Varför utför du elarbeten själv?

  • Jag litar inte på anlitade hantverkare, gör det bättre själv

    86 Röster 16,5%
  • Svårt att hitta en bra elektriker

    34 Röster 6,5%
  • Tycker att det är stimulerande och lärorikt

    111 Röster 21,3%
  • För att spara pengar, elektriker är för dyra

    201 Röster 38,5%
  • Jag är själv elektriker

    47 Röster 9,0%
  • Av logistiska skäl

    42 Röster 8,0%
  • Antal röster
    522
  • Omröstningen stängd .
kanonkula skrev:
Skulle du då säga att våra elsäkerhetsregler fungerar bra som det är( med tanke på den låga statistiken)eller att vi skulle få mindre, mer eller lika lite skador om vi ändrade lagen så fler kan utföra Elinstallationer utan överinseende och/eller utan egenkontroll?
Det är precis det vi tror. Se andra svar i tråden. Och det är inte nödvändigtvis så att någon säger att vi skulle tillåta ett system "utan överinseende och/eller utan egenkontroll". Det finns många sätt man skulle kunna ordna ett system med sådana inslag.

MEN, det spelar egentligen mindre roll. Det system vi de facto har idag har som sagt inte någon inbyggt överinseende, om man inte arbetar tillsammans med en elektriker med dennes goda minne. Men notera att även om det inte varit formellt helt OK förut, så blir det rakt av förbjudet med ändringarna i lagen, så vi tar alltså ett stort steg i fel riktning just nu. Nu blir det rakt av förbjudet att dra slang, även om man gör det tillsammans och i samråd med sin elektriker.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Nu blir det rakt av förbjudet att dra slang, även om man gör det tillsammans och i samråd med sin elektriker.
Det var det redan innan också. Se tidigare svar i tråden. Innehar du inte AB eller anställd av någon som innehar AB så får du inte syssla med starkström om man ska hårddra det. (undantag stickpropp, byta uttag om man har nödvändig kunskap)
 
Tror jag har tagit upp det i en annan tråd tidigare, men i USA/Canada får man i vissa stater(om inte alla) hemmapula om man sedan får arbetet besiktigat av en registrerad elbesiktningsman. Tror detta skulle vara bästa, folk gör vad dom vill ändå, och då kan man få det lagligt sen om det är gjort rätt.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
tommib
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, fast vad vi kan göra då är ju att jämföra med andra länder med ett mera liberalt regelverk och jämföra olycksstatistiken där. T ex Finland, eller USA. Vad jag vet så är vår olycksstatistik liknande, dvs även om det finns skillnader så är de inte avsevärda, utan står mer att finna i andra skillnader vad gäller allmänna standarder osv.

Så, mycket talat för att el "inte är så farligt." Detta stöds ju också av hur regelverket haltar. Installationer i båtar är exv. inte behörighetspliktiga ej heller byggandet eller service av apparater (så länge man inte säljer dem). Dessa områden leder inte heller till olyckor i någon nämnvärd utsträckning.
Finland har i någon mån ett striktare regelverk... Om jag läser rätt på följande sidor
http://www.stek.fi/Sahkoturvallisuu...hkotoita_saa_tehda_tavallinen_sahkonkayttaja/
http://www.tukes.fi/sv/For-konsumenter/Sisustus-ja-remontointi/Gor-det-sjalv--elarbeten/
så får man inte byta vägguttag själv. Däremot får man riva en elanläggning som gjorts spänningslös på ett "säkert och absolut sätt". Man får också gräva kabeldiken och lägga markkabel om en elektriker kommer och godkänner efteråt. Den mest intressanta skillnaden är dock att man specifikt får agera hantlangare åt elektrikern. Detta omöjliggjordes av den nya elsäkerhetslagen här, vilket naturligtvis är genomkorkat.

Finland var också ett intressant land att handla elmateriel i. Utbudet var erbarmligt dåligt och alla hänvisade till att standardinstallationer görs med MMJ (=EKK), dvs det ser eländigt ut. Om jag inte såg helt fel så har också matningen till vår stuga där en separat jordledare, eller så är det ett TT-system.
 
tommib
Ett mer intressant exempel verkar vara storbritanniens "Part P" som tillåter rätt extensivt hempul.

http://electrical.theiet.org/building-regulations/part-p/faqs.cfm

Se speciellt fråga 5, vad som är "non-notifiable", Fråga 6 som handlar om hempul och fråga 11 som handlar om huruvida man tror att det blir mer "ful-el".
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
kanonkula skrev:
Det var det redan innan också. Se tidigare svar i tråden. Innehar du inte AB eller anställd av någon som innehar AB så får du inte syssla med starkström om man ska hårddra det. (undantag stickpropp, byta uttag om man har nödvändig kunskap)
Nej, just för närvarande (sedan jan 2014 om jag inte minns fel) får vem som helst arbeta under behörig elinstallatörs överinseende genom undantaget i 1kap §13 i elsäkfs2013.
http://www.elsakerhetsverket.se/glo.../2013-1-2014-2-2015-4-2016-5-konsoliderad.pdf
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
För några år sen hade jag en dimmer i vardagsrummet som jag ville byta mot en vanlig strömbrytare.
Om jag hade bytt dimmer mot ny dimmer, så hade jag fått göra det själv.
Om jag hade haft vanlig strömbrytare och bytt mot en ny sådan, så hade jag också fått göra det själv.
Men att byta dimmer mot strömbrytare räknas plötsligt som nyinstallation och är förbjudet.
Är det konstigt att en lag som är så halsbrytande ologisk inte efterlevs?
Är det alldeles omöjligt att utbilda en normalhändig privatperson, så att denne blir behörig att utföra den sortens elarbete, i sin egen bostad och på egen risk?
När vi idag tillåter 18-åringar att köra fordon med obegränsade hästkrafts- och fartresurser i en trafik som dödar så många varje år i Sverige att det motsvarar en störtad fullastad jumbojet om året?
Nä, dags att myndigförklara gör-det-självarna. Elkörkort för alla!
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Ett "problem" är väl gränsdragningen, för oavsett vart gränsen går kommer folk att tycka att den är på "fel ställe" och varför är det här ok men det som ligger nära är förbjudet.
 
