Enklast och kanske effektivast är att täta alla ventiler och springor på vinden, dit med en bra avfuktare och alla fuktproblem är lösta. Hur kostnadseffektift det är, är en annan sak.
 
Jag antog att det redan fanns en spärr så att det var lufttätt mellan bostad och vind. Om det är tätt i det skiktet så borde det väl fungera väl så bra med värmestrålning från bostaden som från murstocken?

Kan du värma upp murstocken genom eldning? Detta vore väl det enklaste sättet?
 
2295 skrev:
Jag antog att det redan fanns en spärr så att det var lufttätt mellan bostad och vind. Om det är tätt i det skiktet så borde det väl fungera väl så bra med värmestrålning från bostaden som från murstocken?

Kan du värma upp murstocken genom eldning? Detta vore väl det enklaste sättet?

Huset byggdes 50 år innan plastens intåg i bostäderna och är intakt sedan dess. Det ligger ett slags papper ovanpå bjälklaget som iofs fungerar som diffspärr men det är inte varken helt eller i närheten av lika tätt som plast.

Jag har två murstockar som inte är använda på många år. Planerar att kunna elda i dem så småningom. Braskaminen har stålskorsten eftersom placeringen av den inte gjorde det möjligt att använda befintliga skorstenar...
 
andreasge skrev:
På vinden just nu -2 grader och RH 75%
vid -2 är ju all fukt omvandlat till rimfrost . Ser du rimfrost någonstans på din vind?
RH betyder Relativ fukthalt och hur det ska tolkas förklarades i andra inlägg.
gaia
 
gaia skrev:
vid -2 är ju all fukt omvandlat till rimfrost
Nej, så fungerar det inte. Endast den fukt/ånga som kondenseras bildas det rimfrost av. För att rimfrost ska uppstå ska således RH någonstans uppnå 100%, exempelvis vid en kontaktyta med temperatur under daggpunkten, samtidigt som det är kallt nog för frysning.

Vid 75% RH finns ingen garanti för rimfrost.
 
Jag vet inte om det är rätt att väcka en gammal tråd till liv, eller skapa en ny.

Jag sitter med samma funderingar som denna trådskapare. Bra svar i tråden. I mitt fall med ett hus från 1917 som enbart används som fritidshus. Är det bästa att täta luckan (se bild), men faktiskt låta den vara oisloerad? Detta borde ge mest värme på vinden, samtidigt som den hindrar fuktig luft att komma upp? Den nya kaminen står direkt under, mot murstocken.

kamin uppe.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.