De flesta rekommendationer som jag kan hitta så bör man förvara Li-ion batterier runt 40-50% laddade.
Varför rekommenderar Husqvarna att man skall förvara batterierna fulladdade samt dessutom ladda batterierna en extra gång under vinter om möjligt?

Några ref:
https://www.batteriexperten.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=Webbsida&ID=122
http://www.prisjakt.nu/konsument/basta-tipsen-att-gora-dina-batterier-lyckliga/

Skiljer sig HQ batterierna?
Skickat frågan till HQ men fick inget svar

/C
 
Jag har en 330x som i flera vintrar inte underhållsladdats men inför den gångna säsongen var bägge batterierna döda och gick inte att rädda.
Jag lämnade in klipparen hos ÅF för byte och fick lite skäll av mekanikern som sa att batterierna måste underhållsladdas flera gånger varje vinter. Han sa att dessa batterier är mycket känsligare än de äldre blyackarna som HQ använde tidigare men gav ingen närmare förklaring på varför.
Nu vet jag alltså att HQs rekommendation är riktig och denna vintern kommer den följas!
 
Två frågor som anknyter till laddningen.

1) Kan man låta den långa kabeln (svagströmskabeln) mellan trafon och laddstation ligga kvar ute?
Givetvis så får man ju skydda den på samma vis som kontakterna på begränsningskabeln.

2) Dum fråga, men, det bör väl gå att ladda med enbart från kontakten som sitter på trafon.
Det är väl inget inbyggt motstånd kabeln?
 
1) Ja

2) Nej
 
Min fråga 2 var måhända tvetydig, så svaret blev därefter ;-)
Tolkar svaret som att det inte finns inbyggt motstånd i kabeln och att jag kan ladda med enbart trafons korta sladd.
 
Jag kommer inte ihåg hur min beter sig när larmet går och man stänger av brytaren i botten, tänker att så borde den inte bete sig utan att fortsätta larma.
Detta innebär i så fall att larmet alltid är inkopplat och då alltid drar lite ström, detta kan tydligen vara så mycket att klipparen behöver laddas under vinterförvaringen.
 
Larmet är aktiverat även om huvudbrytaren stängs av, annars hade de blivit lätta att stjäla:)
 
Vid långtidsförvaring bör man inte ladda Li-Jon batterier över 80%
De tål inte heller för låg urladdning, då dör de. Men de har ganska låg självurladdning, så laddar man till 80% klarar de sig som regel ganska länge. Huruvida sedan HQ m.fl. har någon internelektronik som drar ström konstant och därför behöver underhållsladdas oftare har jag ingen aning om.
 
thomasx skrev:
Vid långtidsförvaring bör man inte ladda Li-Jon batterier över 80%
Ja kanske, eller så är detta en av alla myter som blivit sanning bara det skrivits på tillräckligt många sidor.
En robotklippare går ju själv in och laddar fullt, så att ta in den för vinterförvaring när batteriet är laddat till en viss nivå kan ju bli svårt rent praktiskt.
Nä, fulladdat är nog den enda rimliga rekommendationen och jag tror inte på att det skulle kunna vara skadligt.
 
legion skrev:
Ja kanske, eller så är detta en av alla myter som blivit sanning bara det skrivits på tillräckligt många sidor.
Knappast, jag har haft ingående detaljdiskussioner i konstruktionsmöten med Li-Jon batteritilverkare. Att hantera Li-Jon batterier korrekt är en konstart, det vittnar allt för många olyckor över allt för lång tid allt för väl om. Nu senast Samsung Note 7...
 
I Husqvarnas fall kanske det är så att batteriet aldrig laddas till mer än 80% av dess maximala kapacitet. Och därför är fulladdat också rätt för långtidsförvaring.

Att inte ladda batterierna mer än till 80%, och att inte ladda ur dem allt för mycket, förlänger deras livslängd. För en robotgräsklippare är det kanske en bättre kompromiss att använda en mindre del av batteriets "totala kapacitet" och öka livslängden. Klipptid kontra laddtid blir ändå tillräckligt bra och det är aldrig någon som blir irriterad över att batteriet "tar slut" som när man kör en skruvdragare eller liknande.

En tanke bara.
 
thomasx skrev:
I Husqvarnas fall kanske det är så att batteriet aldrig laddas till mer än 80% av dess maximala kapacitet. Och därför är fulladdat också rätt för långtidsförvaring.
Jag var också inne på att det är så, det känns ju i alla fall troligt, antagligen gäller det i så fall de flesta li-jon-laddare av klass. Därför ska/behöver man inte själv hålla på och experimentera med olika nivåer.
 
J
Förvarar man litiumbatterier urladdade så kan de svälla och gå sönder (hände mig).
Batterier till RC-grejer (drönare osv) ska laddas ur till ca 50% innan man förvarar dom någon längre tid.
Vissa märken på batterier till RC-grejer har börjat med "intelligent" batteri. Om batteriet lämnas fulladdat mer än X dagar, så börjar det själv ladda ur batteriet till ~50%.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
legion skrev:
Larmet är aktiverat även om huvudbrytaren stängs av, annars hade de blivit lätta att stjäla:)
Vilket larm skulle det vara?
 
Stefan Severin skrev:
Vilket larm skulle det vara?
Jag förstår inte frågan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.