H
Ska byta termostat ocj få ett som är lite känsligare. Det som sitter där nu har ett spann på 1,1 grad. Finns de som liger på 0,3 - 0,6 grader. Bättre att pannan går lite oftare men kortare.
 
Satsa pengarna på en regulator istället. Med enbart termostat blir du inte av med den varierande framledningstemperaturen. Lägre hysteres gör bara att shunten går mellan sina ytterlägen oftare. Med en regulator så ställs shunten in så att framvattentemp blir den behövs för att hålla rätt innetemp.

Det finns regulatorer som matas från vägguttag och som du alltså får installera själv utan elbehörighet.

Jag tror att många problem med enbart yttergivare beror på att de placerats olyckligt/fel. Den skall sitta på en norrvägg och helst så att den är i skugga hela dagen.
 
Redigerat:
Det är märkligt att framledningstemperaturen varierar så mycket som 30 grader. Jag har en shuntstyrning med utegivare. Den är injusterad så att det vid ca 0 grader ute ger ca 37 grader, vid ca -10 är det ca 42 grader o s v. Det varierar alltså inte så mycket. Kan du justera denna lutningskurva på din styrning, den kanske är för brant inställd? Hos mig skulle det inneburit att utetemperaturen varierat mellan
-25 grader till +20 grader eller liknande.

Jag hade problem med självsvängningar ett tag, men det rörde sig bara om +/-5 grader. Det berodde dels på att armen som skulle justera shunten glappade nån mm så att styrningen när den mätte upp önskat börvärde så hade armen redan dragit förbi shunten från det läget så att det blev för hög temperatur och då blev det överkompensation åt andra hållet pga av glappet då armen skulle dras åt andra hållet o s v. Jag fixade glappet och sen så slöade jag ner styningen också så att den väntade längre tid innan den mätte upp temperaturen och körde shuntmotorn. Kanske är nåt du kan ställa in på din styrning?

Hm, du har ingen shuntstyrning (regulator), bara termostat? Kanske du kan testa att ha en fast framledningstemperatur. Min mamma har haft det i 40 år och det funkar, men man sparar nog på att ha en shuntstyrning.
 
Redigerat:
hokanp skrev:
Bättre att pannan går lite oftare men kortare.
Nää det är det sämsta alternativet om du ser till verkningsgraden, Start/stopp är ineffektiva o ska undvikas..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.