84 025 läst · 873 svar
84k läst
873 svar
Varför tror människor att hantverkare är gratis?
Ja, det är akut och kunden vill att man NU. Då är väl det viktiga att hjälpa kunden och lägga tiden på att försöka få loss någon som kan hjälpa kunden så fort som möjligtW wamund skrev:Men är det ett så stort besvär för en hantverkare att informera om kostnaden, eller åtminstone informera om att det här kan bli dyrare än du tror/hoppas?
Jag kan se två skäl till att inte ge den informationen:
1. Det är en för stor ansträngning att ta fram den. Vederbörande måste kontakta någon annan på firman för att få prisinfo och återkomma till kund.
2. Om prisuppskattning ges så kommer kunden att backa. Det är för dyrt! De avvaktar eller vänder sig till någon annan.
Kan ni se fler anledningar till att inte ge pris?
Är 100% självklart att företaget ger ett estimat på vad det kommer kosta. Speciellt om det är jour eller liknande.L Linda_71 skrev:Kunder som ringer och bara beställer hantverkare sen i efterhand gnäller på priset. Sen läser man här att många tycker det är företagets sak att upplysa om vad det kostar.
Har människor inget eget ansvar längre? Om det ringer en kund och säger:
Jag behöver en elektriker NU för strömmen har gått och jag har flera frysar.
Jag behöver en rörmokare NU för det svämmar över i toaletten.
Jag behöver en sotare NU för det är fåglar i skorstenen.
Varför är det företagets sak att upplysa att " hallå det kommer att kosta si eller så mycket"?
Kunden beställer/beordrar till sig en tjänst där man i vissa fall får avbryta annat inte lika akut arbete.
Det är ju också en fråga om vilken behörighet/kompetens som finns att tillgå just då.
Den enda lediga kanske är den med starkströmsbehörighet/skorstensfejaringenjörs utbildning.
Dessa har kanske en högre timtaxa än vad en gymnasieutbildad har.
Hur eller hur så måste man väl som kund själv ha lite eget ansvar och fråga vad det kostar innan.
Sen är det väl hyfs från kundens sida att faktiskt fråga efter priset
Ursäkta, det tog ett tag innan jag begrep på vilket sätt du missuppfattat alltihop.E El-Löken66 skrev:
Det är alltså INTE meningen att du ska publicera en lista på dina inköpspriser. Vad i hela världen skulle kunderna göra med den?
Du ska publicera en lista på dina försäljningspriser.Hur mycket betalt du vill ha när du säljer sakerna. Precis som alla andra som säljer saker gör.
Ibland är det kris och då skiter jag om de kostar 100kr eller 10000kr, problemet måste bara lösasL Linda_71 skrev:
Är det sen en hantverkare jag fått tag i på rekommendation så utgår jag från att han/hon inte har ockerpriser.
På vilket sätt skulle det vara ett "straff" menar du? En lag som påbjuder att stanna för rödlyse är väl inget straff? Lika lite som en upplysningsplikt om ångerrätt vid telefonförsäljning.Maskintok skrev:
Men du kanske ser ALLA försök att hindra just hantverkare från att göra som de vill, oavsett etiken och moralen, som ett straff?
om du redan har lagkrav på att man måste redogöra kostnaden för kunden, så blir det isåfall ännu ett krav och mer arbete för företagaren, då detta enligt din utsago inte gällde över lag utan enbart de som var så dumma att de inte begrep..N Nisken skrev:På vilket sätt skulle det vara ett "straff" menar du? En lag som påbjuder att stanna för rödlyse är väl inget straff? Lika lite som en upplysningsplikt om ångerrätt vid telefonförsäljning.
Men du kanske ser ALLA försök att hindra just hantverkare från att göra som de vill, oavsett etiken och moralen, som ett straff?
Då måste det först utredas vilken typ av kund det är och vilken lista som skall redovisas..
Den för de som begriper eller den för hel idioter...
sedan så skulle jag aldrig sitta och redogöra för kund vilka rabatter jag erhåller..
justera priserna kan man göra men att tro något annat är bara dumt..
Varför skulle en skicklig hantverkare vara duktig på det ? skicklig företagare och en skicklig hantverkare är per automatik inte samma sak. Det jag tror att frågeställaren menar är att om hantverkaren inte har tydlighet som sin paradgren så måste man som kund ha sinnesnärvaro att fråga. Man kollar ju oftast priset på annat man köper, om prislappen i butiken är borta så går du till personalen och frågar (eller går därifrån).Karlia skrev:Förstår inte varför att upplysa om priset innan skulle innebära curlande av kunden. Verkar tvärtom vara ett bra sätt att få nöjda kunder som är intresserade av att anlita en igen.
