SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Min teori är att taket har läckt i någon/några skarvar. Vill minnas från förra tråden att det var falsat plåttak med ganska låg taklutning. Vatten har sipprat ner sakta men säkert, och sugits upp och hållits kvar av isoleringen där sådan finnes. Den blöta isoleringen har efter en tid börjat orsaka röta i träet.
Jag finner det inte rimligt att dessa omfattande fuktskador orsakats av att det saknas fuktspärr i innertaket.
Jo en sak är ju säkert - att det inte går att säga säkert exakt vad som hänt, och i vilken turordning. Vi kan bara göra mer eller mindre goda gissningar.

Och helt klart att taket haft riskfyllt svag lutning.

Men jag är mindre benägen att tro att det gått till som du föreslår. Om det gått till som du föreslår borde väl inte skadan vara så "fin" och jämt fördelad. Om det läckt in i en skarv så borde väl skadan synas mer vid läck-punkten. Eller skulle inkommande vatten genom en läckande skarv fördela/diffundera sig jämnt (i isoleringen) över hela taket?

Och taket gjordes 1999. Dvs 25 år av varm fuktig luft som kondenserar mot råsponten. I väldigt tight utrymme som nog inte haft tillräckligt ventilering.
 
J Jörgen Eriksson skrev:
Jo en sak är ju säkert - att det inte går att säga säkert exakt vad som hänt, och i vilken turordning. Vi kan bara göra mer eller mindre goda gissningar.

Och helt klart att taket haft riskfyllt svag lutning.

Men jag är mindre benägen att tro att det gått till som du föreslår. Om det gått till som du föreslår borde väl inte skadan vara så "fin" och jämt fördelad. Om det läckt in i en skarv så borde väl skadan synas mer vid läck-punkten. Eller skulle inkommande vatten genom en läckande skarv fördela/diffundera sig jämnt (i isoleringen) över hela taket?

Och taket gjordes 1999. Dvs 25 år av varm fuktig luft som kondenserar mot råsponten. I väldigt tight utrymme som nog inte haft tillräckligt ventilering.
På min ovanvåning när jag rev 50 år gammalt paneltak som de även där läckt in varm fuktig luft va de fullt med vit mögel och svart mögel. Varm fuktig luft orsakar inte sån röta du har, de gör vattenskador.

Taket som läckt högst sannolikt.
 
  • Gilla
Jörgen63 och 1 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
På min ovanvåning när jag rev 50 år gammalt paneltak som de även där läckt in varm fuktig luft va de fullt med vit mögel och svart mögel. Varm fuktig luft orsakar inte sån röta du har, de gör vattenskador.

Taket som läckt högst sannolikt.
Jo det har läckt in vatten ovanifrån, helt klart.

Hur mycket ventilation har du på din ovanvåning?
 
Tänker dålig genomföring köksfläkt så varm luft sprider sig under takbeläggningen
 
J Jörgen Eriksson skrev:
Jo det har läckt in vatten ovanifrån, helt klart.

Hur mycket ventilation har du på din ovanvåning?
Innan renovering fanns 1 tilluft, frånluften va självdrag. Ingen luftspalt, otät överallt.

Idag luftspalt och tätt, öppet till nock och därmed isolerat hela vägen upp, 2 tilluft och 1 frånluft (pax fläkt som går hela tiden)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.