarten får mig att betrakta Hemnet och deras priser som problemet i sammanhanget.
S Självfixaren skrev:
Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.

Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och mäklaren rekommenderar deras paket för 9300kr!!

Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet eller ingen hemnet annons alls, kunderna får mäklaren hitta någon annanstans.
Köper mäklaren inte detta så kanske en ny mäklare har en bättre syn.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Så i slutändan spelar det ingen roll vad en mäklare tycker, du som säljare avgör vilket pris du vill ha för att sälja om du säljer först och köper nytt sen.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.
Sen blir det allt märkligare. Marknadsekonomi ifrågasättas på ytterst vaga grunder, Hemnet påstås
utnyttja andras trångmål, oförstånd eller beroendeställning för att bereda sig ekonomisk förmån (ocker),
och jämförelser göras med tillhandahållande av dricksvatten till törstande i öknen för 100 000kr glaset.
S Självfixaren skrev:
Det det handlar om är att kostnaden för hemnet är orimlig och ocker.
Att mäklarna inte berättar konstnaden för säljaren i början utan att det kryper fram sen.
Att mäklarna kommer få sura kunder i slutändan för att säljarna känner sig påtvingade en tjänst som inte är rimligt prissatt.

Hemnet är lika med ockerpris i mina ögon.
S Självfixaren skrev:
Är rätt övertygad att vilsekommen stackare som var nära döden hade betalat det.
Fri prissättning eller ocker som man kan kalla det med, trevligt samhälle vi får med det tänket och sånna som dig….
S Självfixaren skrev:
Du tycker alltså det är OK med ett glas vatten i öknen för 100 lakan för att det är fri prissättning.
Det är precis av den orsaken jag undrar hur folk i din närhet mår, för vissa betyder pengar allt och det är inget jag iallfall uppskattar.
Hoppas dina vänner har samma värderingar som dig annars blir du nog rätt ensam.
Jag hade nog förstått om TS varit upprörd över att mäklaren inte nämnde kostnaden för annonsering av objektet, även om det naturligtvis var TS eget ansvar att ställa frågor om kostnaden för mäklartjänsten och annonseringen INNAN TS ingick avtalet. TS var uppenbart beredd att inte annonsera på Hemnet, så det var väl bara att låta bli.

Jag har full förståelse för att TS och andra tycker att Hemnet tar väldigt bra betalt, och ifrågasätter rimligheten i att betala för Hemnets tjänster.

Jag har dock inte någon som helst förståelse för användningen av begreppet ocker i sammanhanget, ifrågasättandet av marknadsekonomin (på vilka grunder!?) eller tillhandahållandet av dricksvatten till en kostnad om 100 000kr glaset.

C cpalm skrev:
Precis så tror jag de flesta resonerar. Med all rätta. Men med det resonemanget är inte Blocket, Booli eller någon annan annonsplats ett alternativ. Det är ju inte där du når spekulanterna.
Min bostad annonserades på Hemnet, Booli, Boneo och mäklarens webbplats. Inte enbart Hemnet. Jag behövde sälja vid sämsta tänkbara tidpunkt och så snabbt som möjligt, då jag och sambon redan köpt hus. Jag och mäklaren var därför överens om att bostaden borde annonseras så brett som möjligt. Jag vet inte om jag valt att betala för Hemnets tjänster under andra förhållanden, men sannolikt hade jag gjort det. Då jag personligen inte anser att det rör sig om ockerpriser.

C cpalm skrev:
Så "valfriheten" du pratar om är ju i praktiken nonsens. Valet att stå utanför kommer till ett högt pris (i form av färre spekulanter = lägre slutpris och trögare affär), och så länge Hemnet-annonsen är billigare än så är det ekonomiskt motiverat. Kanske även om annonsen kostar 100 000-tals kronor, om man skall ge sig på att försöka kvantifiera det.
Nej. Valfriheten är ytterst reell. Ingen är tvingad att använda sig av Hemnets tjänster. Det finns alternativ, och de är inte skitdåliga. Många har dock och kommer att göra som jag - välja att betala för tjänsterna.

