Hej på er!

Min älskade fru råkade gå ifrån en kran som stod och spolade varmvatten i 2h och som resulterade i vad jag kan tänka mig att den var helt tom, då det var iskallt vatten därefter.

Men morgonen efter kände jag att varmvattnet endast blivit ljummet. Gick ner i källaren för att se om något var galt, och mycket riktigt lös in lampan på varmvattenberedaren. Jag kikade på den närmre och kunde inte se något skumt samt att det burrade från den. Precis som att den faktiskt ”körde” något. Dock är vattnet helt kallt.

Är helt nybliven husägare och novis. Tyvärr är den en gammal polsk historia som sitter där och kan varken utläsa något eller våga ge mig på att mecka själv.

Har ni något tips på vad det kan vara?
 
  • Etikett på en äldre varmvattenberedare med teknisk information och tillverkningsår 2004, placerad i ett mörkt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är förmodligen vattnet redan varmt, VVB är tom eller full med kallt vatten, och inte hunnit värma upp...
 
Är den ansluten med stickpropp så kan du testa med att koppla in en portabel effektmätare och se om den drar ström och värmer vattnet.
Den ser ut att vara specad för 1500W.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Lampan kanske är trasig? Ockhams rakkniv..
 
Värma 140 liter med 1500W tar några timmar...
 
Som du säger, vattnet var först iskallt och imorse var det ljummet. Att värma upp 140 liter vatten med 1500w tar precis som useless säger lite tid. Om inte vattnet är varm i eftermiddag så är det dock helt klart någonting som är fel
 
Den burrar som att strömmen är igång på den. Men nu är det kallt vatten... dvs den är sönder? Lönt att ”laga”? Eller köpa ny? Och är fet vvsaren man ringer eller elektrikern?
 
Dra ur kontakten på anslutningssladden och ring en rörmokare. Är den nya med kontakt så behövs ingen elektriker då heller.
 
S
Har du jordfelsbrytare ?
 
Japp. Ingenting som slagit ut...
 
S
Om elementet har gått sin vägg och det är ett hål i den så löser JFB direkt
Det finns ett överhettninsskydd som kan ha löst , troligtvis sitter den under kåpan där termostaten sitter
Svårt att se på fotot , behövs ett från undersidan
Ta bort vredet Och en mutter så kommer nog hela plastkåpan ner , där nägonstans är det liten pigg ,
kan vara röd eller grön
Är du osäker ta bort kåpan och fota
 
Jaha hur går det?
 
Ska undersöka så fort jag kommer hem! Imorgon bitti. Ska ta bort kåpan och kika närmre! Kommer bild och uppdatering! Tusen tack för all hjälp so far :)
 
Är vattnet varmt..???
 
Ursäkta sent svar!! Påskfirande tog plats!

Men ja! Den började lysa och blev varm efter jag pillat ner kåpa och hittat vad jag antog vara överhettningsskyddet. En liten liten knapp att trycka på...
men ett dygn senare dog den igen. Gjorde samma sak och fungerade en halv dag och har nu på eftermiddagen dött - för att inte kunnas väcka liv i igen... :(

Någon som har nåt tips? Eller det är bara att kasta in handduken och köpa nytt? Hade varit skönt att skjuta på det någon månad...
 
  • Vattenberedare med isolering och rörkopplingar som visar tecken på användning och överhettning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppnad elektrisk apparat med synliga ledningar och troligtvis ett överhettningsskydd, omgiven av isolering och rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.