Sittställning
F FredrikThulinsson skrev:
Bara o leta bolag och läsa bokslutpappren på diverse seriösa bolag så får du svaren du söker på allt väl detaljerat.
Lycka till!!
F FredrikThulinsson skrev:
Bara o leta bolag och läsa bokslutpappren på diverse seriösa bolag så får du svaren du söker på allt väl detaljerat.
Lycka till!!

Äh, finner bara det konstigt att traditionell snickare som är anställd kan ha mer än du som egenföretagare. Då snackar vi inte massa svartjobb och fusk utan ett seriöst bolag.

Men du kanske är i fel bransch va vet jag.

Har själv jobbat i industrin som konsult förr, anställd med högre lön.

Nu är det dags att sova dock :) god natt
 
Sittställning Forlowt skrev:
Detta ställer mer frågor än det besvarar känner känner jag :crysmile::thinking:

Om det är så tufft förstår jag faktiskt inte hur företag med anställda existerar och dessutom har högre lön än du plockar ut.

Känns som sagt som en dum idé att starta företag för att kunna argumentera runt lite på ett forum faktiskt.

Men förstå mig rätt, jag är inte emot 100k men säger man siffran bör man också kunna ställa upp det i ett exempel va min poäng ursprungligen.
Var exakt summan går per anställd varierar givetvis. Inom bygg har man traditionellt pratat om att man bör kunna fakturera runt 1 mille/ anställd/ år.
Men denna tumregel beror givetvis på ifall man kan fakturera 400 kr eller 800 kr / Tim samt vilka kostnader man har.

Men jag tycker Ts uppställning som hon hänvisade till dig är bra. Diskussion borde handla om den och inte om just 100 brak/ mån är rimligt eller ej.

En sak är säker. Det kommer inte bli billigare i framtiden. Snarare tvärtom. Var så säkra.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikThulinsson och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hoppas någon som är kunnig på området kring sotning kliver in. Bara det att du skriver att det är en upphandling säger att det finns andra pengar med i spelet.
Kan inget om just sotning men 475 kr/ sotning låter helt orimligt i mins öron om det är den ända inkomstkällan.
Tyvärr är det så. Kommunerna som upphandlar vill ha lägsta tänkbara pris, därav kan det ofta bli outbildade sotare som får arbete. Det finns en ny teknik som kallas arbetmiljövänlig sotning som många kommuner vill ha men sen inte betala för.
Arbetsmiljö vänlig sotning utförs nerifrån med stavar. Det tar lite längre tid men är säkrare både för fallolyckor och Sotarna blir inte lika exponerade av sotet som är cancerframkallande.
Takstegar måste man ha i vilket fall det styrs av PBL och BBR.
Sotningen lyder under LSO.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Äh, finner bara det konstigt att traditionell snickare som är anställd kan ha mer än du som egenföretagare. Då snackar vi inte massa svartjobb och fusk utan ett seriöst bolag.

Men du kanske är i fel bransch va vet jag.

Har själv jobbat i industrin som konsult förr, anställd med högre lön.

Nu är det dags att sova dock :) god natt
Måste lägga mig i även detta. Det är otroligt vanligt att en anställd tjänar mer än en som driver ett företag. Otroligt många som driver företag lever på drömmen att lyckas. Men det är inte så enkelt som många tror. Kk talar sitt tydliga språk.
Det krävs lite mer än att vara duktig med hammaren för att kunna driva företag. Så enkelt är det.
 
  • Gilla
  • Älska
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Tyvärr är det så. Kommunerna som upphandlar vill ha lägsta tänkbara pris, därav kan det ofta bli outbildade sotare som får arbete. Det finns en ny teknik som kallas arbetmiljövänlig sotning som många kommuner vill ha men sen inte betala för.
Arbetsmiljö vänlig sotning utförs nerifrån med stavar. Det tar lite längre tid men är säkrare både för fallolyckor och Sotarna blir inte lika exponerade av sotet som är cancerframkallande.
Takstegar måste man ha i vilket fall det styrs av PBL och BBR.
Sotningen lyder under LSO.
Jag fattar men ändå inte. Kommunerna upphandlar sotning. Kommunerna har en prislista?
För att driva runt denna apparat kan det omöjligt kosta, låt säga 500 kr/ sotning.
Vad får den upphandlade entreprenören av dessa 500 kr?

