Ny strategi:
Jag har gjort en sensor som placerar aktuellt elpris i smärtsamhetsnivå 0 till 4. Utifrån det har jag automatiseringar som styr fyra funktioner i värmepumpen, via "mjuka ingångar" och ett zigbeerelä:
  • Blockera värme.
  • Blockera Varmvatten.
  • Ekonomi värme (16° innetemp).
  • Ekonomi varmvatten.
Utöver det snodde jag iden från @anders07 och blockerar varmvatten och värme vid smärtsamhetsnivå n och/eller elpris över dagens medelvärde.
Gränserna för de olika nivåerna sätter jag manuellt i koden, av den enkla anledningen att min plånbok är så gott som statisk, så sju spänn för en kWh är smärtsamt så in i [censur] oavsett om det är ett för tillfället "normalt" elpris eller inte.
 
Min bästa justering - så här efteråt...
Var att byta till timstaxa.
Och blockera all uppvärmning av varmvatten förutom på natt mellan 00:00 till 06:00.
Då värms det till 50/45 grader. En månadshöjning också.
Dvs varmvattnet värms bara en gång per dygn, och sedan gäller det att inte dusch sist.
Men märkt att mina 2 tonåringar nu dushar kortare tid. Värmen räcker plötsligt!
Bara trist på kvällen.

Näst bäst var att helt stänga av elslingorna i övre badrum. Räckte med handdukstorken som fick stå på.
och sedan stängde jag av alla oljefyllda element på öp.
Och alla sover med öppna dörrar pga ventilationen till pannan (utsugen sitter i rummen).

Men av de saker jag gjorde när elen var så dyr gav det här med varmvattnet mest tillbaka.

Har en NIBE F730 flvp, värme i plattan på bv samt oljefyllda element på övre plan.

Startade runt 17000 KWh. Hamnade sedan runt 13000, innan elbilen kom.
 
  • Gilla
Posselosse och 2 till
  • Laddar…
C
L Labbeliten skrev:
Min bästa justering - så här efteråt...
Kul med lite uppföljning!
Vi har gått från ca. 26 000 kWh till ca. 20 000 kWh = ca. 23% besparing på att sänka inhomhustemperaturen från 20° till 18° och justera in värmekurvan så att huset verkligen håller inställd temperatur (installatörens kurva gav på tok för mycket värme i den varma änden av kurvan).

Men det är f-n inte kul med 18° när man jobbar hemifrån med ett stillasittande jobb.
 
En grej man aldrig får glömma när man kör värsta snålinställningarna på varmvattnet: risken för legionella.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
En grej man aldrig får glömma när man kör värsta snålinställningarna på varmvattnet: risken för legionella.
Alla behöver inte bry sig om det, men det är ju alltid bra att veta vilka effekter saker får när man gör saker. Så är det ju med allt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
En grej man aldrig får glömma när man kör värsta snålinställningarna på varmvattnet: risken för legionella.
Hej,
jag läste på lite om det.
Lite nördigt när jag läser igenom...

En sak som irriterat mig är allt kallnat varmvatten man måste spola i handfatet innan värmen kommer. Men det visar sig att då blir man ju av med legionella-bakterier (om jag ska tro vad jag läser..). Känns bätter när man spolar avkallnat vv i alla fall.
Sedan snålspolande duschhandtag. Tänkte köpa. Sedan läser jag att de som är i riskzon inte får ha munstycke alls! Legionellan sprids genom aerosoler och mer sådant med snålspolande munstycken. Så på en del avdelningar på sjukhus eller vissa hem -plockar man bort munstycket och spolar från öppen slang. Inga aerosoler - mindre risk.

Och vem dör? Det står 10-15% av smittade. En siffra tagen från första stora utbrottet i USA, Philadelphia 1976?. Man tror att det spreds via ventilationen på hotellet. 221 smittades och därav dog 34 personer. Alltså15%. Men det var gamla krigsveteraner! En faktor att drabbas är ålder. Över 70 år och manligt kön, röka (och dricka en del) - hur såg en typisk krigsveteran ut 1976 i Philadephia?

