Jaha då är det juh bättre jag hittar detta felet innan jag höjer varmhållningen, även jag tror det enklaste hade varit att höja varmhållningen tre grader till så jag får 50 och sen låtsas att allt är bra :), för annars funkar det bara att dte förmodligen är lite dyrare än om överkläckaget inte funnits.

Det där du nämnde om diskmaskinen var det med sån kran med två rattar varm å kallvatten, jag har bara engreppsblandare.

I morgon när jag vaknar tar jag och spolar varmvatten i alla blandare jag hittar, hett som tusan, därefter sliter jag ur sladden till VVC-pumpen och stänger av kallvattnet till centralen. sen öppnar jag en blandare på hetaste 10 sek och sen går jag å känner, då borde de hunnit läcka över kallvatten då jag släppt på trycket på varmvattensidan.
 
Redigerat:
Bambi skrev:
för annars funkar det bara att dte förmodligen är lite dyrare än om överkläckaget inte funnits.
Tror inte att det ger någon kostnad direkt egentligen. Problemet är väl att man riskerar att få med en del varmvatten när man vill ha kallvatten och att man kan ha besvärligt att få varmvatten (eller bara en av sakerna beroende på vad det är för fel). Fast funkar det tillräckligt bra är det väl inte så mycket att bry sig om kanske, även om jag knappast hade kunnat låta bli att undersöka vad det berodde på.

Bambi skrev:
Det där du nämnde om diskmaskinen var det med sån kran med två rattar varm å kallvatten, jag har bara engreppsblandare.
Det tricket är enklast med sådana som har två rattar, för de brukar nog inte ha några backventiler (tror jag), men funkar fint på felaktiga ettgreppsblandare också. Och det är nog bara ettgreppsblandare och duschblandare/termostatblandare som kan ställa till problemet utan att man täppt till utloppet på dem.
 
Jag ligger på runt 20 kW/dag nu med strax under 10 grader om dagarna för värme och varmvatten med två duschar, det är väl ändå rätt ok.

Men ska ändå göra ett nytt försök att lokalisera läckaget i morgon, annars ska jag fråga min trevliga kille från fjärrvärmeleverantören om han kan kika på det när han kommer och höjer varmhållningen :)
 
Jag körde nog ett meningslöst test nu igen, en blandare i taget spolade till rören blev glödheta, därefter spolade kallvatten utan att annan åtägrd för att se om det blev svalare i det varma röret men trycket är nog för stort med vvc-pump på och allt.
 
Bambi skrev:
Jag körde nog ett meningslöst test nu igen, en blandare i taget spolade till rören blev glödheta, därefter spolade kallvatten utan att annan åtägrd för att se om det blev svalare i det varma röret men trycket är nog för stort med vvc-pump på och allt.
Nja, det testet hängde jag inte riktigt med på. Om du spolar kallvatten borde det väl inte gå in något kallvatten på varmvattensidan, för vart skulle varmvattnet ta vägen?
Du hade ju en rätt hyfsad bild här
http://www.byggahus.se/vbgallery.php?do=threadview&id=42492
Som jag förstår det är det på hussidan om kulverten. Gissningsvis är röret längst till höger tappvarmvatten till kranarna. Nästa rör borde då vara returen på vvc. Gissningsvis kommer sedan kallvatten till villacentralen (och på det röret syns en kulventil), sedan till vänster kanske det är framledning och retur till/från radiatorslingan då.
Eller har du inkommande vatten i förrådet också så det där är kallvattenröret till huset? Annars borde ju detta funka (stäng först pumpen till vvc så det inte blir risk för något onödigt haveri):
Om du först går runt och spolar varmvatten så du har varma varmvattenrör överallt och sedan stänger kulventilen på kallvattenröret som syns på bilden. Testar du sedan att spola lite varmvatten, så borde det ju inte komma något (åtminstone inte så speciellt stort flöde). Kommer det ändå ett ordentligt flöde med vatten, läcker det ju över någonstans i huset. Där det händer borde man kunna känna att varmvattenröret blir kallt. (Förutom om du spolar just i den trasiga blandaren, för den lär ju ta vattnet direkt ur kallvattenröret i sådana fall, men testa att spola lite ur någon anna kran då)
 
God morgon!

Nu är jag i full gång igen, som du skrev är detta där kulvertarna kommer in i huset från förrådet och som du sa med rören med början från höger:

1. varmvatten från kulvert
2. retur VVC, det lilla flöde den ger när thermoventilen öppnar lite under 50 grader är inte många l/min.
3. Kallvatten in i huset, inte huvudkranen från fjärrvärmeverket, men huvudkallvattnet förgrenar sig efter mätarn, så förutom att det kommer här kopplas det på längst till höger på villacentralen i förrådet.
4-5 värme tillopp retur.

Jag har kallvatten direkt efter mätarn förrådet in i huset som du ser i nr 3 men den grenas av i förrådet och går även till centralen, vågar jag stänga den röda kranen som är till kallvatten in i centralen utan något händer?

Jag kanske gjort bort mig nu och trodde att det som var kallvatten in i villacentralen från fjärrvärmeverket(måste vara returen på fjärrvärmekulverten :)).

Jag testade att stänga den röda kranen som var till kallvattnet längst ner i hörnet på fjärrvärmecentralen framför den vita termostatventilen. Då kom inget vatten in, eller pyttelite vilket borde berott på inte riktigt stängd röd ventil.

För på varmvattenröret nr 1 så sitter det en avstängningskran precis ovanför där bilden slutar. Jag stängde helt enkelt av varmvattnet där och skulle sen försöka spola varmvatten men då var det stopp i alla blandare så antar att där är inget överläckage :)

Om jag fattat allt rätt och man kan testa som jag gjort så är det bara inställningen av VVC som ska utredas.

Är du med nu Mulpac på vad jag menar med att det lilla flöde VVC-retur med thermoventil släpper igenom när den öppnar(testa och öppna en kran lite hemma och se hur svårt det är att få hett vatten) under 50 grader. Så tror jag följer Boverket och höjer varmhållningen till 50 och sen sätter varmvattenregleringen/tappvatten på 60 och VVC-ventil på 52, så den stänger när man duschar och badar :)
 
  • taket 031.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.