Det låter inte som kommunens sotningstaxor mot privatpersoner täcker alla kostnader.

Precis som vanligt finns en hund begraven någonstans.

Någon Sotare som har kartan?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hur är det möjligt undrar jag? 700 kr blir allts 560 kr ex moms. För den timmen ska han ta emot din beställning, Boka tid, Åka ut till din skorsten, utföra arbetet, hem och fakturera arbetet.
Om många arbeten ligger koncentrerade till din skorsten skulle han möjligen klara 2 sotningar i timmen. Men i praktiken tror jag det är helt omöjligt att snitta 2 sotningar i timmen.

Pratar vi en riktig sotarfirma så börjar och slutar deras arbetstid dessutom på kontoret där dom dessutom har arbetstid för tvagning.

Så i min värld som inte kan ett dugg om sotnings branschen så borde det vara en minimidebitering på absolut minst 2 timmar. Högst troligt mer när vi pratar 560 kr /Tim ex moms.

Men grattis till dig som hittat en billig sotare!
Här så bestämmer sotarn när han ska komma och han var här 10 min som en vessla en pipa att dra 600 kr, Bilprovningen tar 1389 kr för att regbesiktiga min släpkärra 15 min tog det men så är det avreglerat oxå
 
apotekarnes
Precis! Gör man 3x600 kr i timmen, har hög del fakturerbar tid och dessutom inte har behov av dyr utrustning är det väl inga problem att gå runt?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Måste lägga mig i även detta. Det är otroligt vanligt att en anställd tjänar mer än en som driver ett företag. Otroligt många som driver företag lever på drömmen att lyckas. Men det är inte så enkelt som många tror. Kk talar sitt tydliga språk.
Det krävs lite mer än att vara duktig med hammaren för att kunna driva företag. Så enkelt är det.
Då får jag nog också lägga mig i och komplettera det där något. En vanlig anledning till att den som äger företaget tar ut mindre lön är att man betalar mycket mindre skatt om man istället tar utdelning på slutet av året. Att det skulle vara vanligt för företagare att ha omotiverat (för det finns ju en hel del dyr expertkompetens man gärna betalar för) mindre inkomst totalt än deras anställda tror jag inte på, men du får gärna komma med lite relevanta källor så ändrar jag mig.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
Måste lägga mig i även detta. Det är otroligt vanligt att en anställd tjänar mer än en som driver ett företag. Otroligt många som driver företag lever på drömmen att lyckas. Men det är inte så enkelt som många tror. Kk talar sitt tydliga språk.
Det krävs lite mer än att vara duktig med hammaren för att kunna driva företag. Så enkelt är det.

Detta är ju exakt poängen... Alla ska inte syssla med eget.

Precis som du säger så jagar man lyckan men sällan att den kommer.. vem hamnar i kläm om inte kunderna som hela tiden ska täcka upp för en taskig affärsmodell. Givetvis är detta inte regel för hela branschen men det är nog vanligt förekommande bland små bolag.
Men också anställda som hamnar i kläm för en girig chef tycker kafferaster är dyr..


Jag har idag en faktura som ifrågasätts på grund av att det gått onormalt många timmar innan arbete ens kommit igång. Detta skyller man på detektivarbete utspritt på lite mer än en månad.
Varför sprider man ut det ?.. för att täcka upp timmar ? För man har tid sporadiskt ? Är det rimligt jag ska betala extra för start sträckan är lång varje gång man plockar upp bollen ?

Hur vet man det gått onormalt många timmar? Jo för man har år och åter år av liknande jobb att jämföra med.

