Demmpa,

Du har rätt i att det beror på hur mycket varmvatten man tappar av från varmvattenberedaren huruvida säkerhetsventilen öppnar eller ej då vattnet värms till driftstemperaturen. Även har systemtrycket betydelse och klart vid vilket tryck säkerhetsventilen öppnar. Även själva varmvattenberedarens volym har betydelse.

Man kan tappa av små mängder varmvatten utan att säkerhetsventilen öppnar, men det är små mängder då vi talar om. Kanske någon liter eller så.

Men det du säger om att i ditt fall att vattnets volym skulle behöva utvidgas till dubbla volymen, är tyvärr fel. (Jag tror du menar dubbla trycket, för att er säkerhetsventil skall öppna och då stämmer det, det du säger. Men du skriver olyckligtvis dubbla volymen, och då blir det fel.) Vatten är som sagt i stort sett inkompressibelt.

Jag vill påminna om vattnets densitet vid trycket 6,0 bar övetryck och vid olika temperaturer:
Vattentemperatur Densitet

0 grader 1000,15 kg/m3
15 grader 999,38 kg/m3
65 grader 980,82 kg/m3
100 grader 958,63 kg/m3

Har vi 80 liter vatten vid 15 grader, så väger det vattnet precis 79,95 kg (dvs 79,95 = 80/1000 x 999,38).
Värmer vi nu de 79,95 kg vatten till 65 grader, så har vi inte längre endast 80 liter vatten utan 81,51 liter vatten.
( 0,08151 m3 = 79,95/980,82, dvs 81,51 liter) Men, nu får inte 81,51 liter vatten plats i en varmvattenberedare som rymmer 80 liter, alltså måste säkerhetsventilen släppa ut den för myckna mängden, nämligen 1,51 liter. Om säkerhetsventilen vore igensvetsad, och inget vatten sluppe ut, bleve trycket i varmvattenberedaran ca 255 Bar!! Jag har då antagit att inte tryckkärlet i varmvattenberedaren tänjs ut, ej heller de anslutna varmvattenledningarna, vilket de givetvis gör i viss mån. Men varmvattenberedaren brister nog itu.

Arnodt
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
ja men faktum kvarstår, säkerhetsventilen är en säkerhetsventil och inget annat och om termostaten inte är ur funktion så expanderar inte vattnet så mycket att det behöver trycka ut nåt överskott. Det är liksom bara en säkerhet ifall något går på tok och vattnet kommer i kokning.
De flesta säkerhetsventiler på beredare har ju aldrig nånting anslutet så då skulle det ju sprutta vatten där hos de flesta då om det vore normalt och blöta ner både det ena och det andra. Det har då jag aldrig sett.
 
Varmvattenberedaren där hemma beter sig exakt som Arnodts.
Vi har helt ny Nibe Compact CU 200, 170 liter nånting. Säkerhetsventilen skvätter ut vatten, hade en balja under innan men den blev halvfull/full varje dygn (2-4 liter) så jag drog ett rör från beredaren så vattnet kunde rinna undan själv.
Trodde att detta är normalt beteende, ofta ser man ju rör från VVB dragna till golvbrunn eller avlopp.
 
det finns desto fler beredare som inte har nåt rör på säkerhetsventilen så att säga att det är normalt är nog att ta i. Sen beror det såklart på vad termostaten är ställd på om et är en justerbar sådan. Ligger man och pressar vid kokpunkten kanske det trycker ut en del.
 
Står i Nibes Monterings- och skötselanvisning för vår beredare:
Säkerhetsventilen släpper ibland ut lite vatten efter en
varmvattentappning. Detta utsläpp orsakas av att det kalla vattnet som tas in i beredaren expanderar under uppvärmning, med tryck ökning som följd, varvid säkerhetsventilen öppnar.
 
Tompaah7503,

Precis så är det, efter varje varmvattentappning, öppnar säkerhetsventilen för att släppa ut överskottsvatten, som uppstår på grund av vattnets utvidgning vid uppvärmning.

Här nedan skiss över hur vår varmvattenberedare tidigare var kopplad. Den har 6 bar(e) systemtryck. (e) betyder effektivt tryck jämfört atmosfärstryck. Ja, ja, jag har av misstag vänt backventilen vid vattenmätaren på fel håll(pilen dock på rätt håll), men ha överseende. Vidare har jag inte grävt ner mig i hur blandningsarmaturen ser ut och exakt vilka komponenter som den innehåller. Om arbetstemperaturen är 65 grader, vet vi inte, pga finns ingen gradskala-på temperatur på varmvattenberedaren. Vi skulle klart kunna finna ut den temperaturen genom att tappa av rikligt med varmvatten och med termometer mäta varmvattentemperaturen.
Skiss över kopplingsschema för en 80-liters elektrisk varmvattenberedare med säkerhets- och backventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om en varmvattenberedarens säkerhetsventil inte öppnar efter avtappning av varmvatten, dvs vid uppvärmning av nytt kallvatten, så kan det bero på att varmvattenrörledningsnätet är långt och stort, eller att varmvattenberedaren har stor volym ca 300 liter, och kan då fånga upp viss vattenutvidgning innan säkerhetsventilen öppnar, eller på att det sitter slagdämpare(mot vattenslag) monterade på varmvattensidan. Slagdämpare tar upp en viss volym expanderat vatten, men inte mycket, kanske någon deciliter.

