P Philipgbg skrev:
Hej, jo det sitter en liten spak på den italienska, men jag förstår inte dess funktion. Jag har tryckt ner den några gånger men vet som sagt inte vad jag ska förvänta mig.
Vh Philip
Funktionen är att när armen står uppe så är den i läge öppen mot värmesidan och stängd mot varmvattensberedaren.När tempen sjunker i varmvattensberedaren så ska armen tryckas nedåt så den stänger mot värmesidan,När varmvattenberedningen är klar så går armen tillbaka till värmesidan och det är här är problemet för det finns inget som drar tillbaka armen utan den ska fjädra tillbaka av sig själv men kärvar insattsventilen så åker den inte ända upp utan ställer sig halft stängd så det kommer in systemvatten i manteln så sjunker temperaturen snabbt så en ny varvattensberedning startar igen.Du kan ju köra växelventilen från menyn upp och ner om du vill men oftas när ventilen kärvar så går ställdonet sönder när den försöker trycka ner insatsventilen.Armen är till för att man ska kunna dra för att se att den inte kärvar.Armen ska inte kännas slapp eller gå lått när du drar ner armen.Det går att ta bort ställdonet och nedanför armen sitter det en liten pigg och trycker du in den och vrider ställdonet moturs så lossnar ställdonet och då ser du själva insatsventilen och du kan ta en skruvmejsel och trycka uppe så den trycks nedåt några gånger.Känner du att du har motständ när du trycker ner armen och att du bedömer att armen går hela vägen upp så har du kollat växelventilens funktion och verkar den okej får vi kika vidare vad som felar men oftas brukar växelventilen krångla.
 
Redigerat:
Du kan ju testa om du har luft i beredaren.Bara det inte är den där T-kopplingen som strular för har hört att det är ganska jobbig att byta eller dyrt att ta dit en firma.Jobbar med thermia pumpar så har inte bytt på ivt.
 
  • Luftnippel märkt med pil på en beredare, intill en T-koppling och elektronisk komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öka värdet i meny 2.4 samt minska värdet i meny 2.3 med halva höjning i meny 2.4.

Exempel:
Börvärde 51° i meny 2.3
Differens 4° i meny 2.4

Ändra 2.3 till 49° samt 2.4 till 8°.

Testa efter du har kollat växelventilen och luftat utan skillnad om det hjälper ändra inställningen.
 
Så, efter många om och men lyckades jag installera den nya växelventilen. Men problemet är samma. Temperaturen går snabbt ner. Men det fanns inställningar på nya dosan. Är det någon som kan se om den är rätt inställd? Bifogar bild. Vh Philip
 
  • Nyinstallerad växelventil av märket LK Armatur med synliga inställningar och kopparrör i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sorry, det är jag som inte förstår, bortse från förra inlägget. Det är inga inställningar, det är ju motorn. Den rör sig, så det borde fungera. Ska kolla mer på det imorgon.
 
Har inte erfarenhet av värmepump, men hade problem med bakcirkulation från ackumulatortank till vedpanna. Då eldningen är klar så ska backventilen förhindra att pannan värms upp av tanken, för pannan kyler relativt fort ner vattnet. Dock var ventilen otät och termodynamiken gjorde att det blev bakcirkulation.
 
P Philipgbg skrev:
Sorry, det är jag som inte förstår, bortse från förra inlägget. Det är inga inställningar, det är ju motorn. Den rör sig, så det borde fungera. Ska kolla mer på det imorgon.
Har du luftat beredaren och systemet efter du monterade växelventilen?
 
Nu är systemet luftat och filtret rengjort och det fungerar mycket bättre än innan.

Med samma förutsättningar som innan, inställd temp 40 grader, går pumpen igång runt 37 och värmer till 47, sedan sjunker temperaturen snabbt ner till 42 där den verkar stabilisera sig. Använder jag inget varmvatten verkar det ta ca 3 timmar mellan värmningarna. Vet inte om det är acceptabelt men det är iallafall mycket bättre än innan.

Jag har ingen möjlighet att hålla koll på temperaturerna just nu men ska fortsätta att riva i pannrummet nästa vecka, så då får jag mer data att utgå från.

Jag vill passa på att tacka för all input och råd i denna tråd, i synnerhet personen med det passande användarnamnet växelventil, tack!

För läsare med liknande problem vill jag också passa på att varna lite för att byta växelventilen själv, iallafall om man som jag inte har några större erfarenheter av VVS, Det såg enkelt ut med skruvkoppling men jag var ändå tvungen att demontera ganska mycket för att inte skada rören, vilket jag ändå lyckades med vilket ledde till mycket merjobb.

Vh Philip
 
P Philipgbg skrev:
Nu är systemet luftat och filtret rengjort och det fungerar mycket bättre än innan.

Med samma förutsättningar som innan, inställd temp 40 grader, går pumpen igång runt 37 och värmer till 47, sedan sjunker temperaturen snabbt ner till 42 där den verkar stabilisera sig. Använder jag inget varmvatten verkar det ta ca 3 timmar mellan värmningarna. Vet inte om det är acceptabelt men det är iallafall mycket bättre än innan.

Jag har ingen möjlighet att hålla koll på temperaturerna just nu men ska fortsätta att riva i pannrummet nästa vecka, så då får jag mer data att utgå från.

Jag vill passa på att tacka för all input och råd i denna tråd, i synnerhet personen med det passande användarnamnet växelventil, tack!

För läsare med liknande problem vill jag också passa på att varna lite för att byta växelventilen själv, iallafall om man som jag inte har några större erfarenheter av VVS, Det såg enkelt ut med skruvkoppling men jag var ändå tvungen att demontera ganska mycket för att inte skada rören, vilket jag ändå lyckades med vilket ledde till mycket merjobb.

Vh Philip
Vad bra att det verkar ordna sig. Om du ändrar inställningen som jag hänvisade till borde du få färre starter på varmvattnet så du kan ju testa annars bara ändra tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.