MultiMan
K knipo skrev:
Laddare till iPhone är ju ett dilemma.
Pirat är skit för att de kanske börjar brinna.
Men Apple original är med riktigt skit för de går sönder precis hela tiden.
Jag är tyvärr tvingad att ha iPhone i jobbet och jag är inte nöjd, i synnerhet inte med laddsladdarna. Det är nog Apples största inkomstkälla, laddsladdarna. Jag vet inte hur många sladdar jag förbrukat, o då är jag ändå försiktig med dem.
Nu har jag lyckats få tag på en riktigt bra sladd som verkar klara det mesta.
Finns ju riktiga grejer att hitta utan att ruinera sig: https://www.dustinhome.se/product/5011075168/lightning-kabel

För övrigt som svar till någon annan: Köpte en av de nya IKEA-kablarna för 79kr. Höll en vecka innan kontakten brutits av, helt utan misshandel. Hände vid vanligt i- och urtagande.

BirgitS BirgitS skrev:
Det har ju även förekommit godkända produkter med felaktiga CE-märkningar eftersom de där måtten inte är tvingande.
Det "riktiga" CE- märket är väl en skyddad design och väl standardiserad ? Produkter uppfyller ju inte kraven om märkning om de inte har "rätt" märke.

Jag har personligen fått min billiga iPhone kopia-laddare (20kr) öppnad och testad i el-labb av en kollega som då skrev artikeln som publicerats här: https://m3.idg.se/2.1022/1.535700/stort-test-sa-livsfarlig-ar-din-billiga-piratladdare
Efter att ha sett hur hemska saker man gjort för att ta genvägar kring isolation mellan 230V o 5V delarna så rör jag inga sådana och avråder starkt. Se sidan 7 i artikeln:
https://www.idg.se/editorial/0/path/1.535721!imageManager/1452284735.jpg (man har i isolations-banan skrivit med KOPPAR...

Märkningen har ingen betydelse.

Vad det gäller kablar så kan man mycket väl hitta bra och billiga kablar från Kina eller liknande. Dessutom, om de är dåliga, så dör man inte pga elstöt på DC-sidan.

• Gilla
  • Wow
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
W
K knipo skrev:
Jag är tyvärr tvingad att ha iPhone i jobbet och jag är inte nöjd, i synnerhet inte med laddsladdarna. Det är nog Apples största inkomstkälla, laddsladdarna. Jag vet inte hur många sladdar jag förbrukat, o då är jag ändå försiktig med dem.
Jag förstår inte hur vissa kan ha sån "otur" med laddare, jag kör iofs Android men de senaste 25åren med mobil i mitt liv så har jag aldrig lyckats ha sönder en laddare, och jag använder laddaren varje dag

• Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:

Vet inte om du tänker på själva laddaren eller sladden. Men jag har också fått ett par lightning-sladdar att tappa ytterhöljet precis innan lightning-kontakten. Ett tips är en vit krymp-slang så lagar man den fint och stiligt. :)
Men som sagt, otroligt vanligt slitage-fel på dessa sladdar, vilket Apple borde lösa istället.

W warthogger skrev:
Jag förstår inte hur vissa kan ha sån "otur" med laddare, jag kör iofs Android men de senaste 25åren med mobil i mitt liv så har jag aldrig lyckats ha sönder en laddare, och jag använder laddaren varje dag
Jag är ganska säker på att jag inte har ”otur” med mina sladdar. Jag är väldigt försiktig, drar håller alltid i själva kontakten, aldrig i sladden. Deras sladdar går allt som oftast sönder där sladden går in i kontakten.
Min privata lur är en android, vilket jag tycker är mycket bättre. Jag har aldrig haft en trasig androidladdare/sladd. Min övertygelse är att Apple medvetet har dålig kvalite på sina sladdar för att sälja fler.

