imported_Benno imported_Benno skrev:
Vävlim är annars för de som inte lyckas fästa remsan i spacklet. Ett moment till plus torktid. ;)
Exakt. Perfekt för amatörer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Inget vetenskapligt skäl. Men jag snedskär (45 grader 5-10 mm) och lägger i spackel i kortskarvarna, så jag får en jämn yta. På denna limmar hag remsan. Innan jag gjorde det så åkte remsan ner lite (helt tätt mellan skivorna om man bara för ihop dom är en utopi. Dessutom måste man få renskuret då papper ofta är lite korvigt i ändarna). Om remsan trycks ner, även en liten bit u skarven så är sen junibte spänd och skät, vilket rimligen gör att skivan kan röra sig tills den blir sträckt. Vilket vör kunna resultera i sprickor. Så mitt råd. Kantskär så det blir rent. Bottna med spackel så skivorna är jämna mot varandra, limma remsan. Jag bottnar ett lager även på försänkta. Detta då jag aldrig riktigt fått till det med att spackla in remsan utan limmat även dessa.
Mer jobb men känns tryggt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Exakt. Perfekt för amatörer.
Japp, och jag är den första stolta amatören som skriver upp att så gör jag, för att jag är amatör, och vill ändå få det bra. Äter en god middag och tar en öl, på kvällen när det är gjort, så är jag ikapp nästa morgon:)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vävlim är annars för de som inte lyckas fästa remsan i spacklet. Ett moment till plus torktid. ;)
Vävlim är ju bra om man är lite osäker, det kan ju bli lite "kladdigt" de första gångerna annars😯 och helst skall det ju vara ett spackel som passar till remsor också. Sätta remsor i vanligt "lätthand" blir väl inte riktigt optimalt.
/Målarn
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
Funkar det inte att sätta pappremsor vanligast scotte lätthand? Har jag gjort överallt i bägge husen och inte en enda remsa som släppt än.. Kanske bara tur, va vet jag🤷‍♂️
 
V Vedhuggarrn skrev:
Funkar det inte att sätta pappremsor vanligast scotte lätthand? Har jag gjort överallt i bägge husen och inte en enda remsa som släppt än.. Kanske bara tur, va vet jag🤷‍♂️
Det fungerar, men det är enklare med specialspackel. Tror den innehåller mer lim och är iaf mycket hårdare efter torkning.
 
B
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vävlim är annars för de som inte lyckas fästa remsan i spacklet. Ett moment till plus torktid. ;)
J J Vos skrev:
Det fungerar, men det är enklare med specialspackel. Tror den innehåller mer lim och är iaf mycket hårdare efter torkning.
De här två kommentarerna säger emot varandra en del. Om det nu ändå ska till specialspackel med mer lim i då är det ju nästan redan ett extra moment och man kan lika gärna köra riktigt vävlim extra så sätter sig väl pappremsan så hårt det går?
 
B bygges skrev:
De här två kommentarerna säger emot varandra en del. Om det nu ändå ska till specialspackel med mer lim i då är det ju nästan redan ett extra moment och man kan lika gärna köra riktigt vävlim extra så sätter sig väl pappremsan så hårt det går?
Jag använder samma spackel till allt. Men jag är ju inte yrkesmålare heller.
 
B bygges skrev:
De här två kommentarerna säger emot varandra en del. Om det nu ändå ska till specialspackel med mer lim i då är det ju nästan redan ett extra moment och man kan lika gärna köra riktigt vävlim extra så sätter sig väl pappremsan så hårt det går?
Jag förstår inte riktigt hur du resonerar när du skriver att kommentarerna motsäger varandra.
Att använda special remsspackel gör inte att att man behöver spackla någon extra gång eller har längre torktid.
När man limmar remsan är det ju ett extra moment med sin egen torktid???

Om man limmar med vävlim på mindre starkt spackel (avsedd för att slipas lätt) sitter remsan inte direkt bättre eftersom den är limmad på lösare material. Därmed vill jag inte påstå att det inte duger att sätta pappremsan i vanlig spackel eller limma den på vanlig spackel, men om man ändå behöver flera förpackninger med spackel då underlättar det att köpa produkter som är utvecklad till ändamålet.
Remsar i remsspackel, sedan medium grovt spackel och till sist finspackel är optimalt för att minska risken för merarbete eller tom misslyckande.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag använder samma spackel till allt. Men jag är ju inte yrkesmålare heller.
Så gör yrkesmålare också, de där spacklet avsett för pappremsa är så jäkla klabbigt.
 
Då fortsätter jag nog som jag gjort innan. Verkar uppenbarligen fungera bra🤷‍♂️
 
Man snedskär för att döva kanten av gipsen och förhindra att pappret på gipsen reser sig. Sen rekommenderar jag att fylla den skarven med spackel innan du limmar eller spacklar för att undvika insjunkning. Mvh målarn
 
  • Gilla
bygges och 1 till
  • Laddar…
B
A Axeler skrev:
Man snedskär för att döva kanten av gipsen och förhindra att pappret på gipsen reser sig. Sen rekommenderar jag att fylla den skarven med spackel innan du limmar eller spacklar för att undvika insjunkning. Mvh målarn
Blir du som målare arg om jag "förjobbat" och fyllt skarven med spackel och sen limmat mina pappremsor med vävlim, både för fasade långsidor och skurna kanter, på x antal väggar?
 
  • Gilla
fjällsnickaren
  • Laddar…
B bygges skrev:
Blir du som målare arg om jag "förjobbat" och fyllt skarven med spackel och sen limmat mina pappremsor med vävlim, både för fasade långsidor och skurna kanter, på x antal väggar?
Om man antar att du vill ha garanti på spackel och målerijobbet du köper så ska du förstås inte göra någon del av det arbetet.

Dessutom sparar du ju ingen tid åt en målare som nästan säkert kommer spackla in remsan.

Om jag skulle göra jobb ovanpå mitt eget underarbete skulle det förstås bli en stor friskrivning i offerten.
 
B
MathiasS MathiasS skrev:
Om man antar att du vill ha garanti på spackel och målerijobbet du köper så ska du förstås inte göra någon del av det arbetet.

Dessutom sparar du ju ingen tid åt en målare som nästan säkert kommer spackla in remsan.

Om jag skulle göra jobb ovanpå mitt eget underarbete skulle det förstås bli en stor friskrivning i offerten.
Haha garanti i bygg-världen 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.