På konsumentens sida
· 3 103 inlägg
Går ut i gemensam kampanj för att informera om faror med importerade elprylar.
Du kan läsa artikeln här: Varnar för importerade elprodukter
Du kan läsa artikeln här: Varnar för importerade elprodukter
Jotack, detta har jag själv fått uppleva!
Köpte en Apple laddkabel från CDON i tron att dom ändå hade någon form av kontroll på vad dom säljer, men icke! Verkar ju som att vem som helst kan sälja Via cdon!? För när jag fick fakturan så var den uppdelad i två delar eftersom jag köpt fler saker. Laddkabeln visade sig säljas av någon annan via cdon’s plattform.
Tänkte trots allt inte så mycket mer på det. Förns en dag när jag kom hem efter jobbet och skulle sätta i kabeln i min telefon och jag brände mig. Då hade hela kontakten smält och var brun. Kabeln satt alltså i laddaren, men inte i någon telefon eller iPad. Det hade kunnat sluta illa!!
Sen dess har jag slutat handla på CDON!
Köpte en Apple laddkabel från CDON i tron att dom ändå hade någon form av kontroll på vad dom säljer, men icke! Verkar ju som att vem som helst kan sälja Via cdon!? För när jag fick fakturan så var den uppdelad i två delar eftersom jag köpt fler saker. Laddkabeln visade sig säljas av någon annan via cdon’s plattform.
Tänkte trots allt inte så mycket mer på det. Förns en dag när jag kom hem efter jobbet och skulle sätta i kabeln i min telefon och jag brände mig. Då hade hela kontakten smält och var brun. Kabeln satt alltså i laddaren, men inte i någon telefon eller iPad. Det hade kunnat sluta illa!!
Medlem
· Västernorrland
· 10 836 inlägg
Grejen är väl mer den att de produkter som har någotsånär officiella importörer ansvarar ju för att produkterna uppfyller kraven och det går att ställa nån till svars om det händer nåt. Pjunk som folk importerar direkt kan fela på många plan och många kanske inte vet det men den som importerar elprodukter själv är så att säga importören själv och således ansvarig om det händer nåt. Kan ju vara bra att tänka på om man köper hem billigt skit och det blir brand. Man kan i de fallen inte skylla på tillverkaren eller nån annan om det blir så att det blir granskning om ev orsaker.
Väljer man att köpa en billig laddare så köp åtminstone på en affär typ Elgiganten Jula clasolhson dom har också "pirat" som går under deras egna märken. Dom är iaf testade och godkända.
Snåla med wish Ebay osv kan stå en dyrt
Snåla med wish Ebay osv kan stå en dyrt
Medlem
· Västernorrland
· 10 836 inlägg
nja de måste ju nödvändigtvis inte vara testade men det finns iallafall en importör att ställa till svars och förhoppningsvis så väljer de leverantör noggrant och verkligen ser till att dokumentationen är i ordning. Visst finns det importörer som gör oberoende tester av det dom importerar men det gäller nog inte allt.T TheGame skrev:
Menar så klart inte att varenda är testade, det är inte original heller.S Stefan1972 skrev:nja de måste ju nödvändigtvis inte vara testade men det finns iallafall en importör att ställa till svars och förhoppningsvis så väljer de leverantör noggrant och verkligen ser till att dokumentationen är i ordning. Visst finns det importörer som gör oberoende tester av det dom importerar men det gäller nog inte allt.
Men man har nog koll på vem som levererar och har ställt krav på viss kvalitet iaf.
Varför kan man inte lyfta farliga elprodukter på internationell handelsnivå?
Säljare av prylar från ett visst land eller en viss handelsplattform där tex 10 av 10 undersökta prylar är farliga ska få kännbara straffavgifter. Ansvaret mot slutkund borde ligga hos säljaren oavsett landsgränser om vi skall ha ett så globalistiskt samhälle som vi nu har skapat med frihandelsavtal, internet och nya handelsplattformar.
Falsk CE märkning borde vara olagligt och straffbart.
Varför ska vissa tillverkare eller länder tillåtas att bryta mot regler och bestämmelser ostraffat?
Varför kan inte tex Sverige ge Kina någon slags handelsbot där kinesiska myndigheter får tar hand om tillverkaren som bryter mot reglerna? Det borde kosta att tillverka och sälja farliga prylar. Kineserna har säkert effektivare metoder att beivra brott i Kina än vad svenskt rättsväsende skulle kunna ha.
CE reglerna togs fram för att ha enhetliga regler och underlätta handel inom EU, inte för att vi skulle översvämmas av farliga produkter som i värsta fall riskerar att sätta svenska hem i brand.
Kina har visat att deras (lågpris)industri inte klarar av EUs regler.
Kräv tex S-märkning av elprylar tills de visar att kvaliteten uppfylls med bara CE-märkning.
