Sedan 70-talet hade det stått ett litet eternithus på tomten. Arkitekt Petra Gipp som annars vurmar för att spara det gamla, bestämde sig för att skapa något helt nytt åt sin konstintresserade beställare.

Du kan läsa artikeln här: Varmt trä i distinkt betongskal i Fjällbacka
 
  • Ledsen
Bjor
  • Laddar…
kom att tänka på behöver man bygg lov för konst i trädgården?
 
Huset är ju stilrent och intressant osv.

Men det jag tänker på när jag ser sådant här är vad skulle man få för samma pengar men i mer klassisk stil?

Boendemiljön känns inte jättepraktisk direkt.
 
K
J Jaggatagga skrev:
Huset är ju stilrent och intressant osv.

Men det jag tänker på när jag ser sådant här är vad skulle man få för samma pengar men i mer klassisk stil?

Boendemiljön känns inte jättepraktisk direkt.
Om man inte vill ha ett hus i klassisk stil så spelar det väl ingen roll vad det kostar? Vad är det som är opraktiskt med boendrmiljön?
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
M maria01 skrev:
kom att tänka på behöver man bygg lov för konst i trädgården?
Njet
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
Om man inte vill ha ett hus i klassisk stil så spelar det väl ingen roll vad det kostar? Vad är det som är opraktiskt med boendrmiljön?
Soffan är vänd bort från TVn. Den som är vänd mot TVn är halften soffa hälften pall, för att det ger mer rymdkänsla.

Spisen saknar fläkt och kryddhylla för att få utsikt genom fönstret när man steker falukorven.

Annars såg jag inte så mycket. Tänker mig att det är fler liknande estetik före funktion-avkall.

Alltså det är ett fränt hus säger inget annat ... lite avis får man väl ändå va? Jag har i alla fall kryddhylla! :)
 
  • Gilla
Nadasurf_ och 1 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Soffan är vänd bort från TVn. Den som är vänd mot TVn är halften soffa hälften pall, för att det ger mer rymdkänsla.

Spisen saknar fläkt och kryddhylla för att få utsikt genom fönstret när man steker falukorven.

Annars såg jag inte så mycket. Tänker mig att det är fler liknande estetik före funktion-avkall.

Alltså det är ett fränt hus säger inget annat ... lite avis får man väl ändå va? Jag har i alla fall kryddhylla! :)
jag ser en soffa under tv och en scäslong framför den men den står väldigt nära den stora tv jag tror att det går att flytta scäslong
 
Bland det fulaste jag har sett här tror jag, tragiskt.
 
  • Gilla
Lajmen och 2 till
  • Laddar…
Är det första ”fredagshuset” som jag inte alls skulle vilja ha. Tillbaka till allt det tråkiga med uppväxten ungefär. Från material till färger symboliserar huset allt man längtade bort från. Men kul att vi är olika :cool:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Excel
Sterilt
 
  • Gilla
Bjor och 1 till
  • Laddar…
U
Utifrån ser det ut precis som en transformatorstation jag sett i Södertälje, men detta huset är nog lite mindre.
 
  • Gilla
Anders_sbj och 2 till
  • Laddar…
Jättefint på alla sätt. Jag hade skippat det färgglada konstverket.

//
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
TRJBerg
Konstateranden:
- Originell beställare (tänker mest på förtjusningen med en terass helt utsatt för vinden, speciellt med tanke på det utsatta läget).
- Materialet är praktiskt med tanke på läget nära havet utan skydd för elementena.
- Trädetaljerna utomhus lär inte hålla länge.
- Verkar bli mycket klättrande eller gående i trappor på tomten.
- Inte ett hus jag skulle trivas i. (Är inte helt motståndare till "betonghus" men kan tänka mig vackrare utförande.)
- Kanske idealiskt för konst? (Enligt rådande mode och åsikt för lokaler där konst visas/ställes ut. Jag har inte den åsikten.)
- Återkommer till tanken på hur terassen kommer att användas. Att stå på med rejäla kläder och titta över havet och på vädret? Att sitta vid ett förankrat kaffebord med lika förankrade koppar, mat och servetter? Att ha samvaro när det är stilla och varmt väder? (Och undvika terassen annars?)
Känns för mig att användningen är rätt begränsad, endast på sommaren när det inte regnar fungerar det. Vinter, höst och tidig vår känns uteslutet.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun
Spännande hus som tänjer på gränserna
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
Vilket otroligt floskelbingo för att beskriva en random skola
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.