H
Hej
har ett hus från 1962 där ett termostat styr shuntmotor och ventil. Mitt problem är att framledningstemperaturen varierar mellan 51 coh 22 grader. detta medför att pannan ibland kan gå 2 timmar i ett sträck samt att temperaturen varierar lite mycket i huset. Den termostat som är monterad idag är digital och inte gammal.
Vet någon om det finns känsligare temostat??
Vi har idag en Perry.
 
Att framledningstemperaturen varierar är helt normalt, är det kallt ute så måste tempen öka, men är det så att den pendlar fram och tillbaka hela tiden (flera ggr per dag)?

Har det fungerat?
Är den rätt monterad så att shuntmotorn går åt rätt håll och att vinklarna blir de rätta.

Är det en inomhus eller utomhusgivare?
Har du termostater på elementen?

Protte
 
H
Jo att den varierar fårstår jag men tycket det är lång tid för pannan att gå.
Har funkat bättre tidigare men har upptäckt det nu när jag loggar alla temperaturer frå och till pannan. Shuntmotorn är helt ny och funkar.
Är en innomhusgivare har ingen utomhus.
Är bara vanliga kranar. Funderar på att byta dessa men är lite osäker på vilket rörsystem jag har. T.ex. om flera termostat på elementen stänger vad händer då om de är seriekopplade?? Vill ju inte riskera cirkulationspumpen eller annat.

Ska prova med ett nytt termostat.
 
Redigerat av moderator:
Finns ingen justering av regulatorn så den går att slöa ner lite? Det finns en risk för självsvängning när man bara kör med innegivare om regulatorn reglerar för snabbt i förhållande till trögheten i värmesystemet, så det kan vara det som inträffar.
 
Allt är nog som det ska om det bara är så att tempen inne hålls jämn, Kosta inte på några termostater på radiatorerna iaf..
Att tempen svänger på framledningen beror på andra värmekällor el att innegivaren sitter så till att den får kalldrag på sej från dörrar t.ex

Kör fullt öppen kran på radiatorn i rummet där innegivaren sitter o sedan stryper du kranarna i rum som blir för varma, Skulle de bli kallt i övriga huset måste du strypa där givaren sitter..

Att pannan går länge är bara bra för verkningsgraden :)
 
H
Jo problemet är att termostatet sitter i hallen med mycket spring så påverkas klart denna. Mitt andra problem är att jag har en lufvärmepump i andra halvan av huset vilken även når kök och ett vardagsrum. Ibland kan där vara 27 grader varmt medans det i hallen är 20. Slår då termostaten till så värms köket ytterliggare därav att jag vill ha termostat på elementen. Stryper jag elementen mer så är jag rädd att cirkulationen stängs.
 
Du kan nog inte strypa elementen så att cirkulationen upphör. Antingen har du tvårörssystem och då är alla element parallellkopplade eller också är det enrörssystem och då passerar en viss del förbi elementet även om du stängt av det.
 
H
mikaelbe skrev:
Du kan nog inte strypa elementen så att cirkulationen upphör. Antingen har du tvårörssystem och då är alla element parallellkopplade eller också är det enrörssystem och då passerar en viss del förbi elementet även om du stängt av det.
Du skriver att vid 1-rörssystem så även med stängd kran skulle det passera vatten???
 
hokanp skrev:
Du skriver att vid 1-rörssystem så även med stängd kran skulle det passera vatten???
Tja, förhoppningsvis finns väl en by-pass så att resten av radiatorerna ändå får ett flöde.
 
  • 1_ror.jpg
Du kan ju prova att antingen flytta innegivaren till ett ställe som inte påverkas så mycket av händelserna i huset, eller sätta en liten låda runt givaren. Det senare alternativet är klart enklast...., tejpa upp en liten wellpapplåda över givaren... då slöas ju regleringen ner en del...
 
PST skrev:
sätta en liten låda runt givaren. Det senare alternativet är klart enklast...., tejpa upp en liten wellpapplåda över givaren... då slöas ju regleringen ner en del...
Fast regulatorn i sig ändrar ändå sin utsignal lika snabbt, men man får ännu trögare dynamik från att regulatorn justerar framledningstemperaturen till att givaren känner vad som händer, så risken är att det blir ännu värre.
 
Enbart utegivare funkar i många fall ganska bra. Intuitivt känns det feltänkt med enbart en inomhusgivare i ett vattenburet system. Till sin natur är ett sådant system trögt. Det kommer bli svårt att hindra överstyrning och att hamna i självsvängning. Styrning på utegivare modererad av en inomhusgivare funkar enligt min erfarenhet väldigt bra.

Men, det finns en felkälla till. Efter shunten sitter en givare som mäter framvattentemperaturen. Denna kan också leda till självsvängning om shuntmotorn är för snabb och/eller tempavkänningen är för trög.
 
testa att isolera framledningsgivaren noga, så blir det kanske bättre
 
SvenD skrev:
Enbart utegivare funkar i många fall ganska bra. Intuitivt känns det feltänkt med enbart en inomhusgivare i ett vattenburet system. Till sin natur är ett sådant system trögt. Det kommer bli svårt att hindra överstyrning och att hamna i självsvängning. Styrning på utegivare modererad av en inomhusgivare funkar enligt min erfarenhet väldigt bra.
Där har du helt fel, Jag har haft enbart innegivare i 5 år nu o tempen hålls alltid rätt men därimot är det flera som har problem med enbart utegivare då dessa inte klarar att kompensera för blåst tex.. Vet flera som bytt till shuntstyrning med inngivare från att ha haft utegivare tidigare o nu är helt nöjda..
Man kan iof kompensera med att köra med för hög kurva o sedan låte termostaterna hålla tempen men då kör man inte med lägsta framledningstemp..
 
Att styra med enbart utegivare är väsentligt vanligare än enbart innegivare, så det finns i så fall ganska många tillverkare av värmepumpar etc. som har "helt fel". Därmed inte sagt att det funkar optimalt med enbart utegivare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.