johanpelle

Nibe 750 som är mycket modern pump kör med utomhusgivare. Den kan kompletteras med en inomhusgivare.
Och du anser att det är fel?

Då bör du ge de på Nibe en läxa och lära vad som är "rätt".

;)
 
CarMan
Med tanke på #45 sista stycke. Hur ska man göra för att ha varmare i badrumet än i sovrummet utan termostater?
 
Enkelt.
i grund o botten bestämmer radiatorerna hur varmt det kan bli. Stora radiatorer ger mycek värme, & små ger lite.
Men om du stryper det fasta flödet genom en stor radiator så blir det kallare i det rummet.

= varmaste rumer ska ha högst flöde, sen stryper man ner flödet i de övriga sills du når den tempratur du vill ha.
 
jag kan till lägga att jag kör utan termostater & har 21,5 i huset, man 24 i badrummet (fast bara ca16 i garaget)
 
Marlene Eskilsson skrev:
Men varför kan man inte ställa in värmesystemet baserat på inomhustemperaturen?
Givetvis kan man det!

Skaffa fungerande radiatortermostater - en för varje radiator - och njut. Svårare än så är det inte (om du inte sitter med värmepump förstås, då blir det krångligare). Och ja, jag har prövat.
 
Här är en bild på min inne temp och ute temp.
Golvvärme som regleras med en inne givare
 
  • ute inne.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Andreas_Hansson skrev:
Här är en bild på min inne temp och ute temp.
Golvvärme som regleras med en inne givare
Du gör fel!
Du ska inte ha samma värme inne oavsett utetemperatur *ironi*
 
Han kanske inte gör fel, men han kanske heller inte har den mest ekonomiska lösningen.
 
CarMan skrev:
Han kanske inte gör fel, men han kanske heller inte har den mest ekonomiska lösningen.
Vad menar du skulle vara mer ekonomiskt?
Som ni ser på bilden så varierar inte temperaturen mycket fast jag har den fasliga kombinationen innegivare och golvvärme.
 
CarMan skrev:
Jag vil bara förtydliga varför en värmepumpanläggning "mår bäst" av att jobba mot fult öppna termostater.
En värmepump kan inte ge lite lagom effekt, den kan bara ge full effekt. Så för att inta det ska bli 35 grader varmt inne så går värmepumpen på full effekt en stund & sen står den helt stil en stund.
Hur öänge den ska vara igång & hur länge den ska står still är det som i slutändan gör att du får rätt inomhus tempratur.

Om du då stär värmepumpens cyklar med att ha en termostat som stänger av o på, så blir det inte bra helt enkelt.
Moderna inverterpumpar (som exvis min NIBE Fighter 1150) har helt variabel uteffekt. Min pump stannar endast om jag stänger av den, annars går den kontinuerligt med perfekt anpassad framledningstemp.

Jag har installerat en inomhusgivare, men den strular :@, så jag funderar på att bara köra på utegivare och termostater.

Frågan jag har är vad som händer om alla termostaterna skulle stänga en solig dag. Löser högtryckspressostaten då?
 
Andreas_Hansson skrev:
Vad menar du skulle vara mer ekonomiskt?
Som ni ser på bilden så varierar inte temperaturen mycket fast jag har den fasliga kombinationen innegivare och golvvärme.

För att ha termostatreglerning så krävs oftast att man gör varmare vatten än vad som behövs, vilket kan vara dyrare i många system (vet inte vlket system man har här)
 
mycke_nu skrev:
Moderna inverterpumpar (som exvis min NIBE Fighter 1150) har helt variabel uteffekt. Min pump stannar endast om jag stänger av den, annars går den kontinuerligt med perfekt anpassad framledningstemp.

Jag har installerat en inomhusgivare, men den strular :@, så jag funderar på att bara köra på utegivare och termostater.

Frågan jag har är vad som händer om alla termostaterna skulle stänga en solig dag. Löser högtryckspressostaten då?

om det fungerar dåligt, är inte nått felinställt då?
Ofta har man fel kurva om det funkar dåligt, nått man märker lättare om man kör utan termostater.

Presis som du anar så kommer pumpen lösa på högtrycks presostaten om alla termostater stänger. = du får starta om pumpen manuellt.
 
CarMan skrev:
om det fungerar dåligt, är inte nått felinställt då?
Ofta har man fel kurva om det funkar dåligt, nått man märker lättare om man kör utan termostater.
Det är lite värre än så.. datorkortet i pumpen brinner direkt när jag kopplar in rumsenheten (RE-10). Är inne på tredje datorkortet nu och har inte så stor lust att testa igen..

Får se om det går att få ordning på det nu när helgerna är över, annars åker givaren ut på gårdsplan.
 
Rumsgivaren till pumpen kan inte styra rumstempraturen. Det är utomhusgivaren som gör det. inne givara kan bara göra en liten finjustering, så det är viktigt att först justera in anläggningen rätt med ute givaran

(fast det hjälper ju inte mot att kretskortet brinner) Är du säker på att du kopplar in den rätt? Jag har förmig att det är fel ritat på beskrivningen till inkopplingen på 1215 (men siffornrna stämmer så man ska gå på det)
 
CarMan skrev:
Rumsgivaren till pumpen kan inte styra rumstempraturen. Det är utomhusgivaren som gör det. inne givara kan bara göra en liten finjustering, så det är viktigt att först justera in anläggningen rätt med ute givaran

(fast det hjälper ju inte mot att kretskortet brinner) Är du säker på att du kopplar in den rätt? Jag har förmig att det är fel ritat på beskrivningen till inkopplingen på 1215 (men siffornrna stämmer så man ska gå på det)
Jo, tanken med rumsenheten är bara att kompensera när det blåser eller är starkt solsken. Annars är det utegivaren som gäller.

Beträffade problemet med givaren så kan vara kabelfel eller fel i själva enheten. Det verkar som om Nibe helt i onödan (RE-10 har egen försörjning) lägger ut 5 och 12 V i kabeln, och min teori just nu är att det är kortis någonstans som gör att datorkortet går sönder när givaren kopplas in.

Kabeln har modulkontakter så det går knappast att koppla fel om kontakterna är korrekt monterade.

Utan fler datorkort tillhands blir det dock inte mer labbande för tillfället, hellre någon grad fel än inte värme alls!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.