Ska utföra en badrumsrenovering i stugan. Vill ha dusch/wc inomhus. Barnen klagar till påsk när de inte fått duscha på 10 dagar...

Eftersom badrummet blir väldigt litet måste jag ta plats av sovrummet som ligger vägg i vägg. Tänker mig bygga en "garderob" med inkommande vatten/vattenmätare samt varmvattenberedare. Som jag uppfattat detta måste jag ha våtrumsmatta med uppvik/golvbrunn. Hur ska jag tänka kring väggar? Väv? Eller finns det någon annan enkel/billig lösning?

Tacksam för svar.

//Björn
 
Går ju att lösa lite enklare fast inte lika bra med ett skvallerrör från garderoben till badrummet så vattnet tar den vägen om det bli läckage. I garderoben kan du sätta tätskiktsgeggamojja på botten och 5-10cm upp på väggarna så det inte blir skadat vid läckage.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det är ju en variant med rör genom väggen. Blir det godkänt ur försäkringssynpunkt med denna lösning?

Tätskiktsgeggamoja lät enkelt, kan du utveckla ytterligare?

Vad tror ni om väggarna?
 
Golv med installerad golvvärme och väggar med gipsskivor i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det skulle jag tro, kolla med försäkringsbolaget. De kan säkert rek vilken typ av produkt du ska täta "garderoben" med.
 
Fördelen med att slippa golvbrunnen är ju stor eftersom jag slipper ta en mattläggare 5 mil från stan. Ska kolla med försäkringsbolaget vad de rekomenderar, tack för ditt svar!

//Björn
 
Om det ligger vägg i vägg med badrummet tycker jag att man borde klara sig utan golvbrunn. Tänk på att det är normalt med ett litet läckage från säkerhetsventilen. Det måste ha någonstans att ta vägen.
 
Det finns många sommarstugor som har varmvattenberedare under diskbänk i kök eller liknande där det inte finns golvbrunn. Som Avemo skriver om säkerhetsventilen, dra en slang/rör till något bra ställe för detta vatten.
 
Tack för era svar, då borrar jag in en slang och försöker ansluta via en y koppling till avloppet från handfatet.

//Björn
 
Hej!

Vi har en elektrisk varmvattenberedare på 80 liter sedan några år i sommarstugan, monterad i badrummet.
Systemtrycket är 6,0 bar övertryck. Det kommunala vattnet har så högt tryck.
Säkerhetsventilen på blandningsarmaturen öppnar vid 9,0 bar övertryck.
Varmvattenberedaren har konstruktionstryck 9 bar.
Varje gång man har tappat varmvatten, påfylls varmvattenberedaren med kallvatten. Så som den skall. Men då det kalla vattnet uppvärms och expanderar i varmvattenberedaren, öppnar säkerhetsventilen och släpper ut vatten. Så skall det vara också. Vi fick ha en hink för att fånga upp expansionsvattnet som kom från skvallerröret från säkerhetsventilen. Vi tröttnade dock på att tömma hinken. (klar skulle vi ha kunnat dra ett lång kopparrör med fall från säkerhetsventilen och längs väggen bort mot golvbrunn borta vid duschen, men vi ville inte ha något rör där.) Vi monterade därför ett 8 liters expansionskärl Flamco Airfix A (för dricksvatten). Och sedan dess kommer inget vatten ut från säkerhetsventilen, och ingen hink behöver tömmas. Härligt! Se bilder:
Installation av expansionskärl ovanför elektrisk varmvattenberedare, med kopparledningar och säkerhetsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild ovan, före installation expansionskärl.
Expansionskärl för dricksvatten märkt "AIRFIX A 8l / 4" på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild ovan expansionskärlet.
Närbild på ett 8 liters expansionskärl märkt Airfix A med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild märkskylt expansionskärl.
Väggfäste och tillbehör för expansionskärl installerat på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på väggfästet.
Installation av ett vitt expansionskärl märkt Airfix A, kopplat till kopparrör och säkerhetsventil i ett badrumsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovan bild med det nya expansionkärlet installerat.

Själva expansionskärlet 8 liters Airfix A kostade ca 550 kr, inkl. moms och väggfästet kostade 80 kr, inkl. moms. Köptes på Hornbach, men finns nog på andra ställen också. Men det skall vara ett expansionskärl avsett för dricksvatten, eftersom det inte är frågan om värmepannans radiatorvatten.

Inuti expansionskärlet ligger en gummiballong, som är fylld med kvävgas 4 bar övertryck.
Det sitter en bildäcksventil i botten, och man kan mäta trycket i gummiballongen och även fylla på om det skulle behövas. Den fångar upp vattnets värmeutvidgning vid värmning. Funkar mycket bra. Jag tror det är ovanligt i Sverige att man har sådana expansionskärl på dricksvattensidan.

Alltså ett tipps för de som vill slippa att expansionsvatten leds ut via säkerhetsventilen.

Expansionskärlets storlek(volym) väljs beroende på volymen på varmvattenberedaren. Vi skulle kunnat ha klarat oss på ett expansionskärl med volym 4 liter, men vi hittade inget sådan då. Men det finns. Men det skall inte vara expansionskärl för radiatorvatten för värmepanna, pga de har alltför lågt konstruktionstryck, bara ca 4 bar, och det går inte, och dessutom rostar de också, och ibland är de fyllda med butangas.

Arnodt
 
Redigerat:
  • Gilla
ChrisGrimnir33 och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
[bild]

Det skulle jag tro, kolla med försäkringsbolaget. De kan säkert rek vilken typ av produkt du ska täta "garderoben" med.
Förstår inte vad bilden har att göra med TS fråga ?
 