Och nedan skiss hur vi har kopplat varmvattenberedaren numer.
Skiss över koppling av varmvattenberedare med säkerhetsventil, expansionskärl och backventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ChrisGrimnir33 och 2 till
  • Laddar…
Tack för bra förklaringar Arnodt :) Bara en fråga för att förstå bättre. I din bild ovan har du 4 bar på vattnet in. Hur blir det 6 bar i VVB? Vad är det som höjer trycket?
 
  • Gilla
ChrisGrimnir33
  • Laddar…
Tack för nya kunskaper medlemmar!!

//Björn
 
Bjoesk,

Jag kan berätta att jag var på Bauhaus för att anskaffa ett sådant expansionskärl, som omnämns ovan. Jag talade då även med ansvarig personal för VVS-avdelningen, men nej de hade minsann inga sådana expansionskärl. De sade sig endast ha expansionskärl för värmepannors radiatorvatten, och sådant dög klart inte för mig.

Någon vecka senare då jag åter var på samma Bauhaus, så råkade jag se att de har ju där på hyllan ett sådant expansionskärl Flamco Airfix 8 liter. Men då hade jag redan köpt ett sådat expansionskärl i en annan affär. Jag skrev då brev till Bauhaus centralkontoret, och klagade över att de lämnat mig oriktig information, nämligen att de inte saluför sådant expansionskärl, och att jag med egna ögon emellertdi sett just ett sådant på deras hylla.

De svarade att de beklagar att deras personal lämnat oriktig information och hade nu utbildat personal, så de nu vet. Jag fick en liten gottgörelse på 1200 kr i tillgodokvitton. Alltid något.

Detta med expansionskärl på dricksvattensidan är ganske nytt tror jag. Jag tror att har man ett sådant kärl på varmvattensidan, så tjänar det inte endast att förhindindra att säkerhetsventilen öppnar vareviga gång varmvatten värms, utan ochså att dämpa vattenslag på varmvattensida.

En annan tillverkare av sådana expansionskärl för dricksvatten heter Reflex.
Kärlet Refix DD 2 är t.ex. ett 2 liters.
 
Redigerat:
  • Gilla
ChrisGrimnir33 och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr går det tydligen inte att foga in en bild i redan tidigare inlägg.

Men här nedan en bild på ett expansionskärl Flamco Airfix A
Genomskärningsbild av ett expansionskärl Airfix D med synlig intern struktur och strömningsfördelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Prylen längs upp är en strömningsfördelare (monteras i T-stycke), som tjänar till att omsätta vattnet i expansionskärlet. Vattnet skall ju bytas ut i expansionskärlet av nytt vatten som strömmar in. Annars kan bakterier frodas i kärlet.

Det finns även en typ Airfix D, där T-stycket medföljer och har bättre omsättning av vattnet i kärlet än Airfix A.

Här nedan genomskärningsbild av Airfix D
Genomskärningsbild av expansionskärlet Flamco Airfix D med synlig inre struktur inklusive T-stycket på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ChrisGrimnir33 och 2 till
  • Laddar…
Skärmbild av en forumtråd där en användare förklarar hur man bifogar en bild i inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arnodt skrev:
Tyvärr går det tydligen inte att foga in en bild i redan tidigare inlägg.
Jag har för mig att det går,
Desktop-versionen -> utökad svarsruta.

Edit: ja det går, se ovan, det räcker med desktop-versionen
 
Redigerat:
Det går inte att lägga in en bild i tidigare inlägg.
Det finns ju ingen redigerar-knapp, och man kan därför ej heller korrigera stavfel, som man ser i sin egen text.
Det verkar som om redigerar-knappen är fäskvara och finns bara ett par timmar!!
Bristfälligt alltså. Eller är det något knep, som jag inte känner till?
 
Redigeramöjligheten är aktiv i fyra timmar (om jag kommer ihåg rätt), därefter har Marlén å CO (& ev moderatorerna, där har jag ingen koll) möjlighet att redigera men det gör dom bara om det är "allvarliga" fel i texten.
 
Expansionskärl för dricksvatten är väl inte något nytt, varenda pumpautomat har en och de med eget vatten har större om de inte har hydrofor, men då kallas de för hydropress, inte ett så flashigt namn som Flamco Airfix.

Protte
 
Prototypen,

Givetvis används expansionskärl för drickvatten sedan länge, vid tillämpningar som du nämner: de som har egen brunn, hydrofor etc.

Det jag menar som är nytt, är tillämpningen att använda expansionskärl, efter backventil och vid kallvatteninloppet på varmvattenberedare i syfte att förhindra att expansionsvatten läcker ut från säkerhetsventilen på varmvattenberedaren.
Troligen läste du endast bråckstycken av denna tråd, och missade vitsen med ett sådant expansionskärl.

En mycket erfaren rörmokare, som vi talade med hade aldrig monterat expansionkärl i den positionen. Man har tidigare helt enkelt accepterat läckande säkerhetsventil på varmvattenberedaren, då det kalla vattnet i den värms, vilket också går bra om man leder det vattnet till en golvbrunn, och är också billigare än att montera ett expansionskärl.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.