Annars verkar offentliga miljöer utsatta. Läser om "kyltorn" och smitta. Finns det ens i Sverige? I Tyskland 2013 smittades 159 personer av ett sådant - en person dog.
Största utbrottet hittills var i Murcia, Spanien. Man tror ca 650 smittade varav 6 dog.
Ser lite högre siffror också men mest en massa "kyltorn"!

Andra faktorer är varma slingor som gör att varmvattnet cirkulerar, kommer snabbt när man slår på duschen men har legat i 35-40 grader en tid - vilket bakterierna älskar.. Finns på hotell mm, man kan ju misstänka att det är ovanligt i svenska hem. Det blir för dyrt. Så man får vänta när man spolar, vilket nu är helt ok för mig.
Bubbelpooler? Helt ok om man har koll. Vem vet hur det fungerar i offentliga miljöer?

Som fd cancerpatient, äldre, människor med immunnedsättning - är det kanske säkrast att bo i eget hem. Skippa spolmunstycket - och höj temp till 60 grader i vv och följ allt annat man ska vara försiktig med. Säkert bättre än att hamna på ngn instans.

Hur många diagnoserade dödsfall har vi i svarige per år? Sånt skriver ingen eftersom ingen vet.
Antagligen blir de flesta svensöner inte sjuka, Eller märker ingenting, pga otydliga symtom.


Nördade ner mig i detta nu.
Ni får ursäkta..!
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
M
L Labbeliten skrev:
En sak som irriterat mig är allt kallnat varmvatten man måste spola i handfatet innan värmen kommer. Men det visar sig att då blir man ju av med legionella-bakterier (om jag ska tro vad jag läser..). Känns bätter när man spolar avkallnat vv i alla fall.
Fast om vattnet kallnat så kan det inte innehålla vattenånga, för det är ju aerosolen som innehåller legionella. Man kan ju dricka legionellasmittat vatten utan att bli sjuk. Det är ju vattenångan som är farlig att andas in.
 
Om man haft varmvattnet uppvärmt till 55 grader eller mer i varmvattenberedaren under rimligt lång tid så har man dödat alla bakterier.

Dessa döda bakterier har sedan kommit ut i varmvattenledningen under spolning och sedan har vattnet avsvalnat i ledningen mellan beredare och kran.

Dessa döda bakterier kan väl inte föröka sig i ledningen och vara smittsamma?
 
M Markarbetaren skrev:
Fast om vattnet kallnat så kan det inte innehålla vattenånga, för det är ju aerosolen som innehåller legionella. Man kan ju dricka legionellasmittat vatten utan att bli sjuk. Det är ju vattenångan som är farlig att andas in.
Vattenånga och aerosol är inte samma sak. Det förstnämnda är vatten i gasform, areosol är vatten i vätskeform, men finfördelat i mikroskopiska droppar. Bakterien finns i vattnet, oavsett om det är i gas- eller vätskeform. Men aerosolen anses farligare, eftersom den lättare tar sig in i lungorna.
Legionella kan vara dödligt, en person här i trakten avled efter att ha blivit smittad med Legionella 2004. Totalt var det ett tiotal smittade, om jag minns rätt.
 
D Dilato skrev:
Dessa döda bakterier kan väl inte föröka sig i ledningen och vara smittsamma?
Döda bakterier förökar sig inte.
Jag tror heller inte de kan vara farliga, eftersom även om man får in dem i kroppen så kan de ju inte göra nått.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Attitudeswe
Jag har en Raspberry pico WH för 109kr som vrider på ett 49kr servo som styr termostaten i 300L VVB.

Hämtar elpriser för SE3 och optimerar sedan när på dygnet den skall värma till vilken temperatur. Tar även hänsyn till utomhus temp, då man sommartid inte har nyttan av de 1.5kWh den läcker per dag (reducerar max temp)

Har även legionellaprogram

https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/vvb_optimizer_connected.py
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.