Alternativet är väl en mer amerikanskt skyll dig själv och eget ansvarsmentalitet där man accepterar att tex husförsäkringen inte gäller när huset brinner ner pga kinesiska elprylar där man inte lyckats bevisa att de köpts i Sverige och att du själv får stämma företag på andra sidan jorden. (Här tror jag bolånebankerna skulle ställa sig på konsumentens sida).
Säljare av prylar från ett visst land eller en viss handelsplattform där tex 10 av 10 undersökta prylar är farliga ska få kännbara straffavgifter. Ansvaret mot slutkund borde ligga hos säljaren oavsett landsgränser om vi skall ha ett så globalistiskt samhälle som vi nu har skapat med frihandelsavtal, internet och nya handelsplattformar.
Varför ska vissa tillverkare eller länder tillåtas att bryta mot regler och bestämmelser ostraffat?
Varför kan inte tex Sverige ge Kina någon slags handelsbot där kinesiska myndigheter får tar hand om tillverkaren som bryter mot reglerna? Det borde kosta att tillverka och sälja farliga prylar. Kineserna har säkert effektivare metoder att beivra brott i Kina än vad svenskt rättsväsende skulle kunna ha.
CE reglerna togs fram för att ha enhetliga regler och underlätta handel inom EU, inte för att vi skulle översvämmas av farliga produkter som i värsta fall riskerar att sätta svenska hem i brand.
Kräv tex S-märkning av elprylar tills de visar att kvaliteten uppfylls med bara CE-märkning.
Alternativet är väl en mer amerikanskt skyll dig själv och eget ansvarsmentalitet där man accepterar att tex husförsäkringen inte gäller när huset brinner ner pga kinesiska elprylar där man inte lyckats bevisa att de köpts i Sverige och att du själv får stämma företag på andra sidan jorden. (Här tror jag bolånebankerna skulle ställa sig på konsumentens sida).
Medlem
· Västernorrland
· 10 836 inlägg
Tyvärr är det nog väldigt svårt att komma till rätta med sånt här. Vi i lilla sverige eller europa köper alldeles för lite för att kineserna ens ska bry sig. Vi får liksom hålla tillgodo med det som finns på marknaden och där det finns dokumentation. Sen får man ta de händelser som blir. Att de skulle göra nåt helt enligt vår standard skulle helt enkelt bli för dyrt, ingen skulle köpa produkterna.
Jag tror inte EU är en marknad som inte kina bryr sig om, men som enskilt land har euländer inte mycket att sätta emot.
Moderator
· Stockholm
· 52 255 inlägg
CE reglerna handlar ju primärt om ansvar. Det är ett ansvar som en tillverkare inom EU tar på sig genom kontinental lagstiftning inom Europa. Samma ansvar tar en importör på sig.blackarrow skrev:Varför kan man inte lyfta farliga elprodukter på internationell handelsnivå?
Om ditt hus brinner ned pga. en elpryl du själv importerat från Kina, så har du troligen alla möjligheter att driva ditt mål i kinesisk domstol, du kanske tom. får rätt.
Inom EU har vi ju ett system som i någon mån skyddar konsumenter, genom att peka ut importören som ansvarig. Det är avsevärt enklare att kräva en Europeisk importör på skadestånd, även om också det kan vara väldigt tungrott.
Men när du själv importerar från Kina, så går du utanför det europeiska skyddsnätet.
Den stora volymen av prylar som kommer från Kina uppfyller alla västerländska säkerhetskrav. Nästan alla elprylar du köper är helt eller delvis tillverkade i Kina. Skillnaden mellan när du köper en Apple laddare i original, som är tillverkad i Kina, och när du köper en pirat som du importerar själv, ligger i att Apple har järnkoll på att "deras" fabriker följer de kvalitetsregler som Apple ha ställt upp.
Du kan givetvis göra samma sak, åk till fabriken i kina som skall tillverka laddaren du köper via wish, kräv att få se deras testprotokoll, och att testlabbet är certifierat, kräv att få se deras egenkontrollsystem av produktionstesterna, hur de certifierar sina underleverantör osv. Då får du den kvalitet som troligen 90% av kinaproduktionen håller. Det är de övriga 10%en som du kan köpa via wish osv.
C crazytok skrev:Jotack, detta har jag själv fått uppleva!
Elsäkerhetsverket har en bra tjänst för privatpersoner, där man kan söka på vilka försäljningsförbud som skett. CDON har där t ex flera USB-laddare som de sålt, som fått återkallats. Gå in på Elsäkerhetsverket hemsida, Privatpersoner, och Försäljningsförbud.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 334 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 334 inlägg
Behövde en extra laddare till mobilen, kollade jula & classe, tryckte inte priserna var skäliga så jag köpte en original laddare istället och den var till och med billigare än piraterna