När elsystemet renoverades i min BRF så byttes alla kablarna samt säkringsskåpen. Man satte in automatsäkringar men av någon anledning satte man in 10B dvs snabba istället för 10C som är tröga. Det har inneburit att vissa medlemma fått problem med dammsugare som löser ut säkringen pga hög startström. Att köra en kompressor eller annan "stor" last med hög startström är otänkbart.

Men varför valde man snabba säkringar? Har förstått att det kan vara lämpligt vid långa ledningar men här är det max 15m kabel som säkras av.
 
Dåligt nät (hög förimpedans) kan också vara en orsak.
 
snaggletooth skrev:
Dåligt nät (hög förimpedans) kan också vara en orsak.
Skulle man kunna sätta in en diazedsäkringsållare i en grupp där man där man har last med större startström?
 
tommib
Det kan också vara att någon hade ett bra pris på B-säkringar, eller ett lager över, om man ska vara krass.

Jag skulle kolla med styrelsen om det fanns en bra anledning, någon kanske vet vad som sagts. Annars skulle jag kolla med nätbolaget alt mäta förimpedansen själv med vattenkokarmetoden och posta värdet här så kan någon säkert svara på om B-karakteristik behövs.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ska du kör en last med hög startström kan du sätta en lång förlängningssladd i så löser säkringen inte lika lätt.(ska det vara permanent så bör man nog hitta annan lösning)
 
Jag vet att under en föreläsning jag var på när jag läste in behörigheten för två år sedan sa föreläsaren att det är standard med B-karakteristik i lägenheter. Många reagerade på det men han stod på sig. Jag kommer dock inte ihåg om jag läst det i någon bok så jag gissar att det är en rekommendation och inte ett krav, om inte förimpedansen kräver det såklart.
 
Det kanske var föreskrivet i anbudsunderlaget.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Müssli skrev:
Jag vet att under en föreläsning jag var på när jag läste in behörigheten för två år sedan sa föreläsaren att det är standard med B-karakteristik i lägenheter. Många reagerade på det men han stod på sig. Jag kommer dock inte ihåg om jag läst det i någon bok så jag gissar att det är en rekommendation och inte ett krav, om inte förimpedansen kräver det såklart.
I vissa. länder säkras vägguttag med 16 a. I ett sådant fall skulle en B16 vara lagom eftersom den har ungefär samma karaktäristik i kortslutningśområdet som en C 10. Ett problem är att apparat tillverkaren ofta rekommenderar t.ex 10 a. Trög säkring till sin apparat. Det gör att kunden ofta har svårt att hävda apparat fel när B 10 säkringen löser ut

Hur vanligt är det med B 13 säkringar till vägguttag gruipper i Sverige vid nyproduktion?
 
Mätarskåpet kan ha 63A men vi har bara 25A idag. Räcker till 7 lgh utan problem då uppvärmningen är fjärrvärme.

Tror inte styrelsen vet ngt. Är inga elektriker där. Det fungerar ju för det mesta men några har som sagt problem med dammsugare och jag hade problem med kapsågen som löste ut B10 direkt knappen trycktes in..
 
tommib
Nej, det behöver inte finnas elektriker i styrelsen. Men styrelsen måste rimligen sitta på anbuden och ev anbudsunderlaget. Någonstans i dessa borde det stå vad för slags säkringar man kommer få/vill ha. Om det inte står är det nog bara en slump eller att någon fick det billigt. Om det står specifikt att det ska vara B-säkringar så borde det stå en motivering till det.

Jag har själv två B-säkringar på landet för att C-säkringarna var slut....
 
Så C-säkringar borde det vara som standard om det inte finns behov av B-säkringar t.ex. pga långa ledningar etc?
 
tommib
Det kan jag inte säga, men överallt där jag har sett automatsäkringar är det vanligen C. Se dock inlägg #6 ovan av Müssli, som faktiskt är elektriker....

Om det inte finns någon anledning till att ha B-säkringar kan man ju alltid byta till C, det är inte så dyrt. Ev räcker det med att göra det för någon enstaka grupp så att man kan köra dammsugaren/kapsågen...
 
Det är inte mer "standard" att ha B i stället för C. C är kanske vanligare men det är långt ifrån nått fel att sätta B. Och styrelsen vet inte utan det visste den konsult dom anlitade och som skrev anbudsunderlaget och sedan besiktigade jobbet.
 
tommib
Det är väl starkt att säga att styrelsen inte vet. Det kan ju sitta någon intresserad person där....

Men hur som helst borde informationen finnas i anbudsunderlaget eller i anbuden för jobbet, som jag efterfrågat tidigare.
 
Jag letade efter om det fanns en standard eller rekommendation ang. karakteristik i lägenheter. Det gör det, finns att läsa i "Montörshandboken" som används under utbildningen till ABL.
Det är såvitt jag förstår inte någon föreskrift utan bara lite allmänna tips som låter vettiga tycker jag.
SCAN0000.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.