Arnodt skrev:
Hej!

Vi har en elektrisk varmvattenberedare på 80 liter sedan några år i sommarstugan, monterad i badrummet. Varje gång man har tappat varmvatten, påfylls varmvattenberedaren med kallvatten. Så som den skall. Men då det kalla vattnet uppvärms och expanderar i varmvattenberedaren, öppnar säkerhetsventilen och släpper ut vatten. Så skall det vara också. Vi fick ha en hink för att fånga upp expansionsvattnet som kom från skvallerröret från säkerhetsventilen. Vi tröttnade dock på att tömma hinken. (klar skulle vi ha kunnat dra ett lång kopparrör med fall från säkerhetsventilen och längs väggen bort mot golvbrunn borta vid duschen, men vi ville inte ha något rör där.) Vi monterade därför ett 8 liters expansionskärl Flamco Airfix A (för dricksvatten). Och sedan dess kommer inget vatten ut från säkerhetsventilen, och ingen hink behöver tömmas. Se bilder:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Själva expansionskärlet 8 liters Airfix A kostade ca 550 kr, inkl. moms och väggfästet kostade 80 kr, inkl. moms.
Köptes på Hornbach, men finns nog på andra ställen också. Men det skall vara ett expansionskärl avsett för dricksvatten, eftersom det inte är frågan om värmepannas radiatorvatten.
Inuti expansionskärlet ligger en gummiballong, som är fylld med kvävgas 4 bar övertryck.
Det sitter en bildäcksventil i botten, och man kan mäta trycket i gummiballongen och även fylla på om det skulle behövas. Den fångar upp vattnets värmeutvidgning vid värmning. Funkar mycket bra. Jag tror det är ovanligt i Sverige att man har sådana expansionskärl på dricksvattensidan.

Alltså ett tipps för de som vill slippa skvättandet från säkerhetsventilen.

Tyvärr har vi ingen bild med expansionskärlet monterat, men det är monterat med väggfästet på väggen mellan varmvattenberedaren och vattenmätaren.

Expansionskärlets storlek(volym) väljs beroende på volymen på varmvattenberedaren. Vi skulle kunnat ha klarat oss på ett expansionskärl med volym 4 liter, men vi hittade inget sådan då. Men det finns. Men deta skall inte vara expansionskärl för radiator vatten för värmepanna, pga de har alltför lågt konstruktionstryck, bara ca 4 bar, och det går inte, och dessutom rostar de också.

Arnodt
möjligt att det löste ditt problem men normalt så håller ju inte säkerhetsventilen på och skvätter nå vatten.......Jag har då aldrig sett en droppe under min beredare och jag kan inte påminna mig nåt på nån annan beredare heller?
 
Men vad händer om termostaten går sönder i VVB utan säkerhetsventil?

BOOOM :(
 
Stefan,

Det kalla färskvattnet som leds till en ordinär varmvattenberedare passerer först en backventil(i blandningsarmaturen), precis som det skall, och kommer sedan in i varmvattenberedaren. När det kalla vattnet värms upp från ca 15 grader till 65 grader i varmvattenberedaren, så utvidgar det sig. Om från helt kallt tillstånd, 15 grader till 65 grader, så utvidgar sig 80 liter vatten ca 2 liter, tror jag det är. Och det kan inte passera baklänges genom backventilen, utan enda vägen är att smita ut via säkerhetsventilen och dess skvallerrör. (Skulle säkherhetsventilen inte öppna, skulle varmvattenberedaren sprängas. Det skulle blir väldigt högt tryck. Vatten är som bekant i stor sett inkompressibelt.). Skvallerrören är ofta dragna till en golvbrunn och ner i den, och du ser därför troligen aldrig det vattnet.

Varenda gång när varmvatten tappas från en varmvattenberedare, t.ex. duschar, så släpper säkerhetsventilen ut expanderat vatten. Så är det på alla varmvattenberedare som saknar expansionskärl på varmvattensidan. Helt normalt.

Sune73,
Vad menar du? Går sönder? Precisera vad du menar!
Givetvis är fortfarande vår varmvattenberedare skyddad av vår säkerhetsventil, som öppnar vid 9 bar övertryck.
 
Redigerat:
  • Gilla
ChrisGrimnir33
  • Laddar…
Arnodt skrev:
...
Stefan, varför har du kopierat in min text och bilder i ditt inlägg? Vad skall det vara bra för. Min text och bilder finns ju redan i tråden.
...
Han kopierade inte in din text och bilder i sitt inlägg, utan han 'citerade' hela ditt inlägg, man ska/bör citera text/bilder om det lätt går att missuppfatta till vem man svarar, men ens egna text bör vara längre än den citerade texten.

Jag har i detta inlägg citerat ditt inlägg men jag har redigerat bort allt som inte har något att göra med det jag svarar på, det är även så man bör/ska göra när man citerar.

Att citera text gör det lättare att följa vad inlägget svarar på för inlägg, främst om det är flera inlägg mellan "inlägget" och "svarsinlägget". Stefan hade kanske inte behövt citera din text, om inte annat så hade det varit bra om han hade redigerat den citerade texten bla genom att ta bort bilderna.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Om en säkerhetsventil på en VVB kommer öppna eller inte efter stort uttag av varmvatten beror bla på vilket systemtryck det är på färskvattnet och vilket tryck säkerhetsventilen ska öppna på.

Systemtrycket på vårt färskvatten (kommunalt) är 4,0bar och vår säkerhetsventil öppnar vid 9bar, vattnet behöver alltså utvidgas till drygt dubbel volym innan vår säkerhetsventil öppnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.