Om det, rent hypotetiskt (har ingen aning om hur det ligger till), vore så att annonsering på Hemnet garanterat medför att annonsörer får ut ett betydligt högre pris för sina bostäder än annars, då förstår jag överhuvudtaget inte allt gnäll i tråden. Varför ska Hemnet inte ta bra betalt för sina tjänster, om den som köper tjänsten därmed garanterat får bättre betalt vid bostadsförsäljningen? Varför gnälla över en kostnad som medför bättre betalt vid en försäljning?

C cpalm skrev:
Problemet här är ju att det inte beror på att Hemnets produkt är så överlägset fantastisk, utan på förra ägarnas (mäklarnas) fulspel. Det är ju ett de facto monopol. Apropå tokiga jämförelser kan du inte jämföra med t.ex. en hantverkartjänst där du kan anlita någon annan och få exakt samma resultat.
Hemnet sitter i en fantastisk position, inget snack om saken, och historiken är väl kanske något tveksam.
Något monopol rör det sig dock inte om. Inte ens något "de facto-monopol". Det finns konkurrenter och alternativ till Hemnets tjänster. Att många/de flesta väljer att anlita Hemnet medför inte att Hemnet har monopol.

Jag nämnde att en kollega betalat ca 6500kr för arbetet att byta ut handfat, kommod och blandare, och att jag aldrig skulle ha gjort det, för att göra en poäng av att vi alla har olika måttstockar då vi värderar varor och tjänster. Min kollega ansåg att kostnaden för tjänsten var motiverad. Dels med anledning av risken för att slutresultatet inte skulle bli bra, dels med anledning av att hon värderar sin fritid högt.
Vissa tycker att det är rimligt att betala 6500kr för att få ett handfat uppsatt, andra inte.
Vissa tycker att det är rimligt att betala 5 - 10 000kr för att kanske få bättre betalt vid en bostadsförsäljning och att den kanske ska gå snabbare, andra inte.

Visst, jag hade kunnat begära in offerter, gjort en sammanställning och utgått från någon form av genomsnittlig kostnad för arbete av nämnt slag, men det behövdes inte för min poäng. Anser jag.
Till syvende och sist handlar det om en subjektiv bedömning utifrån egna värderingar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
K Kardan79 skrev:
Jag tänker hålla mig ifrån att håna dig på grundval av ditt språk, men den där attityden du haft genom hela tråden gör det svårt...

Vi får se om det rasar, och om det gör det så beror det på att säljare väljer bort bolagets tjänster. Inget konstigt med det. Är så en marknadsekonomi fungerar.

Delårsrapport kommer imorgon, och det har inte kommit någon vinstvarning än (vad jag vet). Ska bli intressant att läsa rapporten!

Vad jag reagerar på är INTE att du/andra tycker att Hemnet tar bra betalt, för det gör bolaget. Utan att det framhålls som ett enormt problem. Det är inte sjukvård, barnvård eller annan i princip nödvändig service det handlar om. Bolaget är dessutom jätteöppet med vad deras tjänster kostar. Gillar du inte priset - köp inte tjänsten!
Du behöver inte håna mig för jag bryr mig inte vad du och din trollarmré tycker.
Hemnet är ett fallande korthus i mina ögon, förstår du inte det så läs ekonomi.
Priserna höjs till sjuka tills folk drar till konkurenterna, kvar står sisteman på aktierna med skägget i brevlådan när kurserna rasar.
Men tycker hemnet kan skylla sig själva då dom grävt sin egen grav, det verkar dom vara rätt skickliga på.
 
S Självfixaren skrev:
Du behöver inte håna mig för jag bryr mig inte vad du och din trollarmré tycker.
Hemnet är ett fallande korthus i mina ögon, förstår du inte det så läs ekonomi.
Priserna höjs till sjuka tills folk drar till konkurenterna, kvar står sisteman på aktierna med skägget i brevlådan när kurserna rasar.
Men tycker hemnet kan skylla sig själva då dom grävt sin egen grav, det verkar dom vara rätt skickliga på.
”Hemnet är ett fallande korthus i mina ögon, förstår du inte det så läs ekonomi.”

Så för att förstå dina minst sagt udda åsikter så ska man läsa ekonomi…??🤣🤣🤣

Snarare ska man ha läst nåt ANNAT (eller rökat på ) än ekonomi för att komma till din slutsats.
Proffsen delar INTE din uppfattning.
Marknaden diskonterar utvecklingen långt fram i tid.
Aktien är upp 25% i år, 85%!!!! sista 12 månaderna och 2% sista veckan.
 
