BoD: Som regel finns väl en ventil som man kan öppna för att dämpa suget just för mattor och dylikt.
 
Hej,

En dum fråga till :) Även om jag använder en annan slang till att städa bilen, garaget etc med, så kommer inte allt grus och småsten etc att slita på maskinen?

Mvh
/Adam

(som tycker att den här siten är utmärkt :D)
 
Dokumentakrobat skrev:
Hej,

En dum fråga till  :) Även om jag använder en annan slang till att städa bilen, garaget etc med, så kommer inte allt grus och småsten etc att slita på maskinen?

Mvh
/Adam

(som tycker att den här siten är utmärkt :D)
Gruset och sanden passerar inte genom maskinen utan stannar i burken/påsen. (Som sitter innan sugmotorn så att säga).
Visst, det sliter nog liiiitegrann på insidan slangen, rören och munstycket men det är nog försumbart.
 
Köper man rätt maskin är den gjord så att smutsluften inte dras genom motorn.

Tex är det inga problem att suga sågspån, aska och annat onyttigt med en Univac Millenium, däremot får man problem med att påsen kleggar igen och DÅ kan det gå varmt i motorn med problem som följd. Men det klassiska problemet med att skiten fastnar i motorn och sedan futtar eld, det slipper man.
 
Jag har en lite uppfinning till centraldammsugaren.. undrar om jag är först?

"CENTRALGROVIS"

Jag tog en grovavskiljare - Claes Ohlsson a 500 kr och satte före min Nilfisk - Palace

Kopplar om manuellt till grovavskiljaren när det är dags för byggsug...

Fungerar hyfsat, men det blir lite sämre sug när den är inkopplad.

Anslutningarna passade hyfsat med mina 50mm rör.
Jag kan lägga upp en bild om nån vill se..
 
Vad använder man för typ och dimension på rören? Jag vet inte ens om jag ska bygga in centraldammsugare men jag har rivit en hel del i kåken nu och är det inte allt för dyrt tänkte jag peta in några rör för en ev. CD. Vad sägs förresten om CD:n på vinden?
 
Jag har 50mm rör, med skarvmuffen så blir det 55-56 mm.
(Tror att de mindre modellerna bygger på 40 mm)

-CD:n på vinden kanske fungerar men då ska den suga uppåt,
de tyngsta prylarna orkar nog inte upp - lite större stenar o dyl.
Du måste nog se till att det går att rensa "stigaren" från de tyngre sakerna.

Om du vill kan maila dig en bild på de rördelar jag fick med:
Ett antal rör, 90 gradersböj (svag)
45 graders böj
uttag inklusive fästdon för regel + 90 graders skarp böj (för att hindra långa grejor att sugas in)
Klammer
Y-rör

Delarna limmas ihop med pvc-lim - alternativt tejpas med silvertejp - om du limmar
så kan du inte plocka isär rören - vilket kan vara praktiskt att kunna göra på väl valda
skarvar.

Enkelt att montera - om man kan dölja det hela -då räcker det om uttaget sitter snyggt!
 
Vet någon här hur stor skillnaden är i elförbrukning mellan centraldammsugare och "vanliga" burkar som man släpar efter sig?
 
Min ligger på 1500w - verkar inte vara så mycket. Tror många vanliga d-sugare är minst lika effektkrävande.
Troligen så får man mer sug per watt på en cd - men längden på slang bör man hålla nere.
 
1500w är ju precis som du skriver inte mer än många "vanliga", men vad är det som gör centraldammsugare mer effektiva (eftersom de ofta har ca 6-10m slang istället för runt 1,5m som en vanlig har så borde ju de kräva mycket mer motoreffekt för att åstadkomma likvärdig sugeffekt)?
 
bygganytthus skrev:
1500w är ju precis som du skriver inte mer än många "vanliga", men vad är det som gör centraldammsugare mer effektiva (eftersom de ofta har ca 6-10m slang istället för runt 1,5m som en vanlig har så borde ju de kräva mycket mer motoreffekt för att åstadkomma likvärdig sugeffekt)?
Antagligen är det pga att det kan ha större "turbin" än en liten portal kan ha..
 
BoD skrev:
Det stämmer faktiskt att sugeffekten sjunker drastiskt mycket mera i slangen än i rören. Jag mätte på en 6 meter lång slang och skillnaden var mer än 35 procent i försämrad sugeffekt jämfört med effekten i uttaget. Skillnaden i sugeffekt mätt direkt på dammsugaren jämfört med i ett (av två) uttag och tio meter rör med flera krökar var nästan försumbar.

Jag blev också förvånad hur lite effekt som försvann i de uttag som inte användes (håll gummipackningarna friska!). Så var inte rädda för att bygga in fler rör och uttag i väggarna om du kan korta längden på slangen i gengäld.

Men som med allting annat kan det gå till överdrift - munstyckena arbetar ju optimalt vid vissa sugeffekter och att öka effekten ger inte alltid högre dammupptagning. Högre sugeffekt gör ju också att munstycket blir trögare att dra på mattor. Men det kanske finns centraldammsugare med variabel motorreglering?

Det känns som att man tar ett steg framåt och ett steg bakåt som vanligt. Nåt säger mig att de där urgamla dammsugarslangarna med nån slags tygmantning o.s.v. som väl var helt släta invändigt var bättre än de nyare plastslangarna just när det gäller sugeffekten. Inte underligt att man funderar på varför reservdammsugaren från 60talet med modern slang suger så infernaliskt uruselt dåligt :)


Min åsikt är väl annars att effekten kvittar om man ska suga ett slätt golv, när man ändå lyckats plocka bort alla prylar som ligger i vägen så kan man lika gärna svabba golvet också och då får man med allt och lite till... heltäckningsmatta däremot kräver verkligen en bra sugare...

släkten som bodde före mig i huset jag bor i hade två dammsugare, en per våning, och hade den sämre dammsugaren på den våningen där det finns heltäckningsmatta. Så har *inte* jag =)


Jag minns förresten nån annan tråd här där nån använt sin gamla vanliga dammsugare fast med centraldammsugarslangar+rör å sånt... det är nog ett helt okej alternativ....

Man kan väl också kolla vad plastavloppsrör av rätt dimension kostar jämfört med dammsugarrören, nåt säger mig att det borde funka lika bra (fast det kan ju hända att det fastnar lite småskräp i skarvarna lättare då, fast frågan är om det gör nån skada egentligen)...

Det här med strömmen är väl inte mycket att bråka om, om dammsugaren drar 1500W och man dammsuger en halvtimma per vecka så kostar det väl sådär tre kronor per månad att dammsuga. Överkomligt även om elpriserna tiodubblas :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.