Redigerat:
S SamB skrev:
Vet inte om du tänker på själva laddaren eller sladden. Men jag har också fått ett par lightning-sladdar att tappa ytterhöljet precis innan lightning-kontakten. Ett tips är en vit krymp-slang så lagar man den fint och stiligt. :)
Men som sagt, otroligt vanligt slitage-fel på dessa sladdar, vilket Apple borde lösa istället.
Det är ett bra tips.
Jag sätter alltid på dubbel krympslang på Applesladdarna, annars håller de inte så länge.

En Apple-laddningssladd förstärkt med röd krympslang för bättre hållbarhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men som sagt så har en Androidsladd aldrig gått sönder för mig.

Även själva kontakten har slutat fungera några gånger, oklart varför. Men de bara dör ibland. En del blir väldigt varma, kanske därför de dör.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det "riktiga" CE- märket är väl en skyddad design och väl standardiserad ? Produkter uppfyller ju inte kraven om märkning om de inte har "rätt" märke.
Läs gärna Wikipedia-sidan jag länkade till och sen uttalandet från Europaparlementet som de hänvisar till.

BirgitS
Det är helt olika infästningar och tjocklek på sladden som kan ses här:
Trasiga och hela laddningskablar för Apple och Android enheter, olika infästningar och tjocklekar.
Skapa konto

Till vänster är Apple original, som gått sönder på typiskt sätt, sen är det en kopia från Deltaco, och båda dessa har tunna kablar och veka infästningar jämfört med den som följde med min Android-mobil.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Läs gärna Wikipedia-sidan jag länkade till och sen uttalandet från Europaparlementet som de hänvisar till.
Citat från den sidan:
Skärmdump av text ur Maskindirektivet 2006-42-EG om CE-märkningens storLEKs och formens viktighet.
Skapa konto

Grundproblemet med CE-märkningen är att det inte behövs några tester innan man sätter dit märket. Det räcker att tillverkaren/importören intygar att kraven uppfylls och tillhandahåller rätt dokumentation.
När det görs stickprovskontroller och en vara visar sig inte uppfylla kraven har tillverkaren eller produkten redan bytt namn tre gånger och skiten fortsätter att spridas.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Grundproblemet med CE-märkningen är att det inte behövs några tester innan man sätter dit märket. Det räcker att tillverkaren/importören intygar att kraven uppfylls och tillhandahåller rätt dokumentation.
När det görs stickprovskontroller och en vara visar sig inte uppfylla kraven har tillverkaren eller produkten redan bytt namn tre gånger och skiten fortsätter att spridas.
Skulle kunna gå till så i en del fall, därför är det väl en idé att köpa prylar från kända företag som värdesätter sitt varumärke.

I tjänsten "Rapex" publiceras de nya produkter som bryter mot EUs direktiv varje vecka. Listan är skrämmande lång och inkluderar bl.a. usb-laddare, färg för tatuering, bilar, leksaker och barnresesängar. Vad som sen händer ifall importör eller tillverkare inte följer utdömd påföljd vette tusan.

https://ec.europa.eu/consumers/cons...event=main.listNotifications&year=2019&lng=en

För importören, ligger rusken i ansvar för olyckor. En produkt som ex. orsakar en brand, ger att importören kan krävas på den totala skadan. Har för mig att skadeståndsbegränsningen ligger vid 60 milj. Eur. per tillverkat exemplar. Men det ersätter bara faktiska skador. Detta gäller oavsett om man gått igenom en godkänd CE test eller inte.

Maria T
https://www.dustinhome.se/product/5011075168/lightning-kabel

Den där Lightningkabeln ser ju betydligt bättre ut än original, ungefär som alla laddkablar jag haft till Sony- och Samsungmobiler.
Det som många här beskrivit, att Apples originalsladdar är veka, får mig bara att tänka på "folk" som tar tag i en elsladd för att rycka ur vägguttaget, istället för att {orka} ta tag i elkontakten.

Jag tar ALLTID tag i kontakten, aldrig sladden. Men på Apples sladdar spelar det ingen roll, de går sönder ändå.
Apple borde låta android tillverka deras sladdar.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.