Tjenna

Hade ett åskväder i Fredags och vårt varmvatten försvann.
Har en Focus vlm 300 av äldre modell.
Googlat runt lite och testat att trycka in knappen för överspänningsskyddet men den kommer inte igång.
Problemet är att det finns ingen jäkla lampa som visar om den lever eller inte.
Hittar ingen manual.

Någon som har något tips eller är det bara att beställa nytt?
 
  • Värmesystemets kontrollpanel med huvudströmbrytare, temperaturskontroll och temperaturbegränsare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Har du spänning på båda faserna som den kanske är kopplad till? Ryker t ex en huvudsäkring för en av faserna så blir det ju ingen uppvärmning även om den andra fungerar.
 
En varmvattenberedare är en stabil pryl som normalt inte ska påverkas av åska.
Knappen som du refererar till är inte ett överspänningsskydd utan skydd mot för hög temp.
Har den löst ut så värmer inte beredaren. Tryck in knappen för återställning.

Tips:
* kolla säkringarna för beredaren
* kolla om det finns spänning fram till beredaren. En beröringsfri mätpenna fungerar för koll.
 
Beredaren går troligen på trefas, eller två faser. Så den kan ha 2-3 säkringar i elcentralen.
Det kan även vara en huvudsäkring (vid elmätaren) som har löst ut. I så fall borde något mer i huset ha slutat fungera.
 
  • Gilla
HarryStem
  • Laddar…
Tack för era svar hittills.
Den går på tre faser och alla 3 propparna är intakta. Även kollat huvudsäkringar och allt ser ut som det ska.
I samband med åskan hade vi något fasbortfall, underspänning eller liknande (fått detta förklarat för mig av en elektriker) Lampor blinkade etc.

Ne, jag får nog ringa hit någon elkompis som kollar lite på elen till den iaf så kan man utesluta den biten.
Öppnade luckan till elen på beredaren och stängde lika fort. Läskig skit det där.
Beredaren är 24år gammal så är läge att byta den snart iaf. Vill dock duscha varmt nu känner jag hahahaha.
 
Claes Sörmland
H HarryStem skrev:
Den går på tre faser och alla 3 propparna är intakta. Även kollat huvudsäkringar och allt ser ut som det ska.
I samband med åskan hade vi något fasbortfall, underspänning eller liknande (fått detta förklarat för mig av en elektriker) Lampor blinkade etc.
Om det är gamla porslinssäkringar så byt dem också. Det är inte ovanligt att de ser fungerande ut trots att de är trasiga. Har gjort detta fel själv med en av huvudsäkringarna.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det är gamla porslinssäkringar så byt dem också. Det är inte ovanligt att de ser fungerande ut trots att de är trasiga. Har gjort detta fel själv med en av huvudsäkringarna.
Ska testa! Känns som något är lurt :)
 
H hempularen skrev:
Beredaren går troligen på trefas, eller två faser. Så den kan ha 2-3 säkringar i elcentralen.
Det kan även vara en huvudsäkring (vid elmätaren) som har löst ut. I så fall borde något mer i huset ha slutat fungera.
bytt alla säkringar nu och hoppas på det bästa :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ne, det händer absolut ingenting.
Ny pjäs beställd och installeras på Torsdag. Jag ger upp :)
Tack ändå för ideér och tips!
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Det är väldigt osannolikt att åskan skulle förstöra beredaren.
 
  • Gilla
HarryStem
  • Laddar…
Det var ju snabbt du kastade in handduken.
En lite mer djupgående felsökning kunde ha sparat dig pengar, men nu tycks du ha lagt en order på en ny beredare.
 
  • Gilla
HarryStem
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är väldigt osannolikt att åskan skulle förstöra beredaren.
Håller med men det enda jag kunde sätta i samband.
Kan helt enkelt vara så att det åskade samtidigt som den dog.
 
Men fungerar allt annat i huset?

Är beredaren direkt driven från elcentralen, i en del hus finns det timer som stänger av beredaren under vissa tider?
 
  • Gilla
HarryStem
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men fungerar allt annat i huset?

Är beredaren direkt driven från elcentralen, i en del hus finns det timer som stänger av beredaren under vissa tider?
Japp, har inget mellan centralen och beredaren.
Ska kolla om jag hittar min spänningsmätare. Har jag ström fram är den garanterat död helt enkelt.
24år gammal så inte jätteförvånad om patronen checkat in.
 
B
Jag sätter en påse kanelbullar på att det är billigt att laga den, om något är trasigt.

Det är väldigt enkel "elektronik". Termostat och överhettningsskydd. Ny beredare är väl runt 10 000 med rörmokare? Jag skulle nog avbeställt den där, och försökt få hjälp av nån lätt elinstresserad person med en multimeter.
 
  • Gilla
HarryStem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.