Hejsan alla kloka och erfarna!

i vår kombinerade tvättstuga och duschutrymme började småklinkern resa sig lite längs väggen i duschhörnan. Jag var inte klok nog att inse att åtgärda det bums utan det har varit så ett par år. Senare, i höstas, släppte en större klinkerplatta från golvet.

Duschhörnan har en sida mot yttervägg. Orginalväggen har puts på utsidan. Därefter blåbetong, en isolerande matta och slutligen en putsad insida. På insidan reglade och tilläggsisolerade (45 mm) vi för 10 år sedan, träskivor och tätskikt innan kakel. Golvet har vattenburen golvvärme som flytspacklades, belades med tätskikt och slutligen klinker.

När nedre raden/raderna av kakel och en del av klinkern tog bort såg vi detta.

Kan en skada i tätskiktet leda till att vatten inifrån (från duschande) går så långt upp i väggen?

Kan fukten kommit från markfukt via plattan (oisolerad platta på mark, byggår 1955)? Det har ju regna mycket under sensommaren och hösten?

Några andra vattenkällor har jag svårt att tänka mig? Det är ju ändå väsentligt att veta för att kunna förebygga upprepad skada.

Nu är det torrt i alla fall.

Ni som varit med ett tag berätta hur ni tänker.
 
  • Renoveringsprojekt, badrum rivet, kakel och murbruk på golvet, duschstång, delvis intakta väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum med smutsiga kakelplattor och sliten fog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med fönster, rörgaller, algsbildning, grus och snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar som att fukten utifrån blivit instängd i er uppreglade vägg. Den kan inte torka ur med tätskiktet:(
 
Fullt möjligt men varför just där och inte längs hela väggen? Och varför just nu? Det har ju regnat till och från de senaste tio åren badrummet haft tätskikt.

Förklaringen ger heller inte någon ledtråd till varför småklinkern reste sig inne i duschhörnan?
 
E Eriksson Jonas skrev:
Fullt möjligt men varför just där och inte längs hela väggen? Och varför just nu? Det har ju regnat till och från de senaste tio åren badrummet haft tätskikt.

Förklaringen ger heller inte någon ledtråd till varför småklinkern reste sig inne i duschhörnan?
Det behövs nog en hel del vatten på kort sikt, mindre mängder kanske torkar ur. Det kan trycka på från fler håll. Läs på om hur man bör (eller inte bör) lägga tätskikt i en källare som er.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det verkar som att fukten utifrån blivit instängd i er uppreglade vägg. Den kan inte torka ur med tätskiktet:(
Fast fukt utifrån lär väl inte göra så plattorna släpper om tätskiktet är helt.

Jag tänker mer att tätskiktet blivit skadat och att duschandet orsakat skadan?
 
M mattiasborger skrev:
Fast fukt utifrån lär väl inte göra så plattorna släpper om tätskiktet är helt.

Jag tänker mer att tätskiktet blivit skadat och att duschandet orsakat skadan?
Svårt att säga, det borde ni se när ni river vidare kanske?
 
Håller verkligen de där glasblocken tätt på utsidan?
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Jag tycker de ser ut som om de har kommit in vid glasblocken, hur ser underblecket ut, går plåten under glasblocken eller slutar den i kanten på dem? och har dom bockat putsgavlar på blecket?
 
Gissar också på glasblocken. Största fukttillskottet verkar vara just där om man ser hur långt upp fukten går på plyfan.
 
Om man utgår från att fukten kommer utifrån och inte från en skadad fuktspärr.

Det har aldrig legat någon snö mot glasblocken och det finns ett takutsprång över dem. Att det skulle regna in så mycket fukt?
 
Jag tyckte jag såg snö på din bild🤷‍♂️
 
Står träskivorna dikt an plattan? Ligger det syllpapp mellan regeln och plattan?
Det borde ju torka upp ganska snabbt om felet låg i dåligt tätskikt t.ex.
 
Glasblocken är min misstanke med. Ser ut som bruk mellan den. Vi har en duschvägg i glasblock och bruk, och den transporterar fukt som en svamp. Sugs igenom av kapillärverkan och rinner sakta nedåt.
 
T Timmermannen77 skrev:
Jag tyckte jag såg snö på din bild🤷‍♂️
Ja, visst ser du snö på marken utanför väggen men den har aldrig legat mot väggen och det är ca 25 cm tvättat grus ovanpå dräneringsrör mellan vägg och gångplattor.
 
M mattiasborger skrev:
Fast fukt utifrån lär väl inte göra så plattorna släpper om tätskiktet är helt.

Jag tänker mer att tätskiktet blivit skadat och att duschandet orsakat skadan?
Jag lutar mer åt din teori. Det var inne i duschen som vi först hade påverkan på klinkern (de små resningarna av plattorna). Jag tror att fallet i själva duschen är ganska ok men att det sedan inte var rätt utanför duschglasdörren (fäst vid högsta punkten), svagt fall ner mot glasblocksfönstret.

Det jag funderar över är också isoleringens absorberande förmåga. Det jag läst är att mineralull är kapillärbrytande. I så fall borde det vara träskivorna som absorberat allt vatten uppåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.