4 631 läst · 30 svar
5k läst
30 svar
Varmvattenberedare - lyser inte men låter?
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Beror på skicket/åldern i övrigt, annars byter man endast elpatronen, alt om det är skyddet som är trasigt, låter nästan så,
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Överhettningsskyddet löser ut för dig , när du vrider på termostaten ska det klicka , du kan prova den genom att dra ut det smala röret med grönt , värma med hårtorken eller tändare från noll , då ska den klicka , gör den det så skruvar du högre värme i mindre steg så ska det klicka allteftersom bulben blir varmare
Klickar den inte vid högre temp så är den defekt , VVB blir för varm och ÖHSK löser som den ska
Börja där , du måste ner på ruta ett för att kunna hitta felet
Du har en 3-faspatron på 3 KW där ,som är kopplad 1-fas på 2 slingor , det blir 2 KW effekt , brukar räcka ,
den laddas fullt under natten
Klickar den inte vid högre temp så är den defekt , VVB blir för varm och ÖHSK löser som den ska
Du har en 3-faspatron på 3 KW där ,som är kopplad 1-fas på 2 slingor , det blir 2 KW effekt , brukar räcka ,
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 611 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 611 inlägg
Hur ska tanken kunna fyllas normalt om avflödet är stoppat? Den kanske är nästan tom på vatten och därför löser skyddet ut? Alternativt blir det ett enormt övertryck när vattnet expanderar vid uppvärmningen. Ser ingen säkerhetsventil utan rören verkar gå direkt in i beredaren.
Som vanligt bra svar här
På bilden ser ni mer hur det ser ut. Skruvade på den ni tyckte var konstigt att den var stängd.
Har märkt att vattnet är ljummet nu, fastän den inte lyser... allting är mycket underligt och ska djupdyka imorgon efter jobb för att se vad det kan vara... ska följa @skutten11s guide
På bilden ser ni mer hur det ser ut. Skruvade på den ni tyckte var konstigt att den var stängd.
Har märkt att vattnet är ljummet nu, fastän den inte lyser... allting är mycket underligt och ska djupdyka imorgon efter jobb för att se vad det kan vara... ska följa @skutten11s guide
Kika på bilden. Det vredet jag skruvat på i toppen verkar göra att det värms upp av värmen som går till pelletsmaskinen/värmesystemet. Dvs jag får vattnet att bli ljummet... inte så skoj.S skutten11 skrev:Överhettningsskyddet löser ut för dig , när du vrider på termostaten ska det klicka , du kan prova den genom att dra ut det smala röret med grönt , värma med hårtorken eller tändare från noll , då ska den klicka , gör den det så skruvar du högre värme i mindre steg så ska det klicka allteftersom bulben blir varmare
Men iallafalll. Följde din guide och visst klickar den till i steg ända upp till max 95gradet. Bad betyder det? Ingen lampa som lyser fortfarande och vattnet blir ändå inte varmt... vad ska jag göra härnäst? Frugan börjar bli frustrerad över att behöva duscha kallt!
PS. Vad är det jag har stått och eldat på förretsten? Den som ser ut som en pinne som sitter i tanken på bilden...
Det verkar alltså vara en dubbelmantlad beredare som kan värmas av både pannan och en elpatron. Kranen som var stängd var nog för cirkulationen genom pannan, så när du öppnade den värms beredaren därifrån. Därför blir den ljummen trots att inte elpatronen går.
Det du eldade på är kenselkroppen till elpatronens termostat.
Det du eldade på är kenselkroppen till elpatronens termostat.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Ohmmät elpatronen, alt plocka ut den..
Förlåt. Vad skulle jag göra? Plocka ut patronen?
Tåls att säga att jag fick en jävla smäll igår när jag kikade på det ni ser på bilden. Sladdarna/kontakten på den svarta boxen gav ifrån sig en gnista och en jäkla smäll så att alla säkringar gick i hela huset typ. Ont som fan i armen fick jag också
Tåls att säga att jag fick en jävla smäll igår när jag kikade på det ni ser på bilden. Sladdarna/kontakten på den svarta boxen gav ifrån sig en gnista och en jäkla smäll så att alla säkringar gick i hela huset typ. Ont som fan i armen fick jag också
En varmvattenberedare har höga effekter för att kunna värma vattnet snabbt. Med tanke på hur dina anslutningar ser ut skulle jag säga att det finns en brandrisk när den belastas. Dessutom brinner isoleringen runt beredaren säkert rätt bra.
Pilla inte med elen påslagen, finns det inte en brytare så bryt säkringen.
Så totalrenovering av elen i beredaren eller kanske det mer rationella alternativet. Byt beredare.
Pilla inte med elen påslagen, finns det inte en brytare så bryt säkringen.
Så totalrenovering av elen i beredaren eller kanske det mer rationella alternativet. Byt beredare.
Jag gav tidigt rådet att koppla på en portabel effektmätare på stickkontakten till beredaren. Då ser du direkt om den drar effekt utan att ge sig in på de spänningsförande delarna. Har du ingen sådan så ta en titt på din elmätare. Kanske kan du där se om beredaren är igång.
Isolering skulle jag säga är brandsäker, ingen risk att det tar fyr.
Ta hjälp om du har problem att felsöka.
Isolering skulle jag säga är brandsäker, ingen risk att det tar fyr.
Ta hjälp om du har problem att felsöka.