useless useless skrev:
En nibe EVC-13, elomin, etc är ju mindre än en varmvattenberedare.

[bild]

Kompaktare lösning kan du inte få.
Det där var en nyhet för mig!
Ska tänka ett varv på det och se om det finns nåt begagnat i närområdet. Har jag tänkt rätt med inkopplingen om vi byter ut vvb mot en dylik?
 
Elpannan innehåller cirkulationspump, expansionskär och säkerhetsventil. Så det är normalt sett bara att jacka på den direkt på framledning och retur och fylla på vatten.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
R Rhil skrev:
Nu har den gamla pannan sagt upp sig och jag orkar inte lappa ihop den med mer silvertejp! Vi planerar för värmepump men det verkar inte bli av förrän framåt årsskiftet i värsta fall så jag funderar på en billig lösning för att få lite värme i kåken så länge. Huvudmålet är att värmesystemet inte ska frysa under vintern och lite varmt i huset är såklart ett plus i kanten.

Jag fick förslaget av en kollega att installera en varmvattenberedare som "elpanna" och tycker det verkar billigt, enkelt och bra nog så jag har hittat en hyggligt billig på 50 liter, 1500W som jag tror kan göra jobbet?
Jag är utbildad industrielektriker så lite grund har jag men det skulle inte göra ont med lite feedback på den tänkta lösningen.

Det handlar om ett gammalt överfallssystem med mestadels grova rör. Skulle det mörda pumpen att gå med, säg, 15mm anslutningsslang till och från vvb när tilllopp och retur har en ytterdiameter på cirka 27mm? Och har jag tänkt rätt med kopplingen i stort?
[bild]

Det är som sagt högst provisoriskt men man vill ju göra så rätt som möjligt

/ Robin
Hej,
Jag skulle rekommendera dig att titta om du kan hyra/köpa en byggpanna. Den är liten och smidig och har alla komponenter du behöver. Behöver en handske för elen men det är ju inget problem för dig! Trevlig kväll.
 
  • Gilla
Rillan
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Varför inte bara köpa några element från jula typ för 300kr styck o ställa ut i några olika rum? Typ dessa:

[länk]

Installation rör med mera kostar en hel del, även om det är tillfälligt.


Annars är väl stalltipset att köpa en acktank begagnad på blocket istället, en med elpatron med termostat. Brukar finnas för 500 till en tusenlapp ungefär. Då får du effekt så det räcker.

Grannarnas hus värmdes under en period med 3kW när ena elpatronen gick sönder. Det var rätt kyligt, inte trevligt att bo där. 1500W är bra lite. Klart 1500W räcker säkert för att hålla plusgrader inomhus om det inte blir kallt ute...

Och begagnad llvp är väl dumt? Det krävs ju certifierad kyltekniker för att plocka ner och installera. Blir säkert rätt dyrt, inte långt ifrån nypris på en LLVP. Dessutom brukar de ha rätt kort livslängd från början, så en begagnad blir säkert inte långlivad.
Det börjar luta åt en skvadron konvektorelement i värsta fall, men skulle den värmen som de fasta radiatorerna suger åt sig från huset räcka för att hålla rören på vinden över fryspunkten? Ack-tank har vi inte plats med då pannrummet är väldigt litet och vi ska renovera det för att även ha som tvättstuga.

Angående llvp så har en kollega en bättre begagnad pump liggande och jag känner en certifierad kyltekniker privat; )
 
B
R Rhil skrev:
Det börjar luta åt en skvadron konvektorelement i värsta fall, men skulle den värmen som de fasta radiatorerna suger åt sig från huset räcka för att hålla rören på vinden över fryspunkten? Ack-tank har vi inte plats med då pannrummet är väldigt litet och vi ska renovera det för att även ha som tvättstuga.

Angående llvp så har en kollega en bättre begagnad pump liggande och jag känner en certifierad kyltekniker privat; )
Ah, då förstår jag LLVP spåret.

Sätter du cirkulation på vattnet, så du inte har stillastående vatten i rören på vinden, så borde det vara lugnt. Jag bara förutsätter att du har någon form av isolering runt rören i alla fall, det är väl inte oisolerade rör på fel sida om isoleringen på vinden? (frågar för att jag vet en person som hade så...)
 
B BSOD skrev:
Ah, då förstår jag LLVP spåret.

Sätter du cirkulation på vattnet, så du inte har stillastående vatten i rören på vinden, så borde det vara lugnt. Jag bara förutsätter att du har någon form av isolering runt rören i alla fall, det är väl inte oisolerade rör på fel sida om isoleringen på vinden? (frågar för att jag vet en person som hade så...)
Det sitter nån textilartad isolering på rören som jag inte vet om man vill peta på utan helmask :thinking: Helt oisolerade är de i alla fall inte. Dessutom är det grova rör, drygt 30 mm.
 
Som sagt var, kör cirkulationspumpen så är det lugnt.
 
  • Gilla
Rillan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.