Uppdatering:

Hade elektriker här som konstaterade att elpatronen verkade bränd. Så vi ska göra om hela tvättstugan nu. Vi kommer köra på en Nibe F110 då Nibe rekommenderat den eftersom vi kan ta kalluft utifrån, använda energin i luften och sen skicka ut den förbrukade luften genom en annan kanal. Vi ska även sätta in en vattenfelsbrytare.

Så en fråga till er, vi hade en rörmokare här igår och de verkade väldigt bra och kunde även förse oss med varmvattenberedaren och vattenfelsbrytaren om vi vill . Jag fick idag besked om priset och då ligger varmvattenberedaren på 1000 kr mer än på nätet och vattenfelsbrytaren på ca 2000 kr mer. Finns det någon vits i att köpa dessa från hantverkaren eller borde jag köpa på nätet och be rörmokaren att sätta in den? (obs det verkade inte finnas några bekymmer med att sätta in eget köpt material mer än att deras garantier inte täcker det men tillverkarens garanti måste väl ändå gälla?)
 
  • Gilla
johannes81750
  • Laddar…
Varför byter du inte bara elpatronen i den gamla beredaren ? Har den gamla en kopparmantel så är den i princip outslitlig...
 
I InsidersUnited skrev:
Varför byter du inte bara elpatronen i den gamla beredaren ? Har den gamla en kopparmantel så är den i princip outslitlig...
Hej!

Vi har satt in en annan beredare nu så det är inte aktuellt. Men tack för svaret ändå :)
 
Hej!
Är oxå inne på att byta till en F110, hur gjorde du med kanaldragningen? Tog du uteluft? Du får gärna skicka bilder om du har på din installation. Lite kort tid, men är du nöjd?
 
N Nitram58 skrev:
Hej!
Är oxå inne på att byta till en F110, hur gjorde du med kanaldragningen? Tog du uteluft? Du får gärna skicka bilder om du har på din installation. Lite kort tid, men är du nöjd?
Hej! Har inte kopplat på den delen ännu utan kör bara på eltillsatsen just nu. Planen är att fixa det nu under våren. Hade lite kontakt med Nibe innan och de rekommenderade att ta omgivningsluft om man har mekanisk ventilation men eftersom jag har självdrag var uteluft ett bra alternativ. Däremot gör man inte lika stor besparing om man använder sig av uteluften istället för omgivningsluft då det drar lite mer el. Men fortfarande typ hälften av en som går helt på el.
 
Hej igen!

Ok, har FTX som gör att man inte kan ta luften inne. Var först inne på att koppla in den på befintliga kanaler, men kom inte på någon bra lösning som fungerade med FTX.
 
Krokben
S Soulistic skrev:
Hej! Har inte kopplat på den delen ännu utan kör bara på eltillsatsen just nu. Planen är att fixa det nu under våren. Hade lite kontakt med Nibe innan och de rekommenderade att ta omgivningsluft om man har mekanisk ventilation men eftersom jag har självdrag var uteluft ett bra alternativ. Däremot gör man inte lika stor besparing om man använder sig av uteluften istället för omgivningsluft då det drar lite mer el. Men fortfarande typ hälften av en som går helt på el.
På sommaren lär du ju ha riktigt bra verkningsgrad om du använder utomhusluften?
 
Krokben Krokben skrev:
På sommaren lär du ju ha riktigt bra verkningsgrad om du använder utomhusluften?
Absolut det lär det säkert vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.