Som hantverkare förväntas man ha en yrkeskunskap som kunden inte har - annars skulle man ju inte bli anlitad. För kunden är det förmodligen första gången toaletten eller källaren svämmar över, en yrkesman har varit med om det förut. Att då kunna lugnt informera vad som gäller, hur brådskande det är, om det kan vänta, kostnad - en skicklig hantverkare borde klara det.
är det så jävla svårt att fråga?...N Nisken skrev:På vilket sätt skulle det vara ett "straff" menar du? En lag som påbjuder att stanna för rödlyse är väl inget straff? Lika lite som en upplysningsplikt om ångerrätt vid telefonförsäljning.
Men du kanske ser ALLA försök att hindra just hantverkare från att göra som de vill, oavsett etiken och moralen, som ett straff?
hur många går in på ex Volvo och beställer ny bil,"jag ska ha det,det och det...javisst ja,när jag ändå köper ny så montera det också" och inte frågar vad tillvalet kostar?
Jag håller helt med dig. Frågar själv aldrig pris vare sig på småjobb eller större jobb, men anlitar inte heller okända firmor.N noone70 skrev:
Köpte själv en bostadsrätt för drygt 10 år sedan och blåste den helt. Anlitade byggfirma, elfirma, målare, golvfirma och rörmokare. Jag visste att det var bra hantverkare allihopa och frågade inte nån vad det skulle kosta. Inte ens om timpriset. Det kostar väl vad det kostar när det blir bra gjort.
Blev att kosta lite mer än jag tänkt från början (50.000kr), men så gjorde vi mer och bättre än vad jag tänkt från början så inget konstigt att det kostade mer heller. Fast som gammal företagare så vet jag ju vad man måste ta betalt för att det ska täcka alla av staten pådyvlade kostnader som gemene man inte har en aning om.
precis och man. frågar väl när man står där.skoge skrev:
Vad är utgångspris..
tillvalen..
Och totalpris..
De flesta dessutom över finansiering...
Du menar alltså alternativ 1? Eftersom kunden har så bråttom så sparar hantverkaren värdefull tid genom att inte ge prisinformation?L Tommy Lövgren skrev:
L Tommy Lövgren skrev:Jag håller helt med dig. Frågar själv aldrig pris vare sig på småjobb eller större jobb, men anlitar inte heller okända firmor.
Köpte själv en bostadsrätt för drygt 10 år sedan och blåste den helt. Anlitade byggfirma, elfirma, målare, golvfirma och rörmokare. Jag visste att det var bra hantverkare allihopa och frågade inte nån vad det skulle kosta. Inte ens om timpriset. Det kostar väl vad det kostar när det blir bra gjort.
Blev att kosta lite mer än jag tänkt från början (50.000kr), men så gjorde vi mer och bättre än vad jag tänkt från början så inget konstigt att det kostade mer heller. Fast som gammal företagare så vet jag ju vad man måste ta betalt för att det ska täcka alla av staten pådyvlade kostnader som gemene man inte har en aning om.
Man gnäller men har inte en aning om vardagen för hantverkaren..
många gnäller på verkstäderna.. Men har inte en aning om att de står med kostnaderna över miljöredovisningen av avfall som oljor mm... Det blir mycket pengar det med...
Varför skulle större firmor ha mer OH per timme? Negativa stordriftsfördelar?N noone70 skrev:Nu är jag inte hantverkare, men jag är konsult som har betalt utifrån vad jag debiterar, jag tar alla kostnader för lön, sjukdom, semester, dator, telefon, försäkringar, tid mellan uppdrag mm. En hantverkare har långt mer kostnader.
Börjar man räkna lite på det så har jag svårt att förstå hur de får ihop det med en timkostnad på under 400kr+ moms(ännu högre för större firmor med mer overhead)
Nej, alt 1 var att det var för stor ansträngning att ta fram ett pris för man måste kanske kontakta någon annan för att få fram ett pris. Mitt alternativ är alt 3W wamund skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 140 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 140 inlägg
Ledsen men jag förstår inte vad du menar.L Tommy Lövgren skrev:
Allt jag säger är att det är en kraftig överdrift att påstå att folk tror att något är gratis och att jag tycker att ett seriöst företag undviker missnöjda kunder genom att förklara saker som många kunder missförstår innan missförståndet.
Lite som om jag ber en ventilationstekniker installera en fläkt någonstans så kommer en seriös hantverkare förklara för mig att det där blir inte bra, du kommer inte få den effekt du förväntar dig. Det är bättre om vi gör så här...
En mindre seriös firma monterar bara fläkten där jag sagt och när jag sen är besviken för att det inte fungerar som jag trodde så säger de "Det förstår du väl att det inte skulle fungera. Du borde frågat först."