T twoody skrev:
Finns ingen anledning att försöka täcka en hel platta som ska lappas och slipas efter någon timma.
Den plattan jag refererade till, lämnades på fredag eftermiddag en strålande solig dag och sprack så mycket att dom fick spackla den innan flytspacklet.
Det finns liksom ingen anledning att slarva med sånt. De vattnade den inte heller.
Då är man bara lat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
MrJay
T twoody skrev:
Finns ingen anledning att försöka täcka en hel platta som ska lappas och slipas efter någon timma.
Vem har sagt att den ska slipas? Vi hade ett skämt till bolag som "gjöt" vår platta och sedan drog illa kvickt när de märkte att den torkade lite för snabbt. Det närmaste slipning de kom var att sloda med 110-rör. Tog mig bara 4 månader att fixa till deras misstag och kostade lika mycket som gjutningen.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Det variierar nog, ibland behövs det, ibland inte, tänk dig själv om du putsar en fasad på ex 300 m2 om dagen, blir omöjligt täcka det med plast
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Vem har sagt att den ska slipas? Vi hade ett skämt till bolag som "gjöt" vår platta och sedan drog illa kvickt när de märkte att den torkade lite för snabbt. Det närmaste slipning de kom var att sloda med 110-rör. Tog mig bara 4 månader att fixa till deras misstag och kostade lika mycket som gjutningen.
Då betalar man inte för jobbet, svårare än så är det inte.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
MrJay
S santos skrev:
Då betalar man inte för jobbet, svårare än så är det inte.
Plattan och allt annat var lite dyrare än deras jobb om man säger så. I detta fall var skadan större än vad de var värda
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag täcker alltid om det finns risk för sprickor(kanske inte en villa grund).

Är själv Betongare och har inte alls uppfattningen att de fuskas med täckning. Sånt som skall flytas eller inte är så stor risk för sprickbildning där kanske man inte är så noga. Men annars är min uppfattning att betongare täcker gjutningarna.
 
  • Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
janwide
Har också sett att man ibland använder vattenspridare för att hålla gjutningar blöta.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 4 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Den plattan jag refererade till, lämnades på fredag eftermiddag en strålande solig dag och sprack så mycket att dom fick spackla den innan flytspacklet.
Det finns liksom ingen anledning att slarva med sånt. De vattnade den inte heller.
Då är man bara lat.
Så plattan skulle flytspacklas?
 
  • Ledsen
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Vem har sagt att den ska slipas? Vi hade ett skämt till bolag som "gjöt" vår platta och sedan drog illa kvickt när de märkte att den torkade lite för snabbt. Det närmaste slipning de kom var att sloda med 110-rör. Tog mig bara 4 månader att fixa till deras misstag och kostade lika mycket som gjutningen.
Då var det nog inte hantverkare du hade och göra med.
4 månader vad gjorde du för att fixa en platta i fyra månader?
 
MrJay
T twoody skrev:
Då var det nog inte hantverkare du hade och göra med.
4 månader vad gjorde du för att fixa en platta i fyra månader?
Tack, jag är medveten om det. Det tråkiga var att en bekant rekommenderade de.
Vad sägs om att gå över 300kvm med laser, palla upp alla thermoblock så de är spikraka, slipa ner hela plattan med Von Arx och sedan flytspackla allt? Det tar lite mer tid är man tror.
 
MrJay MrJay skrev:
Från en i branschen: De allra flesta byggnadsarbetare bryr sig inte ett dugg om dig och din platta, 5min moment anses vara jobbiga och skall helst undvikas - även om det innebär 4h extra jobb för nästa hantverkare som skall rätta till deras fel.

Det är få byggare som verkligen bryr sig och gör allt by-the-book. När du gör saker för dig själv följer du minsta lilla regel och är jättenoga, tyvärr kan du inte förvänta dig samma sak av folk du anlitar, det är därför man måste ha någon på plats som ser till att allt blir gjort
Youtube byggskola cafebärs. Hantverkare i praktiken. Det viktigaste är att komma hem och fakturera.
 
janwide janwide skrev:
Har också sett att man ibland använder vattenspridare för att hålla gjutningar blöta.
Eller så plastar man och vattnar plasten :) som jag tror är det bästa sättet
 
A AG A skrev:
Täckning har ju inte med hållfasthet att göra. Man täcker bara för att det inte ska spricka. Vilket det kan göra om betongen brinnet för fort. När man täcker med plast tar det längre tid vattnet att avdunsta, och därmed längre brinntid.

Orsaken till att hantverkare inte täcker, är tyvärr okunskap. Det är dessvärre fruktansvärt hur dålig kunskapen är bland många byggare. Särskilt när det kommer till betong.
Frågan är om du ska prata om okunskap. Torr betong brinner inte, den brinner inte snabbare av att den torkar. Betong brinner av fukten.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vad jag kan läsa mig till verkar temperaturen vara den viktiga parametern.

https://www.byggmek.lth.se/fileadmin/byggnadsmekanik/publications/tvsm5000/web5146.pdf

Slutet sida 5 ( (Kapitel 2.1) och första stycket sida 6 står "

"Enligt ovan kan sambandet mellan relativa reaktionshastigheten likställas med den relativa hållfasthetsförändringen och den relativa värmeutvecklingen. Alltså följer både hållfasthets- och värmeutvecklingen cementets hydratationsgrad..."

"...Men detta görs på bekostnadav att väldigt mycket värme utvecklas på en gång, som i sin tur kan leda tillsprickbildning."
 
MrJay MrJay skrev:
Tack, jag är medveten om det. Det tråkiga var att en bekant rekommenderade de.
Vad sägs om att gå över 300kvm med laser, palla upp alla thermoblock så de är spikraka, slipa ner hela plattan med Von Arx och sedan flytspackla allt? Det tar lite mer tid är man tror.
Fast plattan är knappast ojämn pga torrsprickor. Låter som det är en klåpare som lagt betongen snarare.

Att bara sloda och köra av topparna efter med slipmaskin föredrar jag om det är parkett o inte synligt golv. Fast med riktig sloda då..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.