Ett rimligt krav måste vara effektivitet och driver man eget bör man kunna kalla sig proffs och där med vara effektiv.
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag fattar men ändå inte. Kommunerna upphandlar sotning. Kommunerna har en prislista?
För att driva runt denna apparat kan det omöjligt kosta, låt säga 500 kr/ sotning.
Vad får den upphandlade entreprenören av dessa 500 kr?

Det låter inte som kommunens sotningstaxor mot privatpersoner täcker alla kostnader.

Precis som vanligt finns en hund begraven någonstans.

Någon Sotare som har kartan?
Det kan inte ha något med den goda gamla LOU-upphandlingen att göra då? De som vinner lämnar inte sällan så låga priser bara för att konkurrera ut de andra, och räknar det som investering/marknadsföringspeng.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Detta är ju exakt poängen... Alla ska inte syssla med eget.

Precis som du säger så jagar man lyckan men sällan att den kommer.. vem hamnar i kläm om inte kunderna som hela tiden ska täcka upp för en taskig affärsmodell. Givetvis är detta inte regel för hela branschen men det är nog vanligt förekommande bland små bolag.
Men också anställda som hamnar i kläm för en girig chef tycker kafferaster är dyr..


Jag har idag en faktura som ifrågasätts på grund av att det gått onormalt många timmar innan arbete ens kommit igång. Detta skyller man på detektivarbete utspritt på lite mer än en månad.
Varför sprider man ut det ?.. för att täcka upp timmar ? För man har tid sporadiskt ? Är det rimligt jag ska betala extra för start sträckan är lång varje gång man plockar upp bollen ?

Hur vet man det gått onormalt många timmar? Jo för man har år och åter år av liknande jobb att jämföra med.

Ett rimligt krav måste vara effektivitet och driver man eget bör man kunna kalla sig proffs och där med vara effektiv.
Fast det är väl ändå lite ”klassiskt” man tar den bäste anställde och gör denne till chef fast inget säger att hen blir en bra chef, samma med företagande många hantverkare startar eget fast dom inte är lämpade att köra eget. Hur många bra chefer har du jobbat med ? Min högst oprofessionella mans gissning så är det ca 3/10bra 4/10 är ok och 3/10 dåliga slå ut samma på företag så är det nog inte helt åt skogen. 1 person som råkat ut för en dålig hantverkare berättar det för ca 20pers medan en person som haft en bra upplevelse berättar det för 3 st. Därför som forum svämmar över av negativa upplevelser. En annan sak som jag tänkte på är att när jag själv var anställd så när du fyllde i tidrapporten så skulle du få ihop en kringla innan dagen var slut. Och ibland var det svårt att få ihop det pga du satt i bilen i bilköer, kö hos grossisten, tanka, you name ibland hamnade allt sånt skit på samma dag hur mycket var man hos kunden en sån dag? Men nog sjutton satte man tid på olika jobb för det. Men jag förstår din frustration.
 
Redigerat:
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Då får jag nog också lägga mig i och komplettera det där något. En vanlig anledning till att den som äger företaget tar ut mindre lön är att man betalar mycket mindre skatt om man istället tar utdelning på slutet av året. Att det skulle vara vanligt för företagare att ha omotiverat (för det finns ju en hel del dyr expertkompetens man gärna betalar för) mindre inkomst totalt än deras anställda tror jag inte på, men du får gärna komma med lite relevanta källor så ändrar jag mig.
Fel fel fel.

1. Man tar inte ut utdelning i slutet av året. Det gör man när året har gått och bokslutet har gjorts klart. Då fastställer man hur årets eventuella vinst ska behandlas om det finns någon och då kan man välja att spara vinsten i bolaget, göra utdelning av en del, allt, eller mer om man har sparade vinstmedel sen förut. Sen får man inte dela ut mer än vad företaget behöver för att fortsätta att må bra.
I undantagsfall så har man en extra bolagsstämma och beslutar om utdelning vid annan tidpunkt på året om man har sparade medel kvar sen sist gjorda bokslut som man kan dela ut, men inte vanligt att man gör så, speciellt inte i ett hantverkarföretag.

