Anna Lilja1 Anna Lilja1 skrev:
Är det en soffa från Mio med Svanenmärkt klädsel?

Vi köpte en sådan och den luktade mycket de första månaderna, sedan lade det sig. Fick rådet att dammsuga klädseln, men märkte ingen direkt skillnad.
Nej det är ett annat märke som ska vara bra kvalle. Klädseln är INTE problemet. Vi har gjort åt med 3 kg bikarbonat i omgångar och ”penslat” hela soffan med det. Nästa åtgärd är att släpa ut den i trädgården, vända upp o ned och gå på riktigt hårt med varmluftspistol. Typ nästan att den brinner…😂😂. Skojar inte. 😂😂
 
S sepani skrev:
Nej det är ett annat märke som ska vara bra kvalle. Klädseln är INTE problemet. Vi har gjort åt med 3 kg bikarbonat i omgångar och ”penslat” hela soffan med det. Nästa åtgärd är att släpa ut den i trädgården, vända upp o ned och gå på riktigt hårt med varmluftspistol. Typ nästan att den brinner…😂😂. Skojar inte. 😂😂
OK! Vad tröttsamt att även en miljömärkt kvalitetssoffa stinker. Hehe det var inte lite bikarbonat. Hoppas det ger med sig utan att ni behöver ta till nästa åtgärd.
 
Anna Lilja1 Anna Lilja1 skrev:
OK! Vad tröttsamt att även en miljömärkt kvalitetssoffa stinker. Hehe det var inte lite bikarbonat. Hoppas det ger med sig utan att ni behöver ta till nästa åtgärd.
Nästa åtgärd är varmluftpistol…🙀🙀…och den pågår nu…vi bränner den hårt på gränsen till att den brinner. Och med halvmask….
 
  • Gilla
Anna Lilja1
  • Laddar…
S sepani skrev:
Nästa åtgärd är varmluftpistol…🙀🙀…och den pågår nu…vi bränner den hårt på gränsen till att den brinner. Och med halvmask….
Hade liknande problem med vår nya soffa.
Lukten satt över ett år. Det är limmet i spånet som luktar tror jag.
Ftx på full fart men är friskluftsventilerna öppna till max också?
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Hade liknande problem med vår nya soffa.
Lukten satt över ett år. Det är limmet i spånet som luktar tror jag.
Ftx på full fart men är friskluftsventilerna öppna till max också?
Absolut
 
Fast soffan kommer att åka ut långt innan dess….vi sitter med FTX på Max och terassdörren vidöppen trots 5C. 1 liter ättika i olika skålar och fullt av bikarbonat…Och efter en timme ont i huvet…😂😂 leverantören säger håll ut det försvinner….
 
Soffan reklamerades och returnerades till leverantören. De säger att det bara luktar "trä" och "nytt" och konstaterar att vi inbillar oss lukt och besvär. De har nu haft den på sitt lager och hävdar att de även haft den inne på ett av sina kontor (som vi bad dem om) och att det är inga problem. Nu ska de skicka tillbaka soffan till oss. Jag tror absolut inte att den "slutat" lukta. Jag har sagt till leverantören att om det inte är så (utan att vi åter blir sjuka) kommer jag att låta testa den privat. Hur gör jag detta bäst? Det spelar inte så stor roll om det kostar, då jag utgår från att få det tillbaka från leverantören.Det tog 1 månad för min frus luftrör att hämta sig efter soffan, två veckor för sonen och några dagar för mig....Vad tycker ni? vad hade ni gjort? är det värt att frun blir sjuk igen då vi tar in soffan? kanske det är enda sättet? mycket släp av denna soffa oxo...
 
S sepani skrev:
Soffan reklamerades och returnerades till leverantören. De säger att det bara luktar "trä" och "nytt" och konstaterar att vi inbillar oss lukt och besvär. De har nu haft den på sitt lager och hävdar att de även haft den inne på ett av sina kontor (som vi bad dem om) och att det är inga problem. Nu ska de skicka tillbaka soffan till oss. Jag tror absolut inte att den "slutat" lukta. Jag har sagt till leverantören att om det inte är så (utan att vi åter blir sjuka) kommer jag att låta testa den privat. Hur gör jag detta bäst? Det spelar inte så stor roll om det kostar, då jag utgår från att få det tillbaka från leverantören.Det tog 1 månad för min frus luftrör att hämta sig efter soffan, två veckor för sonen och några dagar för mig....Vad tycker ni? vad hade ni gjort? är det värt att frun blir sjuk igen då vi tar in soffan? kanske det är enda sättet? mycket släp av denna soffa oxo...
ta den till ett lab lund har bra
 
  • Wow
sepani
  • Laddar…
M maria01 skrev:
ta den till ett lab lund har
M maria01 skrev:
ta den till ett lab lund har bra
det är en bra idé
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
S
Sälj den/ släng den och köp en ny.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Sälj den/ släng den och köp en ny.
oxo en bra idé. Fast den är ny redan? och nog ingen som vill köpa med lukten? hade vi iofs inte heller gjort om vi vetat....
 
Unikt namn
S sepani skrev:
är det värt att frun blir sjuk igen då vi tar in soffan?
Givetvis inte. Försök häva köpet och leta något annat.
 
S
S sepani skrev:
oxo en bra idé. Fast den är ny redan? och nog ingen som vill köpa med lukten? hade vi iofs inte heller gjort om vi vetat....
Firman menar ju att den doftar trä och ”nytt”. Kan ju vara så att en eventuell köpare även de upplever dessa dofter och inte alls får samma problem som ni har.

Sedan köper ni en ny soffa (annat fabrikat och från annan firma) och kan förhoppningsvis lägga detta bakom er.
 
  • Gilla
tyomka och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.