Fick hem ett brev idag där kommunen rekommenderar att man vattenfyller trekammarbrunnen efter tömning för att undvika slamflykt.

Varför ska man vattenfylla trekammarbrunnen för att undvika slamflykt?
Hur fungerar det rent tekniskt? I min värld borde mer vatten öka möjligheten för slammet att fara vidare?
 
Om det inte finns vatten i brunnen så finnd det ju inget som stoppar upp flödet, det rinner då med slam även till sista kammaren.
 
Hmm, jag är nog trög.

Med mindre vatten borde ju slammet bara ligga still i första kammaren?
Jag förstår nog inte hur en trekammarbrunn funkar helt enkelt.
 
Claes Sörmland
Den bygger på att slammet sedimenterar (eller flyter vad gäller första kammaren). Den egenskapen gör att slammet inte följer med vattnet som rinner genom brunnens kamrar. Är brunnen inte fylld så finns det ingen vattenkolumn som kan tillåta sedimentering och slam och vatten rinner blandat genom brunnen.
 
I inlägg 25 här finns en bra skiss.
https://www.byggahus.se/forum/threads/effektivare-rening-trekammarbrunn.299755/page-2

Du ser öppningarna i väggarna. Där är det meningrn att slam som sjunker eller flyter inte ska komma igenom. Om den är tom kommer allt flytade slamm att flöja med igenom till nästa kammare när den fylls upp. Så det är en bra ide att fylla brunnen efter tömmning. På vissa håll gör slambilen det.
 
Aha, hålet är liksom nere i brunnen.
Allt solklart

Tack
 
Det är en miljögrej också att slambilarna har börjat separera vätskan och pumpa tillbaka vattnet för att slippa transportera bort en massa vatten. När jag pratade med den som gjorde om vår avloppsanläggning så rekommenderade han starkt att betala den extra avgiften för att slippa det, enligt honom så följer det med alldeles för mycket partiklar tillbaka som skadar infiltration/markbädd.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
enligt honom så följer det med alldeles för mycket partiklar tillbaka som skadar infiltration/markbädd.
Så har jag förstått det också.
Den rätt fasta slamkakan sugs upp i spolbilen, centrifugeras tillsammans med vattnet och mycket slampartiklar spolas tillbaka, och kan flyta vidare till infiltrationsbädden.
Här hos oss har de inte börjat med denna teknik än, men det kommer väl...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.