Just att byta från dimmer till brytare är nog inget problem hur man än försöker konstra till det, omvändningen däremot är ju nämnd explicit. Men givetvis är nuvarande läge ologiskt osv ger inte mycket mer än upprätthåller en byråkrati och en inte föraktlig svans som livnär sig på delar runt den men som jag ser det sällan har större inverkan på gräsrotsnivå eller praktiskt inom elbranschen. Så lite mer eller mindre hempul får vi nog syna med apotekarmått om det ska gå genom övrigt brus.

Och risken med elkörkort är kanske främst att dra en hel hop kameler inom branschen genom nålsögat det ger ju även ökad oönskad byråkrati. Att en liten grupp intresserade utomstående tex hempulare fick möjligheten vore ju en fördel men säkert helt marginellt i sammanhanget.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
elmont skrev:
Ett "problem" är väl gränsdragningen, för oavsett vart gränsen går kommer folk att tycka att den är på "fel ställe" och varför är det här ok men det som ligger nära är förbjudet.
Så är det.

Men det är ju ett generellt "problem" i allt här i samhället.
Alla har ju åsikter om att man inte får komma in på krogen när man fyller bara om en månad, varför man inte får rösta som 17-åring, varför Polisen ska ha regler som gör att dom inte kan ta i med hårdhandskarna, varför Polisen ska ha så stora befogenheter, Varför det inte kan vara 70 på denna väg, medan andra tycker det borde vara 50 på samma väg.

Vi har precis samma gränsdragningsproblem överallt, det hindrar ju inte att vi både stiftar lagar och gränser, likväl som justerar dessa.

Dvs, ditt argument är ett icke-argument.
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
kanonkula skrev:
Det var det redan innan också. Se tidigare svar i tråden. Innehar du inte AB eller anställd av någon som innehar AB så får du inte syssla med starkström om man ska hårddra det. (undantag stickpropp, byta uttag om man har nödvändig kunskap)
Ja, det trodde vi också att det var så från början. Men så lättade man på regelverket för att tillåta personaluthyrningsföretagen, och det öppnade dörren på glänt för att man faktiskt skulle kunna göra det tillsammans med en välvilligt inställd elektriker. Nu stängs den dock hårt, så hårt att man inte ens kan göra elinstallationsarbeten på sin fritid, även om man skulle ha AB. Detta eftersom elsäkerhetsverket själva inte tyckt att den gamla lagstiftningen varit tydlig nog på den punkten. Alltså vem som kan göra elinstallationer, och eftersom de är tillsynsmyndighet så får vi väl tro på dem.

Så, summa summarum, regelverket var inte alls så entydigt som din utsaga skulle kunna få en att tro.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det var inte ett argument utan ett krasst konstaterande att vi kommer att ha samma "debatt" oavsett vart man lägger ribban.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
OK, då tar vi de nya diskussionerna om gränserna sen när dagens regelverk blivit ändrat.
Den dagen, den sorgen. :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Så, summa summarum, regelverket var inte alls så entydigt som din utsaga skulle kunna få en att tro.
Elsäk -fs 2013

"3 § Utan hinder av bestämmelserna i 6 § elinstallatörsförordningen
(1990:806) om vem som får utföra elinstallationsarbete, får följande arbeten
utföras av andra än en elinstallatör eller en yrkesman under överinseende av
en elinstallatör.
Undantagen gäller dock inte för elinstallationsarbeten som
utförs i explosiva miljöer.
1. Utbyte av elkopplare som är placerade i en egen kapsling eller dosa
samt av anslutningsdon för högst 16 A, 400 V.
2. Utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen inne i bostä-
der.
3. Utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning som
ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 V
med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på högst 10 A
eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
4. Förläggning av värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning
med nominell spänning om högst 50 V.
5. Losskoppling eller anslutning av en anordning i ett laboratorium, prov-
rum eller liknande där anordningen används för utbildning, provning, för-
söksverksamhet eller kontroll.
4 § Utan hinder av 6 § elinstallatörsförordningen (1990:806) om vem som
får utföra elinstallationsarbete får elinstallationsarbete utföras av
a) skolelev i utbildningssyfte, även om arbetet äger rum i en annan verk-
samhet än utbildningsanordnarens verksamhet och
b) den som deltar i en praktik utan att anses som anställd om praktiken har
anvisats av en myndighet.
Elinstallationsarbete enligt första stycket ska ske under överinseende av en
elinstallatör."

Jag tycker den är ganska tydlig, AB eller anställd av AB eller under utbildning.
 
Mikael_L
Läs 1kap 13§ också. Så ser du vad vi menar. :)

Du kan följa min länk tidigare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.