Abuquir skrev:
Såvitt jag kan se klarar inte den kravet på 80 liter/s, eller är det andra värden som gäller vid FTX?

Från boverkets byggregler: BFS 2002:19 BBR 10
6:232 Luftväxling
Rum skall ha kontinuerlig luftväxling då de används. Uteluftflödet
skall vara lägst 0,35 l/s per m2 golvarea. När rummen inte används
får luftflödet reduceras, dock inte så att hälsorisker uppstår
eller så att skador på byggnaden eller dess installationer riskeras.
 
Och så vart man förvirrad igen :-[

Då omformulerar jag min fråga (någon sa att det finns inget som heter dumma frågor ::)) :
Om vi ska bygga ett souterrängshus på 160 kvm (2x 80kvm) med Villa varm (där det tydligen ingår FTX-system), vad är då bästa alterativet:

1) Ersätta FTX-systemet med frånluftsvärmepump (får då avdrag i huspriset för att ta bort FTX)

2) Hålla fast vid FTX-systemet

Och oavsett vilket alternativ vi väljer, behöver man komplettera med något, ex varmvattenberederade, pelletspanna eller annat? ???

Jättetacksam för att ni finns här och svarar på mina frågor!! :-*
 
Matarese skrev:
Från boverkets byggregler: BFS 2002:19 BBR 10
6:232 Luftväxling
Rum skall ha kontinuerlig luftväxling då de används. Uteluftflödet
skall vara lägst 0,35 l/s per m2 golvarea. När rummen inte används
får luftflödet reduceras, dock inte så att hälsorisker uppstår
eller så att skador på byggnaden eller dess installationer riskeras.

Såg lite illa, det verkar visst som att den klarar iaf 80 l/s och det trots att jag inte förstod diagrammen helt ut. Ber om ursäkt, men det löser ju inte varmvatten produktionen. Här skulle det nog vara ett bättre alternativ att ha en FLVP tror jag.
 
Comfortzone har en installation där man ersatte FTX med frånluftsvärmepump och sparar 10 000 kWh/år.
 
LillaSandra skrev:
Och så vart man förvirrad igen  :-[

Då omformulerar jag min fråga (någon sa att det finns inget som heter dumma frågor ::)) :
Om vi ska bygga ett souterrängshus på 160 kvm (2x 80kvm) med Villa varm (där det tydligen ingår FTX-system), vad är då bästa alterativet:

1) Ersätta FTX-systemet med frånluftsvärmepump (får då avdrag i huspriset för att ta bort FTX)

2) Hålla fast vid FTX-systemet

Och oavsett vilket alternativ vi väljer, behöver man komplettera med något, ex varmvattenberederade, pelletspanna eller annat?  ???

Jättetacksam för att ni finns här och svarar på mina frågor!!  :-*
Hade det varit mitt val, hade jag tagit en FLVP typ Comfortzone och du får både ventilation och varmvatten (210 liter 60°) Det går naturligtvis att sänka till lägre temperatur. Här hemma kör vi med 50°, vi har inget badkar ännu. Vi är 5 personer och värmen räcker till 2 duschar om man inte står "hundra år i duschen".
Om du nu älskar att bada så kanske du behöver en extra värmeberedare beroende på storleken på ditt badkar. BJohan kan ge dig input på hur han upplever det, eller jag bollar över till BJohan så får han svara på det när han läser detta.
 
BJohan skrev:
Comfortzone har en installation där man ersatte FTX med frånluftsvärmepump och sparar 10 000 kWh/år.
Låter varken som ett välisolerat hus eller effektivt FTX-aggregat. Så jag tror inte riktigt man kan förvänta sig dessa vinster i ett nyproducerat Villa Varm. ::)

Eller?
 
Konsulten skrev:
Låter varken som ett välisolerat hus eller effektivt FTX-aggregat.  Så jag tror inte riktigt man kan förvänta sig dessa vinster i ett nyproducerat Villa Varm.  ::)

Eller?
Nu vet vi ju inte hur mycket huset drar, men drar det ca: 15000 kwh så är ju en besparing på 10000, en ansenlig mängd! Eller har jag fel!?
 
Abuquir skrev:
Nu vet vi ju inte hur mycket huset drar, men drar det ca: 15000 kwh så är ju en besparing på 10000, en ansenlig mängd! Eller har jag fel!?
Under förutsättning att man sparar 10000 kwh ja. Är som sagt mycket tveksam till det när det gäller ett nyproduceradt hus från Villa Varm. Men du få gärna överbevisa mig. :)
 
Konsulten skrev:
Under förutsättning att man sparar 10000 kwh ja. Är som sagt mycket tveksam till det när det gäller ett nyproduceradt hus från Villa Varm. Men du få gärna överbevisa mig. :)
Ja, jag vet ju inte, det var ju bara ett antagande. Sitter du med bevis?
 