2. Utdelning är det inte lönsamt att ta istället för lön om man inte först har tagit ut en lön på minst 7,5 basbelopp. För 2021 är det 44.766 kr / månad = gränsen för statlig skatt.

3. Om företaget inte går bra så är den enda lönen man kan sänka företagarens egen. Dom anställdas löner är det inte lätt att sänka. SAS har lyckats några gånger med att sänka bl a pilotlönerna men det hör till undantagen.

4. Jag jobbar som redovisningskonsult och har sett flera fall där ägaren inte tar utdelning, men tar ut lägre lön än sina högst betalda anställda då dom är viktiga att behålla för företaget. Jag har även gjort det själv tidigare.

Slutligen så finns det regler för hur man kan ta utdelning också att ta hänsyn till.
 
  • Gilla
toyboy och 4 till
  • Laddar…
M
Jetkokos Jetkokos skrev:
Då får jag nog också lägga mig i och komplettera det där något. En vanlig anledning till att den som äger företaget tar ut mindre lön är att man betalar mycket mindre skatt om man istället tar utdelning på slutet av året. Att det skulle vara vanligt för företagare att ha omotiverat (för det finns ju en hel del dyr expertkompetens man gärna betalar för) mindre inkomst totalt än deras anställda tror jag inte på, men du får gärna komma med lite relevanta källor så ändrar jag mig.
Det där är helt enkelt inte sant! Skatten på arbete under brytpunkten för statlig skatt (ca 44 700/mån) & utdelning är tämligen lika, det finns dessutom regler som gör att du inte får ta någon utdelning baserad på löneutrymme i företaget om du har en för låg lön själv.

Sluta att sprida sossarnas företagsfientliga och lögnaktiga propaganda. Att företagare tar ut lägre lön än de anställda brukar tyvärr bero på att det inte finns mer pengar kvar till den som står sist i kön. Och några pengar till utdelning kan de drömma om.
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
apotekarnes apotekarnes skrev:
Det finns knappast någon resebyrå som skulle sälja en resa utan att noggrant informerat om priset.
Jag har beställt hundratals resor utan att veta vad de kommer att kosta. Inget konstigt med det och resebyrån har aldrig försökt upplysa mig om det för mig i dessa fall helt ointressanta priset.
 
  • Gilla
FredrikThulinsson och 1 till
  • Laddar…
L Tommy Lövgren skrev:
Fel fel fel.

1. Man tar inte ut utdelning i slutet av året. Det gör man när året har gått och bokslutet har gjorts klart. Då fastställer man hur årets eventuella vinst ska behandlas om det finns någon och då kan man välja att spara vinsten i bolaget, göra utdelning av en del, allt, eller mer om man har sparade vinstmedel sen förut. Sen får man inte dela ut mer än vad företaget behöver för att fortsätta att må bra.
I undantagsfall så har man en extra bolagsstämma och beslutar om utdelning vid annan tidpunkt på året om man har sparade medel kvar sen sist gjorda bokslut som man kan dela ut, men inte vanligt att man gör så, speciellt inte i ett hantverkarföretag.

2. Utdelning är det inte lönsamt att ta istället för lön om man inte först har tagit ut en lön på minst 7,5 basbelopp. För 2021 är det 44.766 kr / månad = gränsen för statlig skatt.

3. Om företaget inte går bra så är den enda lönen man kan sänka företagarens egen. Dom anställdas löner är det inte lätt att sänka. SAS har lyckats några gånger med att sänka bl a pilotlönerna men det hör till undantagen.

4. Jag jobbar som redovisningskonsult och har sett flera fall där ägaren inte tar utdelning, men tar ut lägre lön än sina högst betalda anställda då dom är viktiga att behålla för företaget. Jag har även gjort det själv tidigare.
Ibland undrar man hur fan gick detta ihop sig ändå. . Man är nog bra korkad i skallen som vill hålla på som företagare. Det är ju en form av frihet utan planerbar semester. En livstil hel enkelt
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.