• Gilla
Melonmatte och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Har 3-4 st Trangia både med spritbrännare och gasbrännare och använt i sådär 40 år. Trangia är ett av de bästa om man vill ha ett friluftskök att laga mat på. Stadigt, två grytor och stekpanna. Men som fler nämnt, ska man ha ett allroundkök / nödkök skall man ha en brännare som klarar flera olika flytande bränslen. Gas fungerar dåligt i kyla, rödsprit är bara marginellt bättre.
För familjeutflykten tycker jag nog att Trangia med gas är svårslaget i kombinationen användbarhet/enkelt och säkert. Räcker bra till 2 vuxna o 2 barn eller 3 vuxna om inte alla 3 är skogshuggare i portionsstorlek.
Med tanke på det så kan man stå ut med den höga vikten. Som enmanskök hade jag idag inte valt ett Trangia.
Det har i alla fall funnits ”multi fuel” brännare som passar Trangia, osäker på om de finns kvar. Går säkert att bygga om.
 
MultiMan
Stämmer ju inte att sprit bara är "marginellt bättre" i kyla. Vad jämför du med för gas? Även med vintergasblandning dör den långt innan spriten. Använder man vintersatsen till spritbrännare med förvärmare så har man bra fjutt relativt snabbt. Spribrännare ger bara ~1000W medan gasen runt 2000W (när den fungerar normalt), men det har inget med funktionen i svår kyla att göra, där spriten fungerar och gasen i princip inte alls om det blir riktigt kallt.

Vilken gas klarar ens i närheten av -38C som ett exempel här:

 
Totte_S
MultiMan MultiMan skrev:
Stämmer ju inte att sprit bara är "marginellt bättre" i kyla. Vad jämför du med för gas?
Ja det var ju egentligen helt fel uttryckt av mig. Det jag jag egentligen ville få fram är att jag hellre skulle satsa på ett annat flytande bränsle än T-röd i kyla. Men absolut funkar t-röd bättre än gas. Tack för att du rättar!
 
Lite ologiskt kan jag tycka att ni pratar om sprit vs gas i kontexten om överlevnad i kristid. Då är vanlig eld med tändstål det enda säkra, och det ser man också i rapporteringen från Ukraina när folk står ute och lagar mat över öppen eld. Satsa på gjutjärn som kärl för matlagningen, och ha tändstålet redo i krislådan.

Med det sagt, har lagat de mest fantastiska rätterna med triangaköket (gas).
 
  • Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Lite ologiskt kan jag tycka att ni pratar om sprit vs gas i kontexten om överlevnad i kristid. Då är vanlig eld med tändstål det enda säkra, och det ser man också i rapporteringen från Ukraina när folk står ute och lagar mat över öppen eld. Satsa på gjutjärn som kärl för matlagningen, och ha tändstålet redo i krislådan.

Med det sagt, har lagat de mest fantastiska rätterna med triangaköket (gas).
Ursprungliga frågeställningen var ju åsikter om Trangia…
Men jag håller med - öppen eld är universellt och trevligt att laga mat på. Kanske inte så energieffektiv men kan man göra det inne så får man ju värme också.
Kan ju bli en spännande egen tråd med tips.
 
H Hybro skrev:
Jo, jag pysslade med den lilla runda spritbrännaren i lumpen för 40 år sen.
I stället för T-sprit användes metanol. Som inte ger dålig smak av spill.
Men... det är väl lika farligt med metanol, men du märker inte spillet 😮. Har aldrig kollat äktheten i det påståendet på 40 års Trangia-kok inser jag.
 
  • Gilla
Allman
  • Laddar…
MultiMan
Det går åt mer metanol än etanol för att värma samma mängd, så man måste ha mer med sig. Minns inte exakt hur stor skillnad det är nu, men det finns genomgångar där det mäts uppkok och spritåtgång. Tror det rörde sig om 10-15% till T-röd/etanols fördel jämfört med metanol.

Tändstål är givetvis alltid vettigt att ha. Jag skaffade en Mora companion spark senast och det är en vettig lösning om man inte har något innan och behöver en bra kniv samtidigt.
 
Är det för hemmabruk så är det bra, det går att både ha gasol (tillsats) eller t-röd. Är det för vandring så finns det lättare alternativ, som Soto Windmaster.
 
Blanda i 10% vatten i etanolet så sotar det mindre.
 
Blanda 75% så sotar det inte alls.
 
  • Haha
statiker
  • Laddar…
Trangia är och förblir en klassiker inom camping. Kompakt och lätt, och använder du försvarets 3 dl bränsleflaska får du plats med bränsle och tändare inne i köket. Går ner i vilken ryggsäck som helst och fungerar direkt efter att ha lagrats ytan underhåll i decennier. Bränslet likaså samt att bränsle finns tillgängligt överallt.

Gäller det att packa en nödväska är det ett bra val även om det finns andra bra alternativ.

Har man lite mer plats är ett sånt där gasolkök av med engångs gasoltuber i sprayburksformat också bra. Flaskorna är extremt billiga och köket är lättanvänt.

Men att överleva zombieinvasionen börjar med ett Trangiakök eller två. För familjebruk välj modell 25 men 27 är mindre och räcker för en person eller två.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Någon som kört med e85 eller bensin?
 
hsd
Se upp med dessa butan engångsflaskor, de funkar dåligt när det är kallt
Betydligt bättre med gasol, propan, som levererar en bra bit under nollan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.