Abuquir skrev:
Sitter du med bevis?
Nä. Men så är det ju inte jag som försöker sälja värmepumpar heller. ;)

Du rekommenderar ju att LillaSandra slänger ut FTX-aggregatet och sätter in en Comfortzone i stället. Om du nu inte vet om det kommer löna sig eller inte, hur kan du då vara så säker på att det är en bra rekommendation? ???
 
domdär effekterna och besparingssiffrorna med olika teknikalternativ skall nog tas med en nypa salt, siffrorn är säkert helt korrekta var för sig och vid något specifikt fall men inte tillämpbara rakt av som en jämförelse på ett fjärde alternativ, ert hus

Sandra, var i Svedala ligger huset, jag tycker (därför att det är ekonomikst i längden) att man skall isolera till max förstoch främst (och det kan vara (är ofta) mera än vad husleverantören tycker, och är mer relevant ju högre upp i landet man kommer)

0,35 l/s,m2 x 160 m2 = 56 l/s (lite klent som max kapacitet tycker jag, men ok)

En god ventilation(sanläggning) skall kunna köras på olika hastigheter, dvs ge oilka mycket flöden.

Ett bra FTX skall ha (kräver) motströms vvx (eller roerande vvx, eller två korsvvx) för att uppnå bra återvinning.

Placeringen av luftintaget vid en solig vägg är en mycket lönsam investering (jämfört med att placera det vid en kall vägg)
Antag att 56 l/s uteluft sugs in under 10 timmar per dag under halva året med en temperatur som är i snitt 10 grader högre än på skuggsidan: då sparas ca 2500 kWh per år
Sätter man sen ett insug också på skuggsidan så får man också billig "aircondition" sommartid.

Men:
-- se först till att det blir så få kWh (och kW) som möjligt som skall värmas, sen väljs det uppvärmningsalternativ som är mest ekonomisk vid de förutsättningarna som det då blir eller som passar mina önskemål, som mysfaktor, egen insats osv

-- det kan bli fel om man väljer tekniken först (som för att just den skall bli ekonomisk kräver en förbrukning som är högre än i just mitt hus, och här är det inte så lätt att hänga med när man kanske slussas in på en väg som tar sikte på att man skall få en viss slutlösning)

Och
om jag då får missionera för ett framtidsalternativ (som i vissa fall är lika ekonomiskt redan idag som något annat, sen ger det flexibilitet på köpet för framtiden)

en god ventilation (mera än 0,35/m2, strategiskt placerade insug, FTX med hög verkningsgrad)
en (pellets)kamin med vattenmantel (hög andel värme till vatten att föredra)
en ackumulator (innehåller elpatron och varmvattenberedning i form av två utdragna slingor)

vill man så kan man komplettera/förbereda med/för solvärme





 
  • Gilla
Davidw
  • Laddar…
Tack för tipset Yondalar! :)

Efter att ha läst alla inlägg härinne så har jag och sambon lagt in följande i kalkylen:

- ComfortZone FLVP
- extra varmvattenberedare på ca 150 l
- braskamin

Och hoppas att det ska räcka för ett 160kvm hus med golvvärme.
Vad tror ni?
 
oki om det gäller att få fram en kostnadsnivå - men annars kanske man skulle fila lite

50 mm mera isol i golv?, väggar?, tak?
fönsteryta och riktning? U-värde fönster
vattenmantlad kamin?
Ort?

förtydligande
en ackumulator ersätter en varmvattenberedare
 
ok, vad är då skillnaden mellan en VVB och en ackumulator? ??? (tänk på att jag är en korkad tjej som jobbar med IT = lika bra att lägga sig på 3-åringsnivå när man ska förklara sånt här för mig! ;) ;D)

Ska kolla upp exakt vad VillaVarm levererar för isolering i golv.
 
Det man kanske först tänker på när det gäller en VVB är en såndär rund/rektangulär vit burk som hänger på väggen och är eluppvärmd. Den har en vattenvolym som den som duschar sist tycker är för liten, ibland.

En ackumulator är en burk med mera vatten i än en vvb, värms av någonting, som kan vara en enkel elpatron som ovan, men oftast är en panna av något slag. I denna burk kan man sätta (brukligt) in kopparslingor däri varmvattnet värms på sin passage. Det blir nu en stor/bra vvb.
Alltså om man har en ack med slingor så blir det lite tårta på tårta att också ha en extern vvb enl ovan.
Kan då också förtydliga att om acken tex på sommaren bara används för varmvatten så behöver bara den översta delen av acken värmas upp, och det kan göras då med en enkel elpatron. Vattnet skiktar sig så att det blir varmt bara i toppen.

Acken har dessutom en utjämnande effekt. Brassar du på i kaminen (och den är vattenmantlad och ansluten till acken) så laddas acken med varmt vatten som räcker ett (till flera) dygn för värme och varmvatten. Likaså kan man koppla solfångare till acken och det räcker till varmvattnet under vår/sommar/höst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.