S Självfixaren skrev:
Du behöver inte håna mig för jag bryr mig inte vad du och din trollarmré tycker.
Hemnet är ett fallande korthus i mina ögon, förstår du inte det så läs ekonomi.
Priserna höjs till sjuka tills folk drar till konkurenterna, kvar står sisteman på aktierna med skägget i brevlådan när kurserna rasar.
Men tycker hemnet kan skylla sig själva då dom grävt sin egen grav, det verkar dom vara rätt skickliga på.
Är det denna du menar faller?

Aktiediagram för Hemnet Group som visar prisökning och nuvarande pris på 303,40 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
S
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R Rkarlsson skrev:
Är det denna du menar faller?

[bild]
Ett P/E tal på över 80 är helt vansinnigt för den aktien…
 
  • Gilla
Självfixaren och 1 till
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
Inte faller, kommer falla..

Aktiespararna rekommenderar att sälja Hemnet som dras med en skyhög värdering och väntas få det allt svårare kring sina prishöjningar. Det framgår av en analys….

[länk]
Att värderingen är hög är inte på nåt sätt ett tecken på fallande korthus, snarare tvärtom.
Är nog du som skulle ta den där ekonomistudenterna🤣
 
Nissens
Z Zodde skrev:
Att värderingen är hög är inte på nåt sätt ett tecken på fallande korthus, snarare tvärtom.
Är nog du som skulle ta den där ekonomistudenterna🤣
Det kan vara falska förhoppningar. I detta fallet känns det så.
 
Nissens Nissens skrev:
Det kan vara falska förhoppningar. I detta fallet känns det så.
Marknaden ger Hemnet en hög värdering för att man tror bolaget har en lysande framtid. Självklart kan man som dig å aktiespararna vara oenig om det.
Faktum kvarstår att en hög värdering (till skillnad mot krisvärdering) inte på något som helst sätt pekar på ett korthus som håller på att falla ihop.
 
Nissens
Z Zodde skrev:
Marknaden ger Hemnet en hög värdering för att man tror bolaget har en lysande framtid. Självklart kan man som dig å aktiespararna vara oenig om det.
Faktum kvarstår att en hög värdering (till skillnad mot krisvärdering) inte på något som helst sätt pekar på ett korthus som håller på att falla ihop.
Visst, men det verkar som att förväntningarna bygger på att Hemnet skall kunna höja sina priser. Med ökad konkurrens från tex Booli verkar det optimistiskt minst sagt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Visst, men det verkar som att förväntningarna bygger på att Hemnet skall kunna höja sina priser. Med ökad konkurrens från tex Booli verkar det optimistiskt minst sagt.
Det är ändå marknadens samlade eller genomsnittliga värdering. Huruvida den slår in vet varken du eller jag men det som står ställt utom all rimlig tvivel är att det INTE är nåt tecken på nåt korthus som är på väg å falla, snarare direkta motsatsen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
Z Zodde skrev:
Det är ändå marknadens samlade eller genomsnittliga värdering. Huruvida den slår in vet varken du eller jag men det som står ställt utom all rimlig tvivel är att det INTE är nåt tecken på nåt korthus som är på väg å falla, snarare direkta motsatsen.
Nej, jag håller med om det. Jag säger bara att för mig känns värderingen i överkant, men det kan ju finnas något fantastiskt på gång som jag inte har koll på. 😊
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Visst, men det verkar som att förväntningarna bygger på att Hemnet skall kunna höja sina priser. Med ökad konkurrens från tex Booli verkar det optimistiskt minst sagt.
Eller på att när nu räntorna är på nedgång så blir det fler som vill sälja, vilket leder till fler bostadsannonser.
 
S Självfixaren skrev:
Inte faller, kommer falla..

Aktiespararna rekommenderar att sälja Hemnet som dras med en skyhög värdering och väntas få det allt svårare kring sina prishöjningar. Det framgår av en analys….

[länk]
Vi får se. Trots du är så pessimistisk så använder i princip nästan alla mäklarna hemnet vare sig man vill eller inte.
 
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Eller på att när nu räntorna är på nedgång så blir det fler som vill sälja, vilket leder till fler bostadsannonser.
Jo, så kan det ju vara, men det kompenserar väl bara svackan som varit tänker jag…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.