Min mäklare värderade huset för knappt två månader sedan. Nu när huset ligger ute börjar han prata om att "priset ligger väl högt". Att försäljningen av hus går trögare än man trodde. Inget nytt om husets skick har tillkommit efter förbesiktningen. Är detta vanligt?
 
  • Gilla
schako01
  • Laddar…
S
Hade du redan givit mäklaren i uppdrag att sälja även för några månader sedan eller var den värderingen innan ett uppdragsavtal skrivits på? Annars finns det ju incitament att lägga värderingen i övre spannet för att säkerställa att man får sälja objektet.

Känns oseriöst. Tiden för försäljning är väl inte den bästa (mitt i sommaren) men i övrigt har det ju inte hänt något speciellt i marknaden senaste månaderna som skulle innebära väsentligt lägre priser. Riksbanken var ju ute häromdagen och var duvaktiga och pratade om att fler sänkningar än de först spått för 2024 var aktuella. Detta borde stärka marknaden ytterligare.
 
  • Gilla
bygg2023 och 6 till
  • Laddar…
S
Sen är en värdering alltid en värdering. Hans värdering kan ju varit korrekt givet de antagande han använde. Har ni nu haft ett par visningar med svalt intresse så ligger det sannolikt för högt.

Mitt exempel ovan utgick mer från att han lämnade en hög värdering - du skriver på med denna mäklare - nu vill ni lägga ut den offentligt och då vill mäklaren helt plötsligt lägga ut den till ett mycket lägre pris.
 
  • Gilla
Crank och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mycket vanligt. Den första värderingen är "bästa möjliga scenario med rätt köpare". Den är hög och ges för att du ska välja mäklaren och teckna avtal med denne. När sedan försäljningen väl är igång så vill mäklaren sälja så fort som möjligt och då vill den sänka priset om det krävs. Mäklaren har allt att förlora på att sitta på en surdeg till försäljning under lång tid.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
helrob och 62 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Hade du redan givit mäklaren i uppdrag att sälja även för några månader sedan eller var den värderingen innan ett uppdragsavtal skrivits på? Annars finns det ju incitament att lägga värderingen i övre spannet för att säkerställa att man får sälja objektet.

Känns oseriöst. Tiden för försäljning är väl inte den bästa (mitt i sommaren) men i övrigt har det ju inte hänt något speciellt i marknaden senaste månaderna som skulle innebära väsentligt lägre priser. Riksbanken var ju ute häromdagen och var duvaktiga och pratade om att fler sänkningar än de först spått för 2024 var aktuella. Detta borde stärka marknaden ytterligare.
Värderingen var innan uppdragsavtal. Sedan när han fick uppdraget ville han sänka värderingen redan innan annonsering med hänvisning till att läget var helt annorlunda i juni jämfört med april. Håller med om att det känns oseriöst.
 
  • Arg
  • Gilla
StefanCalmar och 9 till
  • Laddar…
Förutom att det som Claes säger helt stämmer, så är faktiskt marknaden svagare nu än för 2 månader sedan. Inte bara för att vi övergått i sommarlunk, men för att i våras såldes en del bostäder på stora förväntningar om snabba räntesänkningar.

Dessa har inte materialiserats dessutom har olika Centralbanker (inte Svenska) ute i världen flaggat för att det inte kommer bli lika många sänkningar som de tidigare sagt. De vill inte underblåsa elden för mycket och ekonomierna/arbetsmarknaderna går helt enkelt för bra.

Så med allt annat så är drömmen om något alltid lättare att sälja än verkligheten. Insert valfritt ord i föregående mening så förstår ni. =)

Jag ser i min marknad att lägre prissatta hus inte säljs, de över 4-5 mkr säljs långsammare men säljs. De över 10 mkr säljs långsamt men där är köparna mer picky(dessa köpare har ofta mer kapital i kistan och mindre räntekänsliga) Många hus som inte såldes under hösten 2023 har också kommit ut igen.
 
  • Gilla
  • Älska
dicliff och 15 till
  • Laddar…
S
Trist om han givit dig falska förhoppningar vad huset är värt.

