Inte för att jag kan jättemycket om hus men jag tycker det ser rätt ordinärt ut på ett gammalt hus, man kan ju liksom inte kräva tvättat grus och plast i en jämn fin matta under en sån kåk. Likaså ser inte trossbotten så fin ut som på nya saker.

Är inte huset på tok för stort skulle jag lyfta hela förbannade skiten och gjuta nya eller gjuta på de gamla kantbalkarna så man får rejäl grund och sen byta den syll som är dålig. Sen i samma veva rensar man ur och lägger plast samt det sedvanliga gruset eller vad man nu vill ha (inget organiskt) så tror jag man kan bo där 100 år till :D

Det enda man inte kan ändra på är som redan sagt läget, är det bra och kåkens läge/tomt är värd pengarna så är det väl inte mycket att orda om egentligen.
 
Nu var det 20 år sen drygt som jag byggde om ett torp till hus så minnet e lite grumligt. Men inte ser det nåt värre ur än det vi byggde om vad jag kan se på bilderna, vi hade nån j-a trädgnagare i en bjälke i taket men den döda Anticimex och sen byggde vi om och på och till.
Vi rev upp golven i vårt å böt bjälklaget, då såg vi ju grunden från insidan och kunde fixa till det som var dåligt (väldigt lite som behövde göras) men annars kan man göra som v-g föreslår också.
Personligen skulle jag vilja ha gjort nåt åt grund/syll innan jag tokrenoverar inomhus bara för å veta att det är ok.
 
om du nu MÅSTE ha huset,gör så att riv ur golven och gräv ur i grundet
grusa isolera gjut in golvvärme så är du på rätt väg,och du 150000 är skitlite pengar när man renoverar gammalt,även om du har egen skog + sågverk så blir det vidrigt dyrt om du vill bo med skaplig standard.
lycka till
 
Det som har högst prio att ta reda på skicket på och även att ordna så att man kan sova gott om natten är som ni kanske misstänker grunden. Det är den delen av huset som oroar mig mest men också det som kan ge mig störst möjligheter att få ner priset på kåken en del.

Att grunden är uppstöttad är ju givetvis ett orosmoment, men antagligen är detta gjort för flertalet år sedan och man får ju givetvis ta ett kik i huset igen för att se om det sjunkit ytterligare eller om det sitter där det sitter, finns tyvärr dåligt med dokumentation om huset så man vet ju inte hur gammal en åtgärd är.

På bilderna i övrigt, finns det något speciellt att anmärka på vad i ser? Som v-g och Jan-Å säger så tycker även jag att det ser ganska bra ut, men jag är oerfaren så det är inte min sak att bedömma egentligen. Men det var torrt och fint samt helt luktfritt vad jag kunde känna, ingen dålig lukt på armen eller handen som jag rotat runt med en del där inunder huset.

Hittade några bilder ifrån en annan kåk som inspekterats på likande sätt, känns inte som om mina bilder är nämnvärt mycket sämre, iaf inte ur röt/mögel synvinkel:
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/131424-huskoep-med-oatkomlig-grund.html

Jag har pratat med mäklaren och fått honom att gå med på att informera alla övriga intressenter om att syllen i kåken är dålig och antagligen behöver bytas till stor del, förhoppningsvis skall det kunna avskräcka någon av dem från att vara med i budgivningen. Inget bud är lagt ännu så bestämmer jag mig för att gå vidare med det här kan jag lägga ett skambud i början på nästa vecka med motivationen att det är en del jobb som inte nämnts i beskrivningen.

Vad är nu rimligt att göra härnäst?
Försöka få möjlighet att lyfta panelen på ett par ställen för att komma åt att inspektera syllen? För att se hur pass långt upp skadan spritt sig samt att se om det endast är där syllen är lättåtkomlig utifrån för väder och vind som den är murken eller om det spridit sig långt upp och viddt.

yxet: Jag är verkligen inte ute efter att skapa något nyskicksliknande av en kåk som är 135år gammal, har den en okey grund tänker jag inte röra den mer än nödvänligt, åtgärda felen som upptäcks och se till att orsaken inte finns kvar. Vill ha konkreta tips och råd samt arguement till varför jag inte bör köpa/vad jag bör se upp med. Självklart är jag inte helt låst på just den här kåken men är inte avskräckt ifrån den ännu, framförallt inte om jag kan få den till ett bra pris.
 
Jag är försiktig av mig men gör så här.

Gå runt och kolla på allt och där du har minsta misstanke om problem anta det värsta. Går du och tänker de där borde vara schysst eller det är nog inte så farligt håller du på att lura dig själv.

Vad saker kostar att göra ska du i princip räkna på vad en hantverkare skulle ta för jobbet. Alltid bäst att ha den marginalen även fast du klarar dig under detta. Vem vet du kanske gör illa dig och måste leja in hjälp?

När du har räknat på allt släng på 30% och se om det fortfarande är en bra affär och känns rätt.

Då är det bara att slå till och sedan när det kommer fler överraskningar med sådant som du trodde skulle vara schysst slipper du bli kallsvettig och börja leta efter ansökningsblanketter till Arga snickaren och Lyxfällan.

Ofta är det ju så att det blir dyrare när du väl hittar ett fel inte för att felet i sig kostar mer än vad du tänkt dig utan att det du "ändå måste passa på att göra" drar iväg i pengar och tid. När man ändå håller på så ska det göras ordentligt.

För att hitta fler problem och stora projekt du inte räknat med kommer!
 
Redigerat:
Är det nåt jag lärt mej av att riva i gamla hus och gamla bilar så är det att det ofta är värre än det ser ut och att ALLT tar mycket längre tid än man trodde.

Men jag har också byggt om och till samt rustat ett 110 år gammalt torp och det gick ju :cool: vart tom skitbra! Men utan släktens arbetsinsats hade det aldrig varit möjligt för det är värre och svårare än att bygga nytt.
Men kul :wow:
 
Jag var inne i grunden med en hemmabyggd inspektionskamera idag bestående av en webbkamera och en LED fiklampa monterade på ett VP rör. Jag såg ingenting som var värre än vad jag fotat med bilderna, kom ialla fall 2 meter in med kameran men det är trångt som tusan där under och det låg en träbalk ivägen för att kunna gå längre in.

Har räknat lite krasst på att jag kommer behöva spendera i runda slängar 160kkr på de mest aktuella sakerna jag vill göra innan jag flyttar in och det skulle ge mig att jag kan hoppas att budet landar på 250-330kkr för det skall kännas okey rent ekonomiskt.

Är riktigt sugen på att bjuda på kåken då den faktiskt inte avskräckt mig ännu, har många vänner som kommer hjälpa mig så arbetsbördan blir ju fördelade på lite olika folk så jag slipper göra allt själv :)

Tror att jag kommer komma med ett skambud på 200kkr, hoppas bara att ingen går in i budgivningen genom att erbjuda 320kkr som är utgånspriset för det är på tok för högt med tanke på allt som behöver göras!
 
honung
Om jag hade varit du hade jag varit lite försiktig med skambud.

Nu vet jag inte var du bor och hur prisläget ser ut hos dig. Men begrunda en sak:
vad är taxeringsvärdet på tomten? Vad kostar liknande tomter i samma område?

För det är inte säkert att din hänvisning att huset behöver renoveras är motiverad. Kan vara så att priset som är satt i stort sett endast är priset för vad tomten är värd. Så säljs ofta gamla renoveringsobjekt i mina trakter.

350 000 är inget konstigt pris för en hyfsad tomt om den ligger i ett område med den prisklassen/ det suget..

Om du då lägger ett skambud ligger du illa till hos säljaren från start, blir det budgivning och säljaren får möljighet att "välja" vem han vill sälja till (vilket han har full rätt att göra) är dina chanser inte så stora om du retat upp honom. :)

Många, många detaljer att fundera över vid husköp!
 
Ja, insåg också det, som sagt vääldigt mycket att tänka på vid husköp. Taxeringsvärdet på tomten är 245kkr.

Både jag och tjejen tycker verkligen att huset känns rätt, lagom stort att ha som första renoveringsobekt samt att 70kvm faktiskt känns rätt okey att bo på när man kan ha alla sina projekt och liknande ute i verkstaden :) Tomten ligger dessutom inte mer än 15min ifrån stan, är härligt enskildt belagd och stor!

Jag la aldrig något skambud, väntade istället på att säljaren skulle ringa mig och misstänkte att någon annan redan gått in i budgivningen, så var det också, första budet kom på 280, jag la direkt 290 och det är där vi står just nu. Det som förvånar mig är att mäklaren inte ringt under hela dagen idag. La budet igår och han skulle återkomma idag. Med andra ord lär han inte fått några mer bud och väntar på att få in något mer? Borde jag ringa honom imorgon kring middagstid och höra mig för eller vad borde jag göra?
 
honung
Spännande!!! :)
Förstår er, jag är också en sån där som köper hus med hjärta i första hand. Är man fast så är man, trots att man hittat problem-områden. Så jag förstår er verkligen!
Budgivning är jag dålig på, har aldrig varit med och bjudit mot någon faktiskt (har haft en väldans massa tur!!) Men jag hade nog ringt upp mäklaren. Men det är jag det, en väldigt ivrig person som avskyr att vänta. :) Någon annan kanske har bra tips.

Lycka till i alla fall!!
 
Klart man måste köpa det med hjärtat, då har man motivationen att komma fram till slutmålet av att ha ett renoverat hus att flytta in i, planen är att renovera upp hela huset innan vi flyttar vilket gör att man måste ta sig samman och komma i mål så man inte blir boende i renoveringsdamm och tråkigheter! :)

Klart man måste ta reda på så många problemområden som möjligt först men sålänge det inte blir för myckte känns det ju värt att köra på!

Kommer nog ringa mäklaren imorgon såvid inte någon annan har invändningar mot det?
 
nej du skall ej ringa. han ringer.....
 
Tja, han skulle ringa mig idag också men det gjorde han uppenbarligen inte. Frågade specifikt över när han skulle höra av sig idag, på ett ungefär och fick till svar att han skulle börja ringa runt till folk redan på förmiddagen, misstänker att det betyder att han inte fick napp på något högre för då bör han väl rimligen ringa mig.

Det jag funderade på var om jag borde ringt för att han inte skall få allt för långt tid på sig att fiska bud från fler?
 
Har mäklaren sagt att han ska ringa och inte gjorde det finns det ju anledning att ringa själv. Det skulle jag göra nästa dag i så fall om inte annat för att fråga vad som pågår och varför han inte hörde av sej? Kommer det inga motbud på ett par dagar är det läge att villkora sitt eget bud, typ "det gäller en vecka from nu men jag tänker inte vänta längre än så utan tittar på andra hus samtidigt".
Men den här typen av budgivning är jag inte van vid, mäklaren har ringt mej 3-4 ggr/dag i dom budgivningar jag varit med i.
Svärföräldrarna sålde sitt hus nyligen i en mindre landsortsstad och den mäklaren satt mest på kontoret och hängde så budgivningen kom inte igång förräns vi sa åt han att börja jobba. Det kan ju vara en sån som har det här huset också och då krävs det att Du ringer.
 
Ringde mäklaren och efter det fick han tummen ur verkar det som, han ringde tillbaka till mig 1,5h därefter med ett motbud som jag matchade, får se var det här landar. Hoppas det fortsätter under kvällen iaf :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.