Huset kommer ju dock säljas till vad någon är beredd att betala för det (och du sälja) oavsett värdering.

förstår dock att du är besviken (den lägre värderingen kanske du inte velat genomföra försäljningsprocessen till).
 
  • Gilla
linkanbygg och 6 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Trist om han givit dig falska förhoppningar vad huset är värt.

Huset kommer ju dock säljas till vad någon är beredd att betala för det (och du sälja) oavsett värdering.

förstår dock att du är besviken (den lägre värderingen kanske du inte velat genomföra försäljningsprocessen till).
Nej, jag hade nog väntat. Värderingen på 5 miljoner blev 4,3 när han fått uppdraget.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
emmel och 15 till
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Nej, jag hade nog väntat. Värderingen på 5 miljoner blev 4,3 när han fått uppdraget.
Kanske är läge att vänta då. Dra tillbaka huset från marknaden och avvakta tills läget förbättras. Eller har ni på något sätt låst in er på att sälja nu?

Besiktningen kostar ju lite pengar, men den borde nog gå att återanvända om man lägger ut huset till försäljning om nåt år eller så. Det är väl mest annonskostnaden som är pengar i sjön, och det är ju ingen jättesumma i sammanhanget.
 
  • Gilla
linkanbygg och 5 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Kanske är läge att vänta då. Dra tillbaka huset från marknaden och avvakta tills läget förbättras. Eller har ni på något sätt låst in er på att sälja nu?

Besiktningen kostar ju lite pengar, men den borde nog gå att återanvända om man lägger ut huset till försäljning om nåt år eller så. Det är väl mest annonskostnaden som är pengar i sjön, och det är ju ingen jättesumma i sammanhanget.
Mäklaren har ju ensamrätt i 3 månader och antar att jag måste betala en del om jag väljer att avsluta i förtid.
 
  • Gilla
Wiccat och 1 till
  • Laddar…
Oavsett vad mäklaren säger är det ju du som bestämmer.

Vill du gå ut med 5 så får ju mäklaren rätta sig efter det (eller säga upp avtalet).

Budgivningen (även skambud) kommer att ge en fingervisning om prisnivån är fel eller rätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
Jag har ett hus till salu just nu, lades ut för ca 2 veckor sedan. Jag och mäklaren var överens om vad det skulle läggas ut för när jag visade honom huset. När jag sedan tittade lite noggrannare i den marknaden så såg jag att hus där, säljs till utgångspris eller 5-8% under utgångspris. Då ringde jag mäklaren och höjde utgångspriset med 10 %. Då har jag något att sänka med, eller så får köparen känna att han gjorde en bra affär om han får pruta 5-10%.

Hittills är det trögt, trots att det är ett bra hus med nya bad/kök/fasad etc. och billigast på hemnet i den kommunen. Min konklusion är att köpare i lägre prisklasser har dragit sig tillbaka och att det inte är tid att sälja just nu.

Så kommer det någon som vill hyra det så hyr jag ut det och fortsätter att kratta in 10% om året. Detta sa jag till mäklaren redan från början och då sa han att om jag hyr ut det så river han givetvis vårt kontrakt.
 
  • Gilla
Hjortmark och 4 till
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Mäklaren har ju ensamrätt i 3 månader och antar att jag måste betala en del om jag väljer att avsluta i förtid.
Du ska inte behöva betala nåt till mäklaren. Om ni inte har nåt väldigt märkligt kontrakt så gäller regeln ingen försäljning=inget mäklararvode.

Som sagt, besiktning och annonsen åker du på att betala, men inget faktiskt arvode.

En viktig detalj angående ensamrätten dock. Om ni senare skulle sälja till en spekulant som mäklaren hittat åt er så har mäklaren rätt till fullt arvode. I övrigt har mäklaren inte rätt till ett korvöre.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Nej, jag hade nog väntat. Värderingen på 5 miljoner blev 4,3 när han fått uppdraget.
Sänktes arvodet motsvarande?
 
  • Gilla
Revhiet1 och 3 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Sänktes arvodet motsvarande?
Mäklaren har fast arvode oavsett försäljningspris.
 
  • Haha
  